Strategi og økonomistyring 2024

Av Studieveileder Handelshøyskolen

Spesialiseringen Strategi og økonomistyring i masterprogrammet Økonomi og administrasjon (Siviløkonom).

Denne informasjonen gjelder for kullet som starter høsten 2024.

Hva lærer du?

Spesialiseringen Strategi og Økonomistyring er designet for å gi deg relevant og dyp kunnskap og kompetanse i forretningsstrategi og økonomistyring. Spesialiseringen kombinerer teoretiske perspektiver og praktisk anvendelse. Du vil få innsikt i virksomheters strategiske, økonomiske og ledelsesmessige utfordringer, og trening i å bruke metoder og verktøy for å forbedre og videreutvikle en virksomhet, både på det menneskelige og det økonomiske plan. Spesialiseringen gir deg forståelse for hvordan strategiske beslutninger påvirker en organisasjons finansielle helse og bærekraft. Du vil få relevant innsikt i hvordan organisasjoner fungerer, og ferdigheter i hvordan de kan endres og ledes for å møte utfordringene.

Gjennom programmet vil du utforske nøkkelområder som ledelse av kunnskapsbedrifter, strategisk analyse, ledelseskontrollsystemer, og finansiell rapportering. Du vil lære å anvende strategiske rammeverk og økonomistyringsverktøy for å analysere og løse komplekse utfordringer, og vil utvikle ferdigheter i å lede og styre organisasjoner i stadig skiftende omgivelser.

Programmet legger vekt på integrering av ledelse og strategisk tenkning med økonomisk ekspertise, og vil forberede deg på ledende roller i prosjekt- og teamledelse, forretningsstrategi, konsulentvirksomhet, og forretningsutvikling. Du vil jobbe med reelle case-studier fra næringslivet og delta i interaktive workshops med representanter fra ulike bransjer.

Spesialiseringen gir et godt fundament for deg som ønsker å jobbe som konsulent, rådgiver, prosjektleder, controller eller andre stillinger innen økonomi, ledelse og forretningsutvikling.

«Daglig som revisor i KPMG anvender jeg analytisk forståelse fra mastergraden med metoder og verktøy fra økonomistyring. God regnskap og revisjonsforståelse i tillegg gir et konkurransefortrinn i arbeidsmarkedet.»

Aleksandra Elgstøen, tidligere programstudent master økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen NMBU.

Semesterstruktur

AOS337 Ledelse i kunnskapsorganisasjoner - 10 stp
AOS340 Kvalitativ metode - 5 stp
AOS341 Kvantitative metoder - 5 stp
M0-ØA Planlegging av masteroppgave – 0 stp (Integrert del av M30-ØA Masteroppgave)

Valgfrie emner - 10 stp eller utveksling*

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp

Relevante valgfrie emner**

Den valgfrie delen av dine studier avhengig av spesialiseringen du velger, gir deg mulighet til utveksling, internship eller å velge andre emner ved Handelshøyskolen eller andre fakulteter ved NMBU. Under har vi samlet et utvalg av emner som kan passe for din spesialisering. Du kan også se emnekatalogen: Emnesøk | NMBU

Vårparallellen:
INN351 Virksomhetsarkitektur for digitalisering - 5 stp
BUS311 Miljøledelse og bærekraftrapportering - 5 stp
ECN271 Samfunnsøkonomisk prosjektanalyse og verdsetting av miljøgoder - 10 stp
BUS334 Internship for økonomi og administrasjon - 10 stp
BUS323 Energi- og råvaremarkedsanalyse - 10 stp
BUS336 Optimering for Business Analytics - 5 stp
BUS230 Operasjonsanalyse - 10 stp

Juniblokk:
BUS234 Excel for viderekommende – effektive modeller for økonomisk virksomhetsstyring - 5 stp

Høstparallellen:
BUS328 Bærekraftige finansielle investeringer - 5 stp
BUS334 Internship for økonomi og administrasjon - 10 stp
LNG250 Akademisk skriving - 5 stp
IND200 Praktisk prosjektstyring - 10 stp
ECN306 Økonomi og bærekraft - 5 stp
BUS322 Finansielle investeringer og risikostyring - 10 stp
EDS285 Globale matsystemer og matsikkerhet - 10 stp
INN354 System- og prosessinnovasjon - 10 stp (tilbys neste gang høst 2025)
BUS332 Beslutningsanalyse og kapitalbudsjettering - 10 stp (tilbys neste gang høst 2025)

______________________

*Det er anledning til utvekslingsopphold i utlandet eller velge valgfrie emner ved Handelshøyskolen, øvrige fakulteter ved NMBU eller andre norske utdanningsinstitusjoner. Andre semester er best egnet for utvekslingssemester i denne spesialiseringen.

**Alle kombinasjoner av valgfrie emner kan ikke timeplansikres. Dette må derfor sjekkes i NMBUs timeplan for det aktuelle semesteret.
Merk også at enkelte emner kan ha forkunnskapskrav, så sjekk dette i emnebeskrivelsen.