Hopp til hovedinnhold

Roller i kvalitetssikring av utdanningene

Myndighet, ansvar og rollefordeling i NMBUs kvalitetssystem for utdanning er beskrevet under, med basis i NMBUs styringsreglement (intranett), retningslinjer for NMBUs råd- og utvalg og stillingsbeskrivelser.

  • Universitetsstyret (US)
    • Er NMBUs øverste organ, og har ansvaret for at institusjonen drives i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og regler, og de rammer og mål som gis av overordnet myndighet. Styret rapporterer til Kunnskapsdepartementet.
    • Skal trekke opp strategien for institusjonens utdannings- og forskningsvirksomhet og annen faglig virksomhet og legge planer for den faglige utviklingen i samsvar med ovennevnte.
    • Vedtar opprettelse og nedlegging av studieprogram på alle nivå og vedtar årlig studieprogramportefølje på bachelor- og masternivå.
    • Får årlig Kvalitetsmelding innen utdanningsområdet (bachelor og masternivå) og Årsrapport for forskerutdanningen til orientering.
    • Lenke til universitetsstyrets saksdokumenter
  • Rektor
    • Er universitetets og universitetsstyrets leder.
    • Skal på vegne av universitetsstyret sikre at den faglige virksomheten holder høy kvalitet, og har ansvar for den overordnede koordineringen av kvalitetsarbeidet i utdanningsvirksomheten og for å følge opp resultatene.
    • Skal konkretisere universitetsstyrets føringer og velger ut satsingsområder innen studiekvalitet
  • Universitetsdirektør
    • Er leder for den samlede administrative virksomheten innen for de rammer styret fastsetter, og har ansvaret for den daglige ledelsen av universitetsadministrasjonens virksomhetsstyring
    • Er sekretær for universitetsstyret, og utarbeider styresaker i samråd med rektor
    • Er ansvarlig for iverksetting av de vedtak som treffes i institusjonens styringsorganer og for disponering av ressurser og eiendom
  • Prorektor for utdanning
    • Utøver oppgaver innen utdanningsområdet på vegne av rektor, og skal bidra til universitetets strategiske måloppnåelse.
    • Leder universitetets utdanningsutvalg.
  • Prorektor for forskning og innovasjon
    • Utøver oppgaver knyttet til utvikling og kvalitetssikring av utdanningene ph.d.-nivå på vegne av rektor, og skal bidra til universitetets strategiske måloppnåelse.
    • Leder universitetets forskningsutvalg.
  • Universitetets lederteam (ULT)
    • Gir råd til rektor og er forum for diskusjon av viktige saker på utdannings­området
  • Utdanningsutvalget (NMBU-UU)
    • Er universitetets rådgivende utdanningspolitiske organ, og gir rektor råd og strategiske innspill i saker som gjelder utdanning.
    • Utvikler og gir råd om systemer for kvalitetssikring av utdanningsaktivitetene på alle nivå.
    • Medvirker til samordning av utdanningen og styrking av tverrfaglig samarbeid.
    • Gir innspill til tiltak i kvalitetsmeldingen.
    • Tilrår opprettelse og nedleggelse av studieprogram på bachelor- og masternivå.
    • Mer informasjon om NMBU-UU
  • Studiedirektør
    • Har, som leder for studieavdelingen, ansvar for administrative oppgaver knyttet til NMBUs utdanningsportefølje, herunder utvikling av felles administrative rutiner og systemer.
    • Rapporterer til universitetsdirektøren
    • Har det løpende ansvaret for kvalitetssystemets form og innhold, herunder rutiner for program- og emneevalueringer.
    • Har sekretariatsansvaret for NMBU-UU og LMU, i tillegg til sekretariatsoppgaver for universitetsdirektøren. Herunder oppfølging og saksbehandling av studieprogramporteføljen og utarbeiding av kvalitetsmeldingen.
  • Forskningsutvalget (NMBU-FU)
    • Er universitetets rådgivende forskningspolitiske organ, som gir råd og strategiske innspill i saker som gjelder forskning, herunder forsker­utdanningen.
    • Bidrar til å sikre at forskningen ved NMBU holder høy kvalitet og har et særlig ansvar for å initiere tiltak som hever kvaliteten på forskning, forskerutdanning og etter- og videreutdanning.
    • Tilrår tiltak i årsrapport for forskerutdanningen.
    • Mer informasjon om NMBU-FU
  • Forsknings- og innovasjonsdirektør
    • Har som leder av avdeling for forskning, innovasjon og eksternt samarbeid (FIE) ansvar for gjennomføring av NMBUs strategier for bl.a. forskning (herunder forskerutdanning), innovasjon, etter- og videreutdanning.
    • Rapporterer til universitetsdirektøren.
    • Har sekretariatsansvaret for NMBU-FU og sekretariatsoppgaver for universitetsdirektøren.
    • Utarbeider årsrapport for forskerutdanningen.
  • Læringsmiljøutvalget (LMU)
    • Skal bidra til et godt studie- og læringsmiljø ved universitetet, og til at det totale læringsmiljøet er fullt ut forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensyn til studentenes helse, sikkerhet og velferd.
    • Er et rådgivende organ for universitetsstyret og rapporterer direkte til styret gjennom en årsrapport som beskriver status for læringsmiljøet og LMUs arbeid, og foreslår tiltak for bedre læringsmiljø. Arbeidet med læringsmiljøet skal dokumenteres og inngå som en del av kvalitetssystemet.
    • Gir innspill til tiltak for utvikling av læringsmiljøet til kvalitetsmeldingen. 
    • Mer informasjon om LMU
  • Nemnd for studentsaker
    • Behandler og fatter vedtak eller gir uttalelse i saker som er tillagt nemnda etter universitetslovens bestemmelser
  • Fakultetsstyret (FS)
    • Fastsetter selv mål, prioriteringer og strategier for fakultetet og vedtar årsplan og budsjett.
    • Har ansvar for oppfølging gjennom godkjenning av opplegg for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling.
    • Godkjenner fakultetets kvalitetsrapport inkludert studieprogramrapporter på bachelor- og masternivå, tilrår årlig studieprogram­porteføljen på bachelor- og masternivå, og tilrår opprettelse og nedleggelse av studieprogram ved fakultetet.
  • Dekan
    • Har som øverste linjeleder for fakultetet overordnet ansvar for kvaliteten i studieprogrammene, for arbeidet med studiekvalitet ved fakultetet, for personalledelse og kompetanseutvikling.
    • Bestemmer mandat for prodekanene/undervisningsledere/forskningsledere og for programråd.
    • Har ansvaret for årlige og periodiske programevalueringer ved fakultetet og for at fakultetets tiltak følges opp.
    • Rapporterer årlig til rektor om status for studiekvalitet i fakultetets studiekvalitetsrapport (bachelor- og masternivå) og gjennom studieprogram­rapporter (alle nivå).
    • Gir rektor råd om studie­programporteføljen.
  • Fakultetets utdanningsutvalg (FAK-UU)
    • Skal bidra til å styrke kvaliteten i utdanningen og gi dekanen/undervisningsleder råd i utdanningsfaglige spørsmål, både på program- og emnenivå.
    • Behandler programrapportene (bachelor- og masternivå) og gir innspill til kvalitetsrapporten.
  • Prodekan for utdanning/undervisningsleder
    • Er leder av FAK-UU og medlem av NMBU-UU.
    • Er med i fakultetets ledergruppe
    • Har ansvar for å følge opp og bidra til å utvikle læringsmiljø og faglig og pedagogisk kvalitet i emner og studieprogram på bachelor- og masternivå.
    • Er involvert i arbeid med evalueringer og fakultetets kvalitetsrapport
  • Programråd
    • Programråd for NMBUs årsenheter, bachelor-, master og ph.d.-program bidrar til god studiekvalitet, til faglig utvikling av studieprogram og emner som inngår.
    • Gir råd til dekan i faglige spørsmål som faller inn under programrådets oppgaver.
    • Sørger for aktiv dialog med fagansatte og studenter/ph.d.-kandidater. Dekanen bestemmer mandat for programrådet. Er involvert i arbeid med årlig programevaluering
  • Program(råds)leder
    • Er leder for programrådet.
    • Har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av studieprogrammet.
    • Har ansvar for årlig programevaluering og programrapport.
  • Fakultetets forskningsutvalg (FAK-FU)
    • Skal bidra til å styrke kvaliteten i forskningen og skal gi dekanen råd i forskningsfaglige spørsmål. 
    • Har, dersom det ikke er etablert eget ph.d.-programråd, det operative ansvaret for innhold og organisering av ph.d.-programmet, inkludert årlig rapportering og løpende kvalitetsarbeid.
  • Prodekan for forskning/Forskningsleder
    • Er leder av FAK-FU og medlem av NMBU-FU
    • Er med i fakultetets ledergruppe
    • Koordinerer og samordner utviklingsarbeidet rundt ph.d.-programmet/-ene og arbeidet med oppfølging av tiltaks- og handlingsplaner
  • Emneansvarlig
    • Har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av emnet.
    • Skal sørge for at sammenheng mellom læringsaktiviteter og vurderingsformer blir hensiktsmessige og bidrar til at studentene kan oppnå læringsutbyttet.
    • Har ansvar for emneevalueringer og for emnerapport.
    • Ressursside for emneansvarlige og undervisere (intranett)
  • Underviser
    • Skal gjennomføre og utvikle undervisningstilbudet og bidra til at studenten oppnår læringsutbyttet.
    • Gir løpende tilbakemeldinger til studentene om resultater av evalueringer og iverksatte tiltak i samarbeid med emneansvarlig.
    • Ressursside for undervisere (intranett)
  • Studentene
    • Har ansvar for å involvere seg i kvalitetsarbeidet, gi innspill i aktuelle fora, delta i evalueringer, og være aktive deltakere i læringsprosessen.
    • Er representert i programråd, studieutvalg og fakultetsstyre, i NMBU-UU, LMU, ULT, Klagenemnda og i US.
    • Har gjennom representasjonen mulighet for å bidra og bli hørt i prosesser på alle nivå. Dersom evalueringer ikke blir gjennomført eller fulgt opp, skal studentene ta dette opp med studenttil­lits­valgte eller ledelsen på fakultetet.

    Les mer om studentenes rolle i kvalitetssikringen av utdanningen.

  • Ph.d.-kandidatene
    • Har ansvar for å involvere seg i kvalitetsarbeidet, gi innspill i aktuelle fora og å delta i evalueringer, og være aktive deltakere i forskningsarbeidet og læringsprosessen.
    • Er representert i forskningsutvalget, NMBU-FU, nemnd for studentsaker og US.
  • Forum for studiesaker
    • Er NMBUs forum for informasjons- og erfaringsutveksling om studierelaterte saker, mellom studieavdelingen og studieveiledere ved fakultetene.
  • Ph.d.-forum
    • Er NMBUs forum for informasjons- og erfaringsutveksling om ph.d.-utdanningsrelaterte saker, mellom forskningsavdelingen og ph.d.-rådgivere ved fakultetene.