Retningslinjer for praksisopplæring ved praktisk - pedagogisk utdanning
Retningslinjer på denne siden er skrevet for skoler og andre utdanningsinstitusjoner som mottar lærerstudenter fra NMBU.
Disse retningslinjene gjelder for følgende studieprogram:
Praksisopplæringen i lærerutdaningen er et samarbeid mellom utdanningsinstitusjonen der praksisen gjennomføres og lærerutdanningsinstitusjonen som tilbyr utdanningen. Denne siden beskriver hvilke retningslinjer som gjelder for de forskjellige partene i samarbeidet.
For spørsmål om praksisopplæringen ved NMBU, ta kontakt på e-post prosjekt-praksis-ilu@nmbu.no.
Generelt
Praksisopplæring i lærerutdanningene er styrt av forskrift om rammeplaner og tilhørende retningslinjer.
Praksisopplæringen skal gi innsikt i en lærers arbeidsdag og skolens virksomhet. Den skal være relevant for det arbeidet studiet leder frem mot, og den skal være veiledet.
Omfanget skal være 60 arbeidsdager for studenter på PPU og M-PPU.
Læringsutbytte og mål for praksisperioden
Studenten følger konkrete temaområder som skal arbeides med i hver praksisperiode. Dette skal også være utgangspunktet for veiledningen med praksislærer og/eller medstudenter. Det er i tillegg rom for å jobbe med andre temaområder som dukker opp under praksisperioden.
Temaområdene for de ulike studieretningene blir oppgitt i planen for praksisperioden. Disse er knyttet til læringsutbytte for praksisemnet PPRA300 Praksisopplæring, og gir grunnlag for vurdering i slutten av praksisperioden.
Praksisutplassering
I løpet av studiet skal studenten ha praksis med undervisning både i grunnskole og videregående skole. Studenten gjennomfører praksis på en av våre partnerskapsskoler, ILU ordner praksisplass for studentene.
For studenter på PPU, er det mulighet for studenten å søke om å gjennomføre praksis på en annen plass enn våre partnerskapsskoler. Studenten må selv avtale praksisplass med den aktuelle skolen. Videre må gi beskjed til emneansvarlig i praksis om dette og oppgi kontaktperson ved skolen. ILU må først godkjenne om praksis kan gjennomføres på annen plass enn våre partnerskapsskoler. Deretter tar ILU kontakt med denne personen og får en bekreftelse på at skolen kan oppfylle alle krav. Kontaktpersonen skal være en i skolens ledelse.
Krav til å være praksislærer
Praksislærere har overordnede ansvaret for veiledning av studenter. For å kunne engasjere seg som praksislærer for studenter i praksisopplæring kreves:
- godkjent lærerutdanning
- minst 3 års undervisningserfaring
- nødvendig faglig kompetanse
Praksislærer bør ha veilederutdanning på minimum 15 studiepoeng.
Ansvar
NMBU har ansvar for å:
- Innhente bekreftelse fra praksisstedet for gjennomføring av praksisopplæring før peri
- Innhente bekreftelse fra praksisstedet for gjennomføring av praksisopplæring før perioden starter.
- Innhente bekreftelse om at praksisveileder tilfredsstiller NMBU sine krav for å veilede studenter.
- Innhente politiattest fra studentene før praksisopplæring starter og vurdere de tilfellene der det er merknad.
- Innhente bekreftelse fra studentene om at de er gjort kjent med taushetsplikten som gjelder for alle ansatte i skolen (Lov om universiteter og høgskoler §4-6 og Forvaltningsloven §13).
- Informere studentene og praksisstedet om retningslinjer for praksisopplæring.
- Tilby studentene en relevant praksisplass.
- Godkjenne arbeidskrav som er knyttet til praksisopplæringen og dokumenter knyttet til praksis.
- Avlegge praksisbesøk og gjennomføre eventuell praksisoppfølging av studentene.
- Arrangerer digital refleksjonsøkt over erfaringer fra praksisperioden.
Praksislærer og praksissted har ansvar for å:
- Ta imot studenten på best mulig måte.
- Tilby studentene tilstrekkelig med veiledning. Praksislærer skal gi studenten totalt 5 klokketimer veiledning i løpet av praksisuken.
- Legge til rette for at studentene blir kjent med andre forhold ved skolen. Dette kan inkludere deltagelse i faste møter, fagligsosiale aktiviteter, samtaler med elever eller foresatte o.l.
- Gjennomføre både underveis- og sluttvurdering av praksisperioden.
- Kontakte ILU raskt dersom det er usikkerhet knyttet til om studentene er skikket til læreryrket eller andre forhold som kan gjøre at studenten ikke kan bestå praksisperioden.
- Gi studentene tilgang til digitale læringsverktøy andre relevante systemer.
- Legge til rette for besøk fra ILU. Praksislærer skal være til stede under praksisbesøket.
- Ved praksislærers fravær, er skolen ansvarlig for å finne en erstatter som kan veilede studenten.
- Vikartimer uten veiledning regnes ikke som en del av praksis. Dersom en student blir bedt om å ta timer uten veiledning, skal dette som regel lønnes, Dagene som vikar på skolen kan ikke godkjennes som praksisdager.
- Studenten skal delta på en digital refleksjonsøkt over erfaringer fra praksisperioden, som blir arrangert av ILU. Økten vil vare en halv dag og vil inngå som en del av praksisdagene. Skolen legger til rette for at studenten kan delta på økten, ved f.eks. studenten er på skolen og deltar digitalt.
Studenten har ansvar for å:
- Ta kontakt med praksisstedet i god tid før praksisperioden for å avtale første møte.
- Informere praksislærer om undervisningserfaring, tidligere praksisopplæring, faglige interesser, ønsker for praksisperioden osv., enten gjennom et møte og/eller “Brev til praksislærer”.
- Lage plan for praksisperioden sammen med praksislærer som grunnlag for før- og etterveiledning.
- Levere inn plan for praksisperioden i Canvas, i henhold til krav gitt i emnet.
- Bli kjent med andre forhold ved skolen. Dette kan inkludere deltagelse i faste møter, fagligsosiale aktiviteter, samtaler med elever eller foresatte o.l.
- Foreslå tid for praksisbesøk fra ILU i samarbeid med praksislærer og veileder fra ILU.
- Levere inn relevant dokumentasjon til ILU-veileder i forkant av praksisbesøket. Dette må sendes inn senest dagen før, kl. 12:00.
- Skrive besøksrapport fra praksisbesøk og levere den i Canvas.
- Delta på digital refleksjonsøkt over erfaringer fra praksisperioden, som blir arrangert av ILU. Økten vil vare en halv dag og vil inngå som en del av praksisdagene.
- Lese og signere «vurdering av praksisopplæring» og levere den i Canvas.
- Melde fra til ILU ved spørsmål eller problemer av noen art.
Omfang
Praksisopplæring for PPU-studenter:
Antall dager Emne Undervisningstimer (45 minutters økter) Heltid 30 dager høst, 30 dager vår PPRA300 60 timer per periode Deltid 3 praksisperioder à 20 dager PPRA300 40 timer per periode - Studentene skal ha ca. 10 økter à 45 minutter (tilsvarende 6-8 klokketimer) med undervisningsrelatert arbeid i uka. Emnebeskrivelsen beskriver hva studenten skal fokusere på i praksisperioden.
- Praksisdager kan også omfatte andre relevante aktiviteter, som planlegging, vurderingsarbeid, elevsamtaler, kollegasamarbeid og foreldremøter.
- I tillegg skal studentene bli kjent med andre forhold ved/omkring skolen ved f.eks. å delta i fagmøter, planleggingsmøter, elevmøter, samtaler med ledelsen osv. Studentene skal med andre ord følge skolens vanlige arbeidsrytme og omfanget av en praksisopplæringsperiode skal tilsvare en lærers ordinære arbeidstid.
- Antallet veiledet praksistimer er gitt som et minimum, og kan økes noe dersom praksisstedet vurderer dette hensiktsmessig. Ta kontakt med ILU angående dette.
- En del av undervisningstimene kan være veiledede observasjonstimer. Hvor mange observasjonstimer det er behov for og hvordan disse organiseres, er imidlertid avhengig av studieprogresjon, antall undervisningsfag, antall klasser og den enkelte student. Vi anbefaler våre studenter å ha omkring 5 observasjonstimer i hver ny praksisperiode.
- Hvis studentene på praksisstedet ikke kan få tilstrekkelig med undervisningstimer i realfag, kan studenten undervise i andre fag som hen har undervisningskompetanse i. Dette må avklares på forhånd med NMBU.
- Repetitive undervisningsøkter kan telle som enkeltstående økter så lenge det gis veiledning på hver av øktene.
Veiledning
- Hver student skal også ha totalt 5 klokketimer veiledning per uke.
- Dersom det er behov for utvidet veiledning (tidsbruk utover det som er gitt i punktene over) så skal dette meldes inn til ILU så fort behovet melder seg, slik at rammene for lønnsutbetaling kan endres.
- Veiledningen skal i hovedsak være knyttet til undervisning, og det
anbefales å gjennomføre veiledning både før og etter undervisningsøkter. - Praksislærer skal bidra til at studenten får reflektere over elevers læring, konkrete undervisningsmetoder og innhold i sin egen undervisning. Studentens oppfatning av egen undervisning utforskes og videreutvikles i dialog med praksislærer og medstudent, med praksislærers egne erfaringer og kompetanse.
- Praksislærer har hovedansvaret for å legge forholdene til rette, slik at studenten får arbeidet mot de temarådene som er definert for perioden.
- Når studenten observerer praksislærers (eller andres) undervisning, skal praksislærers plan/tema for timen være utgangspunkt for veiledningssamtalen.
- Det er viktig at observasjonstimene er strukturerte og har et fokus. Dette avtales i forkant, for å sikre at studenten vet hva hen skal observere og reflektere over. Eksempler kan være oppstart av en undervisningstime eller en gruppe elevers aktivitet og respons på undervisning.
- All praksisopplæring skal være veiledet og praksislærer skal være til stede under hele praksisperioden.
- Dersom praksislærer eller student har problemer knyttet til praksisopplæring eller veiledning må ILU kontaktes snarest. Ta da kontakt med emneansvarlig for praksisemnet eller ILU-veileder.
Mottak
Til skoler som tidligere ikke har mottatt studenter fra NMBU har vi under listet opp noen forslag til tiltak tilknyttet mottak av studenter.
- Gi studenten en mappe eller vise til nettside (for eksempel tilsvarende mappen for nytilsatte hvis skolen har en slik) med informasjon om skolen, ordensreglement, branninstruks, timeplaner og aktuelle klasselister.
- Informere om praktiske forhold som nøkler, rom, arbeidsplass, tilgang til PC, lærebøker, garderobe m.m.
- Presisere taushetsplikten og hva den innebærer.
- Gjennomføre en kort presentasjonsrunde hos sentrale personer ved skolen; rektor, inspektør, lærere som inngår i undervisningen i faget (evt. klassen), bibliotekar, vaktmester m.fl.
- Orientere om pedagogisk plattform for skolen og møter som studenten kan/skal være med på under praksisperioden.
- Gi studentene skolens lokale årsplaner og fagplaner.
- Lytte til studentens egne ønsker og behov for praksisopplæringen.
Besøk fra NMBU
Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap avlegger praksisbesøk.
Studenter på PPU har inntil to veiledningsbesøk hos hver student i løpet av hele praksisopplæringen.
Når det gjelder besøket, har praksislærer og student ansvar for å finne tid og sted for møtet og hvordan det legges opp.
- Praktiske forhold: Informasjon til elever og ledelsen om besøket, møtested, evt. behov for overnatting. ILU-veileder avtaler, hvis ønske eller behov, et kort møte samme dag med en representant fra ledelsen.
- Før besøket har studenten ansvar for å sende avtalt dokumentasjon til ILU-veileder på e-post. Dette for at veileder skal kunne møte forberedt til besøket. Dette må sendes inn senest dagen før, kl. 12:00.
- Hvem deltar i besøket: Student, praksislærer og ILU-veileder. Ved behov kan andre ansatte, skolens ledelse og medstudent delta.
- Hensikten med besøket: Hensikten er å samtale om hvordan studenten har utviklet seg i forhold til målene for praksisopplæringsperioden. ILU-veileder skal være til stede i undervisning og veiledning, og delta i veiledningen. Praksislærer tar føring i veiledningen. Vi ønsker også gjennom besøkene å få et innblikk i studentens skolehverdag og bli litt kjent med praksislæreren.
- Ved behov har ILU-veileder samtaler med student og/eller praksislærer hver for seg.
Oversikt over hvilke ILU-lærere som besøker hvilke studenter legges ut på læringsplattformen Canvas. Det er studentens ansvar å sende opplysninger om timeplan og foreslå tid for praksisbesøk til ILU-veileder.
Gruppepraksis og parpraksis
Gruppepraksis
Studentene skal gruppevis, sammen med praksislærer, delta i, og observere undervisningsøkter. I tillegg skal studentene samarbeide om planlegging og gjennomføring av undervisning. Praksislærer skal kommentere, reflektere og vurdere planer og gjennomføring av undervisning sammen med studentene. Det er viktig at studentene i samråd med praksislærer avklarer rollefordelingen i forkant slik at samarbeidet fungerer så godt som mulig.
Parpraksis
Parpraksis gir muligheter til å observere, diskutere og gjennomføre undervisningsopplegg sammen med en medstudent, samtidig som det gir mer rom for selvstendighet sammenlignet med gruppepraksis. På denne måten får studentene mulighet til å utvikle sine samarbeidsevner, samtidig som det legges til rette for tilstrekkelig mengdetrening i det å lede undervisning.
Når studentene har parpraksis, må de sammen forholde seg til praksistimene gitt i praksisavtalen fra ILU. Studentene deler på timene gitt i avtalen.
Studenter i parpraksis skal planlegge og gjennomføre undervisningsøkten sammen. I noen tilfeller kan det allikevel være hensiktsmessig å gjennomføre deler av undervisningen individuelt. Praksislærer vurderer om dette er hensiktsmessig. Studentene skal veksle på å ha hovedansvaret for å gjennomføre undervisningen. Mens en student leder undervisningen, kan for eksempel den andre studenten fungere som hjelpelærer eller fokusere på oppfølging av enkeltelever. Det er viktig at studentene i samråd med praksislærer avklarer rollefordelingen i forkant slik at samarbeidet fungerer så godt som mulig.
Vurdering
- Vurdering skal foregå underveis gjennom hele praksisopplæringsperioden i form av veiledningssamtaler mellom student og praksislærer. Studentene skal, ved avslutning av perioden, vurderes individuelt på en kvalifisert, skjønnsmessig og helhetlig måte. Utgangpunktet for vurdering skal være studentens utvikling som lærer, sett i forhold til de målene som studenten selv har satt, samt målene fra læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.
- Vurderingsdokumentet, «Vurdering av praksisopplæring», fylles ut av praksislærer, og skal leveres inn av studenten i Canvas. Dokumentet må være signert av student, praksislærer og en representant fra skolens ledelse.
- Den avsluttende vurderingen for hele praksisopplæringen, uttrykkes med karakteren bestått/ikke bestått. Det er ILU som setter endelig sluttkarakter på bakgrunn av vurderingene gitt av praksisskolene etter hver praksisopplæringsperiode. Studenten må ha fått vurdering “godkjent” i alle sine praksisopplæringsperioder for å oppnå karakteren «bestått».
- Én praksisperiode kan gjennomføres inntil to ganger. Her defineres en praksisperiode som den praksisopplæring studentene har på ett praksissted i løpet av ett semester.
- Dersom en praksisperiode vurderes til «ikke godkjent, må ha utvidet praksis» skal studenten gjennomføre utvidet praksis. Antall dager og timer for utvidet praksis avklares med ILU. Praksislærer skal følge opp studentens utviklingspunkter på bakgrunn av vurderingen. Vurderes utvidet praksis som «godkjent», blir praksisperioden godkjent. Vurderes den som «ikke godkjent, må ha ny praksisperiode», må det gjennomføres en ny praksisperiode.
- Dersom en praksisperiode vurderes til «ikke godkjent, må ha ny praksisperiode» skal studenten gjennomføre en ny praksisperiode. Praksisen gjennomføres ved en ny skole. Den nye praksislæreren informeres om studentens utviklingspunkter på bakgrunn av vurderingen fra forrige praksisperiode. Vurderes den nye praksisperioden som «godkjent» kan studenten fortsette studiet. Vurderes denne praksisperioden som «ikke godkjent» må studenten avslutte studiet.
- Ved ikke “ikke godkjent”/ “ikke bestått” praksis kan ny praksis ikke gjennomføres ved egen skole
Ved tvil:
- Dersom det foreligger tvil om studenten består praksisperioden, ta kontakt for samtale med besøkslærer, eventuelt emneansvarlig eller studierådgiver. Sensitiv informasjon skal ikke sendes på e-post.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering er hjemlet i universitets- og høgskoleloven i en egen forskrift. Denne vurderingen er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere i læreryrket. Dersom det i løpet av praksisperioden er tvil knyttet til studenten sin skikkethet som lærer ta kontakt med NMBU snarest.
Les mer om skikkethetsvurdering i lærerutdanninger her.
Ved tvil:
Dersom det foreligger noen som helst tvil om at studenten er egnet og/eller om praksisperioden er godkjent, så er skolen pliktig til å melde fra til ILU. I slike tilfeller skal skolen melde inn ved å fylle inn nettskjema. Den skal aldri sendes på e-post.
Ved spørsmål, ta kontakt på telefon til emneansvarlig i praksis. Kontaktinfo finner du nederst på denne siden.
Godtgjøring
NMBU lønner praksislærere på to forskjellige måter, basert på om skolen/utdanningsinstitusjonen, som praksisopplæringen foregår ved, har en fast avtale med universitetet eller ikke. En slik fast avtale vil enten være en partnerskapsavtale eller en universitetsskoleavtale. En liste over partnerskapsskoler finner du her.
- Fast avtale: Skolen/utdanningsinstitusjonen fakturerer NMBU på bakgrunn av fakturamodellen i avtalen.
- Ikke fast avtale: Praksislærer sender inn krav med digitalt skjema.
Informasjon om utbetaling til skoler NMBU ikke har fast partnerskapsavtale med:
- 20 dager: 40 timer
- 30 dager: 60 timer
Antall timer med veiledningsomfang blir informert om i praksisavtalen sendt ut til skolen.
Fravær
For heltidsstudenter
Dersom studenten har fravær opp mot 10 dager i en praksisopplæringsperiode, må vedkommende utvide praksisperioden tilsvarende lengden på fraværet. Unntak er sykefravær med legeerklæring inntil 3 dag. Uten legeerklæring må alle 10 dagene tas på nytt. Fravær på mer enn 10 dager kan føre til at hele praksisperioden må gjentas. Skolen eller studenten må ta kontakt på prosjekt-praksis-ilu@nmbu.no så raskt som mulig.
For deltidsstudenter
Dersom studenten har fravær opp mot 5 dager i en praksisopplæringsperiode, må vedkommende utvide praksisperioden tilsvarende lengden på fraværet. Unntak er sykefravær med legeerklæring inntil 2 dager. Uten legeerklæring må alle 5 dagene tas på nytt. Fravær på mer enn 5 dager kan føre til at hele praksisperioden må gjentas. Skolen eller studenten må ta kontakt på prosjekt-praksis-ilu@nmbu.no så raskt som mulig.
Dokumentasjon i forbindelse med praksis
Klikk på lenken for å laste ned dokumentet.
Logg
Vi oppfordrer våre studenter til å skrive logg fra undervisningen og veiledningen i praksisopplæringsperioden. Loggen har flere formål. For det første kan loggen gi idéer til temaer som bør tas opp i samlingene. For det andre er loggen grunnlaget for å hente eksempler og drøfting til obligatoriske oppgaver. Loggen er et nyttig redskap for å vurdere egen utvikling i løpet av studiet.
Kontakt
For spørsmål om praksisopplæringen ved NMBU, ta kontakt på e-post prosjekt-praksis-ilu@nmbu.no.
Kontaktpersoner for studenter og skolen
Universitetslektor Martine Charlotte Liland er ansvarlig for praksisen for PPU – studenter.
Rådgiver Gayathiri Eelavendan er kontaktperson for skoler, organiserer praksisplasser, og er studieveileder for lærerutdanningene.
Skikkethetsansvarlig Martine Charlotte Liland har ansvaret for skikkethetsarbeidet ved NMBU.