Kvalitet i utdanningen
Kvalitet skal være et bærende prinsipp for alle NMBUs studieprogram. Kvalitet i utdanningen dreier seg om at vi skal legge til rette for at studentene våre oppnår læringsutbyttene i studieprogrammene og emnene de tar. Vår undervisning er forskningsbasert, og alle våre studieprogram skal være i tråd med universitetets strategi og læringsfilosofi. Vi ønsker særlig å hjelpe studentene med å utvikle deres evne til å lære hele livet samt med kunnskap og kompetanse til å bidra til løsninger på bærekraftsutfordringer.
Slik arbeider vi med kvalitet i utdanningen
Kvalitetsarbeidet med utdanningene våre omfatter mange ulike prosesser og aktører. Det viktigste kvalitetsarbeidet skjer studienært på fakultetet. Under finner du flere eksempler på hvordan vi jobber med kvalitet i utdanningen på NMBU.
SITRAP - senter for fremragende utdanning
SITRAP er et ressurssenter for fagdidaktikk i romlig planlegging. Målet er bedre undervisning og læring i og på tvers av ulike profesjonsutdanninger som landskapsarkitektur, by- og regionplanlegging og eiendomsutvikling. Senteret har SFU-finansiering over 5 år (2023 -2027) med en samlet ramme på ca. 35 mill. kroner. Midlene skal brukes på ulike delprosjekter som er beskrevet under senterets tre strategiske områder.
Kulturbygging
Vi jobber systematisk med å støtte incentiver for kvalitetsarbeid for å bidra til en god kvalitetskultur. I tillegg deler vi det gode undervisningsarbeidet på NMBU under vår årlige læringsfestival.
Noen av våre incentiver er pedagogisk merittering for undervisere, støtte til innovativ undervisning, pris for beste oppgave, Alf Bjørseths inspirasjonspris, utdanningsprisen, studiemiljøprisen og studentenes pris for semesterets beste underviser.
Kvalitetssystem for utdanning
Det systematiske kvalitetsarbeidet vi gjør er beskrevet i kvalitetssystemet vårt. Systemet skal sikre og utvikle kvaliteten i utdanningene vi tilbyr.
Læringsfilosofi
Læringssenter
Studentengasjement
Internasjonale akkrediteringer
Arbeidslivsrelevans
Studentinnovasjon