Eiendomsavdelingen

Eiendomsavdelingen (EIA) har ansvaret for forvaltning, drift og vedlikehold av universitetets bygninger og parkområder.

Bildet viser Urbygningen på NMBU Ås
  • post@nmbu.no
    Tlf. 67 23 07 77

Tilsette i Eigedomsavdelinga

Behov eller ønsker om bistand og avvik/skader/feil ved bygningene kan meldes inn via eia@nmbu.no som går til NMB-Uhjelp og leses av eiendomsavdelingen.

Besøksadresser Ås

Ormen Lange og Akropolis med inngang Kirkeveien 23.

Service og logistikk og deler av drift: Veterinærbygningen, kontakt via varemottak Oluf Thesens vei 22.

Park: Planteskolen, Åsbakken 6, 1433 Ås.

• Eieindomsavdelingens stab har ansvar for utarbeidelse av overordnende planer som campusutviklingsplan, miljø- og mobilitetsplan.

Park

Parkenheten har ansvar for skjøtsel og vedlikehold av park, idrettsanlegg, veier og plasser. Parken brukes til forskning og utdanning, så utvikling av parken gjøres i samarbeid med fagmijøene.

Hovedoppgaver i enheten er utforming av vedlikehold og utviklingsplaner, fagansvar innen kulturminner og landskapsarkitektur, gjennomføring av prosjekter i parkområdet, daglig skjøtsel av parkanleggene med videre.

Digitale systemer

Digital eiendomsforvaltning har ansvar for alle systemene som er i bruk i Eiendomsavdelingen, og for å digitalisere tjenestene og prosessene våre gjennom bedre digitale løsninger. Digital eiendomsforvaltning har også ansvar for all bygnings- og arealinformasjon, for tegninger og digitale modeller av byggene og for skilting og kartsystemer. Enheten har også ansvar for NMBUs «Smart campus»-prosjekt som skal forbedre energi- og fasilitetsstyringen av byggene våre.

Enhetens hovedoppgaver er FDV-system, prosess og digitaliseringsekspertise, forvaltning og utvikling av eiendomsinformasjon med tilhørende databaser og arkiver, planverk, universell utforming og kulturminne fag.

Fag og prosjekt

Enheten har ansvar for NMBUs bygningsfag og prosjektstyring og er viktige i alle faglige vurderinger knyttet til eiendomsdrift, park- og anleggsdrift, vedlikehold og byggeprosjekter. Hovedoppgaver er prosjektledelse, prosjektering, prosjektgjennomføring, testing og overtakelsesfunksjon i større prosjekter i alle fag inkl. park.

Enheten har fagressurser innen arkitektur, interiørarkitektur, landskapsarkitektur, bygg, rør, ventilasjon, kjøling, automasjon (VVS) elektro med videre.

Byggdrift

Byggutbedring har ansvar for vedlikehold av NMBU sin bygningsmasse. Byggdrift følger opp planlagte oppgaver og oppgaver som meldes inn som skader. Enheten har blant annet oppgaver med byggeprosjekter innenfor fagområdene bygg, VVS, elektro, IKT, branntetting, vedlikehold og service av heiser, HMS mv.

Service og logistikk

Enheten har ansvar for servicetjenester og logistikk. Dette gjelder blant annet vareleveranser, tøyforvaltning, trransport, møblering av undervisningsrom, tilrettelegging for eksamen, renovasjon og bidra ved arrangementer.

Forvaltning

Seksjonen forvalter NMBU sine leieavtaler. Dette innebærer administrasjon av alle forhold rundt utleie- og innleieavtaler, herunder boligutleie og andre leieforhold.

Renhold

Renholdsenheten har ansvar for daglig og periodisk renhold, hygieneartikler, tømming av rstavfall og vinduspuss for universitetet.

Teknisk drift

Teknisk drift har ansvaret for teknisk drift for alle bygningene på NMBU.

Hovedoppgaver

• Teknisk driftssenter
    • Utarbeidelse av prosedyrer og drifte tekniske anlegg (ventilasjon, kjøling/frys, varme, brann, vann, uteanlegg)
    • Internkontroll