ECN170 Miljø- og ressursøkonomi
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Ståle Navrud
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Kurset gir en innføring i miljø- og ressursøkonomi (MRØ), som består av fire deler.
1) Generell modell for samspillet mellom det økonomiske og det økologiske systemet.
2) Modeller for optimal ressursbruk:
i) Fornybare/Betinget fornybare ressurser
- Tilstandsressurser - vann-, luft- og jordkvalitet (Miljø-økonomi/Forurensningsøkonomi)
- Biologiske ressurser - fisk, skog, viltbestander (Bioøkonomiske modeller)
ii) Ikke-fornybare ressurser - olje, gass, mineraler
3) Praktiske analyseverktøy
i) Nytte-kostnadsanalyse (NKA) /Kostnadseffektivitetsanalyse (KEA)/Verdsetting av miljøgoder
ii) Grønne regnskaper: a) Nasjonalt nivå - Grønt nasjonalregnskap, og b) Bedriftsnivå - Miljø- og bærekraftregnskap.
4) Virkemidler
i) Desentraliserte virkemidler (erstatningsansvar, eiendomsrett, frivillig innsats/avtaler)
ii) Administrative virkemidler (utslippsstandarder, forbud/påbud)
iii) Økonomiske virkemidler (miljøavgifter, subsidier, omsettelige utslippstillatelser)
Kriterier for valg av virkemidler:
Målsettingen i MRØ er samfunnsøkonomisk optimal miljø- or ressursforvaltning som gir størst mulig velferd i samfunnet. I del 1 gjennomgås det velferdsteoretiske grunnlaget og en enkel, generell modell for sammenhengen mellom det økonomiske og økologiske systemet, og hvordan optimal ressursforvaltning maksimerer samfunnets velferd. Del 2 viser tilsvarende spesifikke modeller for tilstandsressurser, biologiske ressurser og ikke-fornybare ressurser. Dersom vi ikke nå har det samfunnsøkonomiske optimale nivået av ressursen, kan vi identifisere alternative tiltak som kan nå dette målet. I del 3 gjennomgås analyseverktøy som kan nyttes til å beregne om tiltakene er samfunnsøkonomisk lønnsomme og dermed kan bringe oss nærmere den optimale mengden av ressursen. Del 4 drøfter hvordan en skal implementere de lønnsomme tiltakene gjennom bruk av virkemidler. Ofte må tiltak og virkemiddel vurderes i sammenheng, og kombinasjoner av virkemiddel kan også vurderes. Virkemidlene sammenlignes ved hjelp av en kriterieliste som inkluderer kostnadseffektivitet, mulighet for måloppnåelse og insentiv til langsiktige, ytterligere utslippsreduksjoner, fordelingseffekter/rettferdighet og i hvilken grad virkemiddelet kan håndheves.
Dette lærer du
Kunnskaper:
• Har bred kunnskap om samfunnsøkonomisk optimal forvaltning av miljøkvalitet, biologiske ressurser og ikke-fornybare ressurser
• Har kunnskap om bærekraftig utvikling, eksterne effekter, fellesgoder, samt administrative og økonomiske virkemidler i miljøpoltikken nasjonalt og internasjonalt.
• kjenner til nytte-kostnadsanalyse og verdsetting av miljøgoder
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til enkle anvendelser av miljø- og ressurøkonomiske modeller
- kan analysere fordeler og ulemper ved bruk av ulike virkemidler for å redusere forurensning av luft, vann og jord.
- kan gjennomføre grafisk fremstilling av modeller for samfunnsøkonomisk optimal forvaltning av ulike typer naturessurser
Generell kompetanse:
Studenten
• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på enkle resonnementer om hvike modeller som skal brukes for samfunnsøkonomisk optimal forvaltning for ulike naturressurser
• kan formidle hvordan økonomisk teori og modeller kan anvendes på virkelige miljøproblemer
• kan bidra til å belyse klima- og miljøproblemer sett fra en økonomisk synsvinkel
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav