Student stories

Samfunnsøkonomi // Applied Economics and Sustainability

How is it to be a student at NMBU? What are former students working with now? We asked some of our graduates.

Current students

Navn Nicole Margrethe Witt

- A whole lot going on all the time

Nicole enjoys campus life, where there are plenty of after-school activities on offer.

Sergiu

Ås, the amazing student town!

Sergiu lives in the capital, 17 minutes away from NMBU, though he has nothing but praise for the student town Ås.

Sofie van Dooren

The accessible staff makes you feel welcome

Several factors made it compelling for Sofie to come to NMBU, one of them being the minimal hierarchy and accessibility of the staff.

Former students

Sergiu

Rådgiver Statsbygg

Bachelor ble plutselig til master på grunn av det unike læringsmiljøet ved NMBU, inkludert utveksling, verv og internship. Nå er Kristin Gilboe godt i gang i sin stilling som rådgiver i økonomi og analyse hos Statsbygg.

Benedikt Goodman

Fra musikkbransjen til data-scientist hos SSB

Benedikt Goodman har bakgrunn i musikkbranjsen. Da Brexit kom, ønsket han å forstå mer om samfunnet og hvordan vi kan realisere det grønne skiftet. Etter fullført bachelor- og mastergrad i samfunnsøkonomi ved NMBU jobber Benedikt i dag hos SSB (Statistisk sentralbyrå).

Hajar portrett

Trainee hos Skatteetaten

Hajar Benhammou er akkurat ferdig med master. Etter fem år på NMBU venter traineestilling hos Skatteetaten i Oslo.

Siam portrett

Internship at United Nations Global Compact Norway

Dream about studying in Norway came true for Siam Kibria from Bangladesh. After the master he is starting an internship at United Nations Global Compact Norway.

Håkon

Årets masteroppgave og jobb hos SSB

Håkon Bihaug Soydan vant prisen for beste masteroppgave ved Handelshøyskolen i 2022. Mastergraden i samfunnsøkonomi kombinerte han med emner i finans- og råvaremarkedsanalyse.

Helene Lillekvelland, fagsjef i Norsk Landbrukssamvirke

Fagsjef i Norsk Landbrukssamvirke

- Et studium i samfunnsøkonomi gir deg først og fremst et rammeverk for hvordan verden er satt sammen. Dette mener jeg er nyttig uansett hva man jobber med, sier Helene Lillekvelland.

Øyvind Stokka

Førstekonsulent i Samferdselsdepartementet

- Eg er svært nøgd med opphaldet ved NMBU. Studentmiljøet er bra og ein kjem tett på dyktige forelesarar, sier Øyvind Stokka.