Christoffer Hopshaug - Nordic Group Holding AS

Av Jørn Kongsten Brevik

christoffer, portrettbilde

Jeg er ansatt som eiendomskonsulent i Nordic Group Holding AS

Jeg gikk det 2-årige masterstudiet i eiendomsutvikling og det kunne ikke ha vært mer relevant for jobben min. Det var bare to aktuelle skoler, enten 2-årig masterutdanning i eiendomsutvikling på NMBU eller NTNU. Jeg synes tidligfasen er den mest spennende, så da falt valget naturlig på NMBU som har hovedfokus på tidligfasen, noe NTNU ikke har.

I dag jobber jeg med alt fra å innhente priser til større utviklingsprosjekter til å verdivurdere eiendommer vi vurderer å kjøpe. Jeg er veldig heldig som har fått ekstremt mye ansvar fra starten av. Et eksempel på dette er at allerede andre uke i den nye jobben fikk jeg ansvaret om å dra på befaring alene på to eiendommer som vi vurderer å investere i for utvikling. Begge var store eiendommer i Oslo (gir en pekepinn om hvilke verdier det er snakk om)

Det er klart at ikke jeg har beslutningsansvaret og koden til banken, men jeg jobber tett opptil sjefen og gir råd om vi skal satse på noen av disse og gå videre med akkvisisjonsprosessen. Andre oppgaver er prosjektstyring, lage investorpresentasjoner, har hovedansvaret for å effektivisere konsernets byggeplasser og kutte i byggekostnader, innhente/forhandle priser på materialer og entrepriser osv.

Mine tips til dagens studenter og kommende studenter er å stå på, det kan være ekstra tungt studie (spørs helt på hva slags bachelor du har tatt). Enkelte tok forskjellige fag lettere da de hadde hatt tilnærmet like fag på bacheloren. Bygg nettverk (høres kjedelig og voksent ut, men alt i alt handler det bare om å være sosial og ha det gøy og skape bånd du plutselig kan ha bruk for 1-5-10-15 år frem i tid (husk at eiendomsbransjen er fryktelig liten i dette landet, så du kommer til å møte dine medelever igjen!)!

Jeg bodde et år på campus - fryktelig godt miljø der alle vil alle bare godt. Litt vanskelig å skape ¨tighte bånd¨ i klassen da de fleste på mitt kull/linje bor i Oslo og pendler hjem til egne venner og jobber rett etter skoledagen. Men studentmiljøet på NMBU er upåklagelig og anbefales å ta del i. Både forelesere og veileder står virkelig på for sine linjer og er stolte av skolen med så lang fartstid. Høy takhøyde der det er mulighet å ta opp det aller meste med sine forelesere og veiledere.