Bachelor i økonomi og administrasjon - oppbygning og gjennomføring

Av Studieveileder Handelshøyskolen

Denne planen gjelder for studenter med oppstart høsten 2024.

Se studieplan for kull 2023 og tidligere kull her.

Det treårige studiet i Økonomi og administrasjon utgjør til sammen 180 studiepoeng. Studieplanen legger opp til at du skal ta 60 studiepoeng hvert år.

145 studiepoeng er obligatoriske, mens 35 studiepoeng er valgfrie emner. De valgfrie emnene kan være emner som gir fordypning i de økonomisk-administrative fagområdene, men du kan også velge emner fra alle fagområder ved NMBU. Det inngår ikke bacheloroppgave i dette studiet.

Du kan i løpet av studiet også velge en spesialisering innen regnskap som dekker utdanningskravet til statsautorisert regnskapsfører.

Obligatoriske emner

Under vises en oversikt for når vi anbefaler studentene å ta de obligatoriske emnene i studiet.

Studieløp for oppstart høsten 2024 (studiepoeng i parentes):

År 1

År 2

År 3

• Valgfritt emne eller utveksling

Valgfrie emner

35 studiepoeng i bachelorstudiet er valgfrie emner. De valgfrie emnene kan være emner som gir fordypning i de økonomisk-administrative fagområdene (bedriftsøkonomi, organisasjonsfag, samfunnsøkonomi, bærekraft og metodefag), men du kan også velge emner fra alle fagområder ved NMBU (f.eks. jus, teknologi, realfag, programmering og databehandling, eiendomsfag, innovasjon, miljø, utvikling, skogfag, landbruk, husdyrfag, naturforvaltning, reiseliv og arealplanlegging). Se oversikt over emner ved NMBU. Under følger en oversikt over anbefalte valgfrie emner som du kan velge i programmet:

Utveksling

I løpet av bachelorprogrammet kan du ta ett eller to semestre i utlandet. Delstudier i utlandet passer best å ta i det tredje året på bachelorprogrammet. Skal du reise på utveksling i ett semester, så anbefales det å reise ut om våren i det tredje året, da det legges opp til at du skal ta valgfrie emner i studiet. Hvis du skal reise i ett år, så må du i løpet av oppholdet ta emner i utlandet som kan gi fritak for obligatoriske emner i studiet. Du må da finne emner som tilsvarer de obligatoriske emnene når det gjelder innhold og omfang.

Innpassing av ekstern utdanning

Dersom du allerede har utdanning fra andre læresteder, så er det gode muligheter for få dette godkjent som en del av studiet ditt. Du kan få godkjent både norsk og utenlandsk utdanning dersom utdanningen kan inngå som del av studiet, enten som obligatoriske emner eller valgfrie emner. Søknad om godkjenning av tidligere utdanning foretas etter at du har fått opptak og startet opp på studiet.

Søknadsskjema om godkjenning utdanning finner du på nettsidene til Studentens informasjonstorg (SiT).