Handelshøyskolen tilbyr internship-emne på bachelor- og masternivå

Av Studieveileder ved Handelshøyskolen

Studenter på internship
Kobling mellom studiene og næringslivet er viktig.Foto: Becour

Handelshøyskolen er opptatt av tett kobling til næringslivet og arbeidslivsrelevans gjennom studiene. Et internship gir studenter en unik mulighet til å prøve ut sin faglige kompetanse i en relevant virksomhet.

• Obs: Søknadsfristen er 1. februar for stillingene av partnervirksomheter og erfaringsmessig vet vi at det kan ta tid å finne internship på egen hånd.
  • Ta kontakt snarest mulig etter informasjonsmøte med studierådgiver studieveileder-hh@nmbu.no for å få tilgang til canvasrommet.

Handelshøyskolens fagområder gir allsidige internships innen både gründerskap og etablerte virksomheter, i privat og offentlig sektor. Flere av internshipene gir studenter mulighet til å bruke sin kompetanse for å løse ulike behov innen miljø, klima, innovasjon og bærekraft.

Et internship er et emne der studentene skal arbeide med konkrete problemstillinger som er med på å løse en virksomhets reelle behov. Studenter bidrar med sin oppdaterte, faglige kompetanse fra sine studier. Internships kan velges som en integrert del av studiet og gir studiepoeng. Studenter på master har mulighet til å finne virksomhet selv eller søke på stillinger som tilbys av våre partnervirksomheter.

Studenter på bachelor økonomi og administrasjon tilbys også å ta internship som et valgfritt emne. Vi ser verdien av at våre dyktige bachelorstudenter også får muligheten til å prøve ut sin kompetanse i praksis, spesielt innen bærekraftsrelaterte problemstillinger.

Satsingen på internship er viktig for å styrke studieprogrammenes relevans til næringslivet. Stillingsbeskrivelsene fra bedriftene er tilpasset innholdet i studiet, slik at studenten får anvende sin fagkunnskap i internshipet. Mange av bedriftene har etterspurt kompetanse innen bærekraft, på bakgrunn av NMBUs og Handelshøyskolens bærekraftsprofil.

Elisabeth Vale Opdal

Vi synes internship satsningen gir oss tilgang til interessante kandidater fra Handelshøyskolen NMBU med emner innen miljø og bærekraft i sin mastergrad.

Elisabeth Vale Opdal, HR Manager RSM og NMBU-alumn
marit_olstad_intern

For meg var internshipet i RSM en drømmestilling da jeg fikk mulighet til å utvikle min faglige interesse for rådgiving, samt min samfunnsinteresse for bærekraft og miljø i et kunnskapsrikt miljø. Internshipet har bidratt til at jeg har fått tilbud om jobb i RSMs M&A Transaction Services avdeling etter mastergraden.

Marit Irene Olstad, RSM og student på Master i Økonomi og administrasjon

Internship som valgfritt emne tilbys for studenter på bachelor økonomi og administrasjon/økonomi, ledelse og IT 3.år høst og studenter på master 2.år høst.

Studieprogrammene representerer en faglig bredde som gir mulighet for svært varierte internships. En fellesnevner, er at studenter bidrar med unik faglig kompetanse fra studiene for å løse bærekraftsrelaterte problemstillinger.

Er du 2.årsstudent på bachelor økonomi og administrasjon eller 1.års student på master ved Handelshøyskolen NMBU og ønsker mer informasjon om ordningen og søknadsprosessen? Ta kontakt med studierådgiver Judith Marie Holter på studieveileder-hh@nmbu.no

Eksempler på internship

Studentene har relevante internship i spennende bransjer, eksempler:

Virksomhet: Miljøstiftelsen ZERO
Oppdrag: Analyse rundt bruk av bærekraftig biomasse i nullutslippsamfunnet.

Virksomhet: Lindum AS
Oppdrag: Bygge beslutningsgrunnlag for satsning og strategi rundt biorest som handelsvare.

Virksomhet: RENAS AS
Oppdrag: Bidra til et bedre beslutningsgrunnlag for investeringer av ny gjenvinningsteknologi for enkelte kritiske metaller.

Virksomhet: Becour
Oppdrag: Collect and analyse market information and data in parts of the renewable energy industry.