Energi-, klima- og miljøøkonomi 2024

Av Studieveileder Handelshøyskolen

Spesialiseringen Energi-, klima- og miljøøkonomi i masterprogrammet Økonomi og administrasjon (Siviløkonom). Denne informasjonen gjelder for kullet som starter høsten 2024.

Hva lærer du?

Spesialiseringen Energi-, klima-, og miljøøkonomi gir deg redskaper for å identifisere årsaker til dagsaktuelle klima- og miljørelaterte problemer, og faglig grunnlag for å foreslå virkemidler for å rette på disse problemene lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Videre gir det forståelse for hvordan disse virkemidlene påvirker energimarkedene og økonomien for øvrig.

Bruk av energi er helt essensielt både i vårt daglige liv og i produksjon av varer og tjenester. Samtidig er energibruk og -produksjon den viktigste årsaken til klimaproblemet, og forårsaker også andre natur- og miljøproblemer. Det er derfor viktig å se energi, klima og miljø i sammenheng. Mens energivarer kjøpes og selges i et marked, fins det ikke noe marked for ren luft og et stabilt klima. Myndighetene har derfor innført avgifter og reguleringer som gjør at klima og miljø også blir tatt hensyn til av bedrifter og individer. Klimamålene som er etablert innebærer at dette vil bli stadig viktigere framover, og vil berøre bedriftene mer og mer. God forståelse for energimarkeder og hvordan klima- og annen miljøpolitikk påvirker energipriser og utslippskostnader vil hjelpe bedriftene til å ta fornuftige valg.

Spesialiseringen Energi-, klima-, og miljøøkonomi er relevant for studenter som ønsker karriere i privat næringsliv eller offentlig virksomhet. De aller fleste bedrifter trenger kompetanse i skjæringsfeltet økonomi-energi-miljø/klima, og mange offentlige etater driver med utredninger innen energi-, klima- og miljøøkonomi.

"Spesialiseringsretningens kombinasjonen av det økonomiske business perspektivet og emner innen energi, klima og miljø har gjort at jeg har fått jobbe som analytiker i konsulentselskapet Menon Economics i arbeidet med grønn omstilling i offentlig og privat sektor. "

Maria Kvaløy Kirste, programstudent master økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen NMBU.

Semesterstruktur

År 1
Augustblokk
Valgfritt emne - 5 stp
ECN302 Mathematics for Economists - 5 stp anbefales som valgfritt emne for denne spesialiseringsretningen.

Høstparallellen
BUS335 Selskapsstrategi - Allianser, fusjoner og oppkjøp, 10 stp
ECN372 Klimaøkonomi - 10 stp
ECN201 Econometrics - 10 stp

Januarblokk

BUS360 Taxes, Inequality and Sustainability I - 5 stp

Vårparallellen
ECN280 Energiøkonomi - 10 stp. De som har tatt et lignende emne i bachelorgraden skal istedenfor velge ECN380 Energimarkeder og regulering  - 10 stp i høstparallellen, år 2*
ECN375 Naturressurs- og miljøøkonomi - teori og anvendelser - 10 stp
Valgfritt emne - 5 stp

År 2
Augustblokk
AOS300 Mitt lederskap - 5 stp

Høstparallellen*
Valgfrie emner - 20 stp

Alternativt utveksling

M0-ØA Planlegging av masteroppgave – 0 stp (Integrert del av M30-ØA Masteroppgave)

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp

Relevante valgfrie emner***

Augustblokk:
FORNY300 Vind- og vannkraft – ressurs, teknologi og energi - 10 stp fortsetter og avsluttes i høstparallellen

Høstparallellen:
BUS350 Dataanalyse i R - 5 stp
ECN303 Statistiske metoder for politikkvirkninger
- 5 stp
ECN304 Adferds- og eksperimentell økonomi - 10 stp

ECN306 Økonomi og bærekraft - 5 stp
EDS306 Sustainability Science: Ecological, Social, and Economic Dimensions - 10 stp
FORNY360 Analyser av fornybare energisystemer - 10 stp
BUS334 Internship for økonomi og administrasjon - 10 stp
BUS340 Supply Chain Management - 10 stp
ECN230 Internasjonal handel, politikk og utvikling - 10 stp
LNG250 Akademisk skriving - 5 stp

Vårparallellen:
BUS323 Energi- og råvaremarkedsanalyse - 10 stp
ECN271 Samfunnsøkonomisk prosjektanalyse og verdsetting av miljøgoder - 10 stp
BUS311 Miljøledelse og bærekraftrapportering - 5 stp
EDS348 Global miljøpolitikk - 10 stp
FORNY310 Bioenergi - marked og bærekraft - 5 stp
FORNY210 Bioenergi - teknologi og verdikjeder - 5 stp
FORNY230 Energimarkeder og virkemidler - 5 stp

___________________

*De som har tatt ECN280 Energy Economics (vårparallellen, år 1) eller lignende emne i bachelorgraden skal velge ECN380 Energy Markets and Regulation (høstparallellen, år 2). De tar da 10 stp. valgfritt emne vårparallellen, år 1. ECN380 anbefales også som valgfritt i denne spesialiseringen.

**Det er anledning til utvekslingsopphold i utlandet eller velge valgfrie emner ved Handelshøyskolen, øvrige fakulteter ved NMBU eller andre norske utdanningsinstitusjoner. Tredje semester er best egnet for utvekslingssemester i denne spesialiseringen.

***Alle kombinasjoner av valgfrie emner kan ikke timeplansikres. Dette må derfor sjekkes i NMBUs timeplan for det aktuelle semesteret.
Merk også at enkelte emner kan ha forkunnskapskrav, så sjekk dette i emnebeskrivelsen.

___________________