Universitetsskolesamarbeid
NMBU og Akershus fylkeskommune jobber sammen for kvalitet i realfagsundervisningen i hele utdanningsløpet fra skole til universitet.
Universitetsskolesamarbeidet er et nasjonalt satsingsområde på forskning og skoleutvikling. Ved NMBU legger vi spesielt vekt på utdanning for bærekraftig utvikling. Samarbeidet er en gjensidig forpliktende avtale mellom åtte videregående skoler og lærerutdanningen ved NMBU.
Vi samarbeider om følgende satsingsområder i et bærekraftperspektiv:
- drive forskning og utviklingsarbeid ute i skolene og i lærerutdanningen innenfor trygge rammer
- styrke skolens evne til å utvikle seg systematisk og forbedre lærernes kompetanse innen profesjonsfaget, realfag og naturbruk og bærekraft
- styrke lærerutdanningen gjennom økt samarbeid mellom praksis i skolene, disiplin- og profesjonsfag ved NMBU
Avtalen ble først inngått høsten 2017 med fire skoler. Høsten 2025 har avtalen blitt forlenget til 2030, og fire nye skoler har blitt inkludert i samarbeidet.
Medvirkende
NMBU
Akershus fylkeskommune
Drømtorp vgs
Frogn vgs
Hvam vgs
Nesodden vgs
Roald Amundsen vgs
Ski vgs
Vestby vgs
Ås vgs
Aktuelt
Historikk for universitetsskolesamarbeidet ved NMBU
Strategien Lærerutdanning 2025 (KD, 2017) la føringer for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene, med fire overordnede mål, bl.a.:
- Etablere kunnskapsbaserte og involverte samarbeidspartnere i skolesektoren
- Sikre stabilt og gjensidig utviklende samarbeid mellom lærerutdanning og skoler
Strategien har vært nyttig for:
- Samarbeidet mellom lærerutdanning og skolesektoren
- Utviklingen av universitetsskolene
- Gir klare føringer for skoleeiere og lærerutdanningsinstitusjoner om å prioritere dette samarbeidet.
Periode 1 (2017-2022 - Universitetsskoleprosjektet)
Periode 2 (2022-2025)
Periode 3 (2025-2030)
Nasjonalt nettverk for lærerutdannings-/universitetsskolepartnerskap
NMBU er med i det nasjonale nettverket for lærerutdannings- og universitetsskolepartnerskap (NN-LUUS). Nettverket samler universiteter, høyskoler og skoler for å styrke praksisrelevans, profesjonsutvikling og FoU-basert samarbeid i lærerutdanningen. Gjennom møter, konferanser og høringsinnspill bidrar nettverket til kunnskapsdeling og utvikling av partnerskap.