Sigrid jobber som by- og regionplanlegger i konsulentfirmaet COWI

Av Monica Vestvik

Yrke
YrkeFoto: Privat

- I et så stort konsulentfirma som COWI er det utrolig mange forskjellige arbeidsoppgaver, og jeg kan spesialisere meg innenfor det jeg ønsker, sier Sigrid Elise Fossan.

Hva gjør du i jobben din? Fortell!
Jeg har varierte arbeidsoppgaver, og har spesialisert meg på det jeg ønsker. Det er mange eldre, erfarne å spørre om hjelp. Læringskurva er bratt. Det er høyt tempo og mange frister og krav, men også utrolig spennende. Jeg trives her fordi det er mye å gjøre innenfor de feltene jeg interesserer meg for. Jeg er glad i den kreative biten når det kommer til tegning av kart, planer og 3D-modeller, samt skrivebiten og kontakten med forskjellige mennesker i kommunene og private firmaer.

Les også: Eirik jobber med byplanlegging i Nordre Follo kommune

Reguleringsplaner: Her er det mye forskjellig jobb. Alt tilknyttet produksjon av planer, og møter med oppdragsgiver og kommuner, samt prosjektledelse.
- boligområder
- tekniske anlegg
- kulturkvartal i Vestby (park og kulturhus i skjønn forening + utviklingen av Vestby som by)
- Fornebubanen (ny t-bane-strekning fra Majorstua til Fornebu: et av Norges største samferdselsprosjekter / Norges største t-bane-prosjekt på 60 år)
- kommunedelplan for Vegglifjell

Les mer om studieporgrammet By - og regionplanlegging (5-årig)

- Lager 3D-modeller av prosjekter i startfasen og prosjekterte prosjekter
- Prosjektleder i små reguleringsplaner
- Skriver tilbud på oppdrag
- Drar på kurs i forskjellig software

Som NMBU-student deltok Sigrid Elise Fossan i UKE-revyen.
Som NMBU-student deltok Sigrid Elise Fossan i UKE-revyen. Foto: https://sigrid-elise-fossan-sang.webnode.com/

Hvor relevant var utdannelsen i by- og regionplanlegging for arbeidslivet?
NMBU har en veldig relevant kombinasjon av fag der det er mye prosjektarbeid i tillegg til de teoretiske faga innenfor jus ol. Veldig spennende kartfag som skaper en forståelse for kart som er kjempeviktig i arbeidslivet innenfor vårt fagfelt. Faglig sett er NMBU utrolig sterke innenfor by- og regionplanlegging. Her har vi felles fag med landskapsarkitektur og eiendom som gjør oss utrolig godt rusta til arbeidslivet der vi skal samarbeide med disse fagmiljøene. I tillegg har NMBU et navn i arbeidslivet og det er mange arealplanleggere som har sin bakgrunn fra Ås. Vi har kreative fag sammen med landskapsarkitektene og jus med eiendom. I tillegg har vi egne fag hvor vi får utøve vårt fagfelt. Dette gjør at vi får kunnskap som gjør at vi kan prestere innenfor den middelveien mellom utrolig mange fag arealplanlegging er.

Les også: Johannes jobber som planlegger i Asplan Viak

Hvilke råd har du til kommende studenter?
Ta spennende valgfag i tillegg til det obligatoriske. For eks. universell utforming. Prioriter software og prosjektfag: her lærer du mye som er nyttig i arbeidslivet. Dra på utveksling! Her fikk jeg et helt nytt perspektiv på planlegging i et annet land der de har helt andre utfordringer enn i Norge.

Bli med i en organisasjon eller en forening!

Les også:  Vibecke jobber som prosjektingeniør i Plan- og bygningsetaten

Hva er dine erfaringer med NMBU?
NMBU er et sted som er åpent for alle typer mennesker. Her er det tradisjonelle foreninger som Hunkattene og mer moderne som Gay på landet og Ås feministiske studenter. I tillegg er det er supert musikkmiljø med flere kor og masse revy. Lav terskel hele veien i et miljø der vi støtter hverandre. Samfunnet tilbyr arrangementer for alle - både med og uten alkohol. Pluss: alle har et forhold til Ås-eika. Sjøl har jeg vært medlem av koret NGA i 5 år, samt være skuespiller i UKErevyen. I tillegg har jeg hatt eget band bestående av Ås-studenter og vi har spilt konserter på NMBU og utenfor.

Les også: Vilde jobber i energi- og miljøavdelingen i Norconsult