BUS336 Optimering for Business Analytics

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Marie Gotteberg Steen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

Normert arbeidsmengde: 125 timer.Forelesninger: ca 18 timer

Øvinger: ca 18 timer

+ egeninnsats gjennom oppgaveløsning og selvstudium

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Operasjonsanalyse er en tilnærming til beslutningstaking som anvender utstrakt bruk av kvantitative metoder. Kurset har som mål å introdusere studentene til anvendelse av kvantitative teknikker på problemer hvor modeller fanger problemstrukturen, og bruker dem til å optimere beslutningsutfall. De viktigste metodene som behandles er lineær programmering inkludert grafisk analyse og sensitivitetsanalyse, ulike klasser av nettverksmodeller, heltalls/binær programmering, ikke-lineær programmering og målprogrammering. Det brukes en kombinasjon av forelesninger med gjennomgang av eksempler, og dataøvelser for å demonstrere hvordan utvikling i datakraft har gjort disse teknikkene mer tilgjengelig for ledere, og hvordan teknikkene kan anvendes i en lang rekke ulike situasjoner. Disse grove målene er koblet til en rekke eksplisitte læringsmål angitt nedenfor.

Dette lærer du

Kunnskaper

Studentene skal ved fullført kurs være i stand til å:

  • diskutere praktisk bruk av teknikken som er gjennomgått
  • bruke modelleringsteknikker som er gjennomgått til å strukturere ledelsesproblemer
  • løse modeller som er bygget ved hjelp av teknikkene som er gjennomgått
  • demonstrere at de kan identifisere hvilke av de gjennomgåtte teknikkene som er mest hensiktsmessig å bruke for et gitt ledelsesproblem
  • demonstrere at de kan tolke resultatene av sin analyse av et ledelsesproblem

Ferdigheter

Studentene skal ved fullført kurs:

  • være i stand til å demonstrere at de kan bygge og analysere en modell av et ledelsesproblem
  • være i stand til å demonstrere sine evner til å anvende sine datakunnskaper for å understøtte sin analyse av et ledelsesproblem
  • ha utviklet sine kvantitative ferdigheter og modelleringsferdigheter
  • Forelesninger (2 timer/uke) med integrert bruk av IKT, spesielt bruk av regneark, for å gjennomgå ulike modeller interaktivt i klassen.

    PC-lab undervisning (2 timer/uke) hvor studentene deles inn i grupper.

  • Foreleser har ingen fast treffetid, men er tilgjengelig for faglig veiledning gjennom e-post og telefon, samt for besøk på kontoret etter avtale gjennom hele semesteret. Øvingslærerne er også tilgjengelig for faglig veiledning etter avtale.
  • Deler av:

    Frederick Hillier, Mark Hillier: Introduction to Management Science and Business Analytics: A Modeling and Case Studies Approach with Spreadsheets, 7th EditionISBN10: 1260716295 | ISBN13: 9781260716290

    Eller tilsvarende lærebok

    Utvalgte kapitler fra andre lærebøker, tilgjengelig på Canvas.

  • Innføringsemner i matematikk, statistikk og mikroøkonomi (ECN102/MATH100, STAT100, ECN110)
  • Avsluttende skriftlig eksamen 3,5 timer teller 100%.

    Hjelpemiddelkode B1: utdelt kalkulator, ellers ingen hjelpemidler.



    Skriftlig skoleeksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: B1 Utdelt kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering av besvarelser.
  • Obligatoriske aktiviteter, minimum 7 av 9 innleveringer (eller 78%) må være godkjent. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig til og med neste gang emnet gis.
  • Kurset har felles forelesninger og øvinger (de fleste) med BUS230 :

    2 timer undervisning pr uke, 3 øvingsgrupper à 2 timer pr uke

  • Emnet overlapper 5 sp med BUS230.
  • Emnet er forbeholdt studenter på masternivå som har bestått alle forutsatte forkunnskaper.