Hopp til hovedinnhold

Universitetsskolesamarbeid

NMBU og Akershus fylkeskommune jobber sammen for kvalitet i realfagsundervisningen i hele utdanningsløpet fra skole til universitet.

Universitetsskolesamarbeidet er et nasjonalt satsingsområde på forskning og skoleutvikling. Ved NMBU legger vi spesielt vekt på utdanning for bærekraftig utvikling. Samarbeidet er en gjensidig forpliktende avtale mellom åtte videregående skoler og lærerutdanningen ved NMBU.

Vi samarbeider om følgende satsingsområder i et bærekraftperspektiv:

  • drive forskning og utviklingsarbeid ute i skolene og i lærerutdanningen innenfor trygge rammer
  • styrke skolens evne til å utvikle seg systematisk og forbedre lærernes kompetanse innen profesjonsfaget, realfag og naturbruk og bærekraft
  • styrke lærerutdanningen gjennom økt samarbeid mellom praksis i skolene, disiplin- og profesjonsfag ved NMBU

Avtalen ble først inngått høsten 2017 med fire skoler. Høsten 2025 har avtalen blitt forlenget til 2030, og fire nye skoler har blitt inkludert i samarbeidet.

Medvirkende

  • NMBU

    Universitetsskolesamarbeidet ledes av Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap ved NMBU.

  • Akershus fylkeskommune

    Kontaktperson:

    • Anne Berge, spesialrådgiver virksomhetsoppfølging
  • Drømtorp vgs

    Kontaktpersoner:

    • Hanne Angell, rektor
    • Astrid Eithun, koordinator
  • Frogn vgs

    Frogn videregående skole har vært universitetsskole siden 2018, og ligger en kort busstur unna NMBU. Skolen har rundt 700 elever fordelt på programmene Studiespesialisering, Idrett, Business og Salg, service og reiseliv. I tillegg har vi påbygging til generell studiekompetanse og opplæring for voksne.

    Frogn vgs. har fire satsningsområder: bærekraft, samfunnsengasjement, læringsmiljø og livsmestring. Dette preger all undervisning og prosjekter som drives på skolen. Ungdomsbedriftene våre har bærekraft i sin forretningsmodell. Skolen har tverrfaglige prosjektperioder forankret i skolens satsningsområder, der kommunikasjon og samarbeid står sentralt. I tillegg utvikler skolen induksjonsprogram for nyutdannede nytilsatte, profesjonelle lærerfellesskap og søker en helskoletilnærming. Som en del av fagopplæringen får elevene ved Frogn vgs. være med på ulike aktiviteter på NMBU.

    Skolen er FN-skole og miljøfyrtårnsertifisert og har lærerspesialister i både norsk og veiledning.

    Forskere og masterstudenter ved NMBU samarbeider med skolen på følgende områder:

    • Utvikler og fremmer tverrfaglige prosjekter
    • Styrker og videreutvikler utdanning for bærekraftig utvikling
    • Bidrar til forskning om elevenes læring
    • Bidrar til praksisutdanning av lektorstudenter

    Kontaktpersoner:

    • Brit Marie Helle, rektor
    • Katrine Husby, koordinator
  • Hvam vgs

    Hvam videregående skole er en av landets største og mest moderne videregående skoler innenfor å naturbruk. Skolen ligger i Nes kommune i tidligere Akershus, nå Viken. I tillegg til naturbruk, skaper utdanningsprogrammer som idrettsfag, medier og kommunikasjon og avdeling for tilrettelagt opplæring en spennende bredde. Tilbud om naturbruk med realfag, fordypning i energi- og miljøfag og dyrekunnskap gir mulighet for spesiell studiekompetanse. Hvam videregående skole tilbyr et svært godt skolemiljø og oppdatert utstyrsnivå. Skolen ligger i et vakkert kulturlandskap med fritt utsyn til alle kanter. 

    Hvam videregående skole har i dag ca. 500 elevplasser og 130 ansatte. I tillegg har skolen har eget internat med plass til 94 elever. Skolen besitter i tillegg en jordbrukseiendom på 1400 da. dyrket mark, 3000 da. skog, et parkområde på ca 100 dekar, samt en egen 9-hulls golfbane, som benyttes i opplæringen og for allmennheten. Sammen med Fagskolen Innlandet tilbyr Hvam videregående skole flere fagskoletilbud innen naturbruk.

    Kontaktpersoner:

    • Per Corneliussen, rektor
    • Ellen Modal, koordinator
  • Nesodden vgs

    Kontaktpersoner:

    • Annika Nordlund, rektor
    • Sivert Akselsen, koordinator
  • Roald Amundsen vgs

    Kontaktpersoner:

    • Line Pernille Herje Haga, rektor
    • Ane Eir Torsdottir, koordinator
  • Ski vgs

    Ski videregående skole har vært universitetsskole siden høsten 2017. Vi har rundt 800 elever, fordelt på utdanningsprogrammene StudiespesialiseringIdrettsfag og Musikk, dans, drama. Vi har også voksenopplæring og innføringsklasser for minoritetsspråklige.

    Ski vgs. er et tradisjonsrikt lærested, som er kjent for å ha et høyt faglig nivå og ambisiøse elever. Samtidig er vi opptatte av å være i stadig utvikling for å kunne forberede elevene våre til å bli endringsagenter i en omskiftelig verden.

    Vår visjon er at vi skal være

    • Reflekterte og handlekraftige – fordi vi utdanner elever som skal forandre verden
    • Skapende og ambisiøse – fordi utvikling fordrer kreativitet
    • Nysgjerrige og inkluderende – fordi vi alltid kan lære av hverandre, både faglig og sosialt

    Ski vgs. har i mange år vært praksisskole for lektorstudenter og PPU-kandidater fra NMBU. Vi samarbeider tett med forskningsmiljøene ved Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap i utviklingen av nye prosjekter og initiativer knyttet til Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) og tverrfaglig dybdelæring.

    Kontaktpersoner:

    • Hege Britt Johnsen, rektor
    • Janne-Christine Fossum, fungerende koordinator
  • Vestby vgs

    Kontaktpersoner:

    • Kari Rønnaug Eide, rektor
    • Truls Even Øverjordet, koordinator
  • Ås vgs

    Ås videregående skole er en stor kombinert skole med ca. 1400 elever fordelt på utdanningsprogrammene Studiespesialisering, Idrettsfag, Kunst, design og arkitektur, Elektro og datateknologi, Teknologi- og industrifag, Helse- og oppvekstfag, Håndverk, design og produktutvikling og International Baccalaureta.

    Skolen har et mangfoldig læringsfellesskap som legger vekt på at alle elever skal trives og ha et godt læringsutbytte. Bærekraftig utvikling er ett av områdene skolen jobber spesielt mye med, og som er godt integrert i undervisningen både i hvert enkelt fag og på tvers av fag.

    Som en del av fagopplæringen får elevene ved Ås vgs være med på ulike aktiviteter på skolen og ute i lokalmiljøet, blant annet på NMBU. Skolen samarbeider med NMBU om å utvikle og gjennomføre undervisningsopplegg for elevene. Skolens elever har også mulighet til å ta begynnerkursene i matematikk og kjemi ved NMBU mens de er videregåendeelever.

    Mange studenter ved NMBUs lærerutdanning har praksis på Ås vgs, og masterstudenter skriver oppgaver med fokus på deres praksis. Samarbeidet med NMBU er inspirerende og nyttig for både elever og lærere.

    Kontaktpersoner:

    • Synnøve Aas Gulvik, rektor
    • Trude Setten, avdelingsleder for realfag
    • Terese Kumlin, koordinator

Aktuelt

Historikk for universitetsskolesamarbeidet ved NMBU

Strategien Lærerutdanning 2025 (KD, 2017) la føringer for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene, med fire overordnede mål, bl.a.:

  • Etablere kunnskapsbaserte og involverte samarbeidspartnere i skolesektoren
  • Sikre stabilt og gjensidig utviklende samarbeid mellom lærerutdanning og skoler

Strategien har vært nyttig for:

  • Samarbeidet mellom lærerutdanning og skolesektoren
  • Utviklingen av universitetsskolene
  • Gir klare føringer for skoleeiere og lærerutdanningsinstitusjoner om å prioritere dette samarbeidet.

Nasjonalt nettverk for lærerutdannings-/universitetsskolepartnerskap

NMBU er med i det nasjonale nettverket for lærerutdannings- og universitetsskolepartnerskap (NN-LUUS). Nettverket samler universiteter, høyskoler og skoler for å styrke praksisrelevans, profesjonsutvikling og FoU-basert samarbeid i lærerutdanningen. Gjennom møter, konferanser og høringsinnspill bidrar nettverket til kunnskapsdeling og utvikling av partnerskap.