AOS237 Foretaksstrategi

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Bryndis Dogg Steindorsdottir

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:110 studenter.

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:250 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Strategi handler om å gi virksomheten dens langsiktige retning, å ta valg og iverksette dem. Strategiarbeid i ulike former fins og trengs i nesten alle typer av virksomheter. I dette kurset utvikler studentene ferdigheter som kreves for å delta på strategiprosesser i ulike typer av virksomheter og bransjer. I tillegg gir kurset springbrettet for å utvikle strategikompetanse som kreves for å ta ansvar for strategiutvikling og utøve strategisk ledelse. Temaer som behandles er strategiske planleggings - og beslutningsprosesser, intern og ekstern analyse, formulering og kommunisering av foretaksstrategier, og strategiimplementering. Emnet legger vekt på bærekraftig strategi.

Dette lærer du

Kunnskap

Studenten

  • Har kjennskap til sentrale begreper i strategifaget
  • Kjenner til og kan forklare sentrale verktøy i strategifaget for å analysere virksomhetens eksterne og interne omgivelser.
  • Kan gjengi og forklare relevante forskningsbaserte beslutningskriterier for å ta hensiktsmessige valg i strategiformulering og -implementering
  • Forstår betydningen av strategi i forskjellige kontekster (bransjer og virksomheter) i samfunnet
  • Forstår og kan forklare hvordan utviklingen mot mer bærekraftige samfunn påvirker strategi og strategiarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • Kan formulere og løse strategiske problemstillinger både alene og som en del av en gruppe.
  • Kan anvende de sentrale begrepene og modellene i faget for å finne og analysere relevant informasjon om organisasjonens eksterne og interne omgivelser
  • Kan formulere og velge mellom hensiktsmessige strategiske alternativer basert på denne analysen
  • Kan formidle løsningene både skriftlig og muntlig
  • Kan integrere bærekraft i virksomhetens strategi

Generell kompetanse

Studenten

  • Har evne til å samarbeide med andre for å omsette kunnskap og ferdigheter i praksis innen foretaksstrategi
  • Kan tilpasse teorier og verktøy til ulike beslutningssituasjoner
  • Kan kommunisere muntlig og skriftlig om strategi i virksomheter
  • Læringsaktiviteter
    Studentene oppmuntres til å bli kjent med kurslitteraturen og annet kursmateriale før seminarene slik at den kan diskuteres og anvendes i øvelser i klasserommet. I tillegg anvender studentene teori på caser og øvelser i seminarer og i obligatoriske oppgaven. Kurset har hybrid-undervisning. Læringsaktiviteter består av videoforelsninger som blir tilgjengelige på canvas og 2-4 timers fysiske seminarer per uke.
  • Læringsstøtte
    Studentene får tilbakemelding i forbindelse med innlevering av obligatorisk oppgave. Emneansvarlig er tilgjengelig for faglig veiledning i forbindelse med seminarene.
  • Pensum
    Lærebok i emnet: Rothaermel, F. T. (2023). Strategic management: Concepts ISE (6th ed.). McGraw Hill. Tilleggslitteratur blir lagt ut på canvas før kurset begynner. Det forutsettes at studentene kan lese lærebok, cases og annen faglitteratur på engelsk.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Skriftlig campusbasert eksamen (3,5 timer), som teller 100 %.

  • Sensorordning
    Ekstern sensor går igjennom og godkjenner opplegg for eksamen.
  • Obligatorisk aktivitet
    En obligatorisk gruppeoppgave (todelt), som vurderes til godkjent/ikke godkjent og må bli godkjent før man kan delta på slutteksamen. Gjennomføring av oppgaven krever tilstedeværelse i klassen i form av presentasjoner/seminarer i tillegg til skriftlig innlevering. Informasjon om gjennomføringen av obligatoriske oppgaven blir gitt ved kursstart. Obligatoriske oppgaven er kun gyldig for et semester, og studentene som ønsker å ta kurset på nytt må ta oligatoriske oppgaven om igjen. Gruppene settes sammen i begynnelsen av kurset når antall av deltakere i kurset er kjent. Praktisk informasjon knyttet til gruppearbeid og gruppesammensetning blir gitt ved kursstart inkludert de siste tidsfristene for å komme inn i gruppene.
  • Merknader
    Innholdet i emnet er tilpasset til 2. og 3. års studenter i B-ØA og 3. års studenter i B-ØLIT, men emnet kan tas av studenter fra andre fakulteter forutsatt at det er ledige plass.
  • Undervisningstider
    Fysiske seminarer: 2-4 timer per uke og videoforelesninger på canvas. I tillegg kommer gruppearbeid relatert til obligatoriske oppgaven.
  • Fortrinnsrett
    Studenter på bachelor i økonomi og administrasjon, bachelor i økonomi, ledelse og IT, bachelor i samfunnsøkonomi og master i bioøkonomi, biobasert verdiskaping og forretningsutvikling
  • Overlapp
    7,5 studiepoeng overlapp mot AOS238-B.
  • Opptakskrav
    Emnet er forbeholdt studenter på følgende studieprogram: Bachelor i økonomi og administrasjon, bachelor i økonomi, ledelse og IT, bachelor i samfunnsøkonomi og master i bioøkonomi - Biobasert verdiskaping og forretningsutvikling