Reisebrev fra UBC Vancouver, høsten 2016

Av Vilma Veronica Bischof

Bildet er fra første skoledag. Dette UBC skiltet er en av de store landemerkene på campus og et bilde foran dette er obligatorisk. Her er jeg med mine to roomies.Foto: Kristine Sandaa

Etter å ha vært utvekslingsstudent i USA andre året på videregående, var det ikke noen tvil at jeg skulle på ny utveksling da jeg startet på universitet. Spørsmålet om hvor jeg skulle dra var litt vanskeligere å svare på.

For hvordan skal man greie å velge destinasjon når man som student ved NMBU kan velge å studere nesten hvor som helst i verden? Mitt navn er Kristine Sandaa, jeg går tredje året indøk vann- og miljøteknikk, og mitt valg falt på University of British Columbia i Vancouver, Canada.

”Hvorfor vil du studere i Canada? Det er jo nesten helt likt Norge?”. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har hørt denne setningen. Canada er for de fleste utvekslingsstudenter en skjult perle og etter hjemkomsten har jeg gjort det til min hjertesak å vise denne perlen frem til resten av NMBU. Etter jeg flyttet til Vancouver, lærte jeg fort at dette er byen som har alt. Du har ski i Whistler, downtown med alle skyskraperene, mange fine sandstrender med palmetrær (faktisk!), matmarkedet Granville Island (må oppleves), utmerket shopping på Robson Street og et heftig uteliv du ikke går lei av med det første. Alt dette befinner seg i et området med ”breathtaking” natur.

Tatt på campingtur på Sunshine coast. Får ikke mer canadisk enn dette!

Fra august til desember 2016 bodde jeg i Vancouver og gikk ”winterterm” ved UBC. Jeg bodde på campus i en studentby kalt Fairview Crescent. Her bodde for det meste andre utvekslingsstudenter og idrettsutøvere ved UBC, en fin miks studenter som var enkelt å bli kjent med. Vancouver har for tiden en av de høyeste boligprisene i verden og dette gjenspeiles i privatleie på boligmarkedet. Jeg vil anbefale å bo på campus da dette er enklest og helt klart billigst. Standarden på studenthyblene er helt ok og Fairview ser ut som en liten, koselig landsby der man lett finner seg til rette.

Bilde fra Fairview, på vei til nok en skoledag.

University of British Columbia ligger høyt på rankingen over verdens beste universiteter og etter å ha studert der et semester skjønner man hvorfor. Foreleserne er av ypperste kvalitet og studentene er som canadiere flest: superhyggelige og imøtekommende. Som utvekslingsstudent er man sisteprioritert når det kommer til valg av fag og noen fag er kun reservert til studenter ved UBC. Dette gjelder spesielt ingeniørfagene, noe som førte til at jeg tok bare økonomi- og mattefag. Er det slik at det er et fag som er fullt, kan man gå personlig til professoren og forklare situasjonen, så ordner det seg som regel.

Universitetet UBC ligger på en liten halvøy ca. en halvtime med buss fra downtown Vancouver. Selve campusen på UBC er helt f-a-n-t-a-s-t-i-s-k med store, flotte, moderne bygninger og de gamle ærverdige byggene som har stått siden universitet ble grunnlagt. Jeg ble rett og slett UBC-frelst! For en liten Ås-student er universitetet (med over 40 000 studenter) gigantisk og det tar ca. en time å gå fra en siden av campus til den andre. Ordet kontrast har vel aldri vært mer passende.

I tillegg til å ha et høyt akademisk nivå har UBC et rikt studentliv. Her finner man garantert noe å engasjere seg i enten det skulle være sport, friluftsliv, foreningsliv, sosiale eventer eller andre type klubber. I starten av hvert semester arrangeres noe kalt ”club week” der over 400 ulike klubber står på stand og man kan melde seg på hva man vil. UBC har også en egen strand for studentene kalt Wreck Beach og i sommermånedene er det deilig å dra ned til stranden etter en lang dag med forelesning for å grille, drikke øl og spille litt sandvolleyball. En liten bemerkning her er at det er en ”clothing optional beach”, så noen gamle nakne hippienudister må man regne med å møte.

Sunset på Wreck Beach – UBCs studentenes private strand.

Å bo i Vancouver byr på mange reisemuligheter. Ikke bare har staten British Columbia mange naturskatter, men man er bare en to timers flytur unna San Fransisco og andre solfylte byer i California. Vancouver ligger helt på vestkysten i Canada, helt på grensen til USA og storbyen Seattle er bare en tre timers kjøretur unna. Muligheten til å raskt komme seg til varmere strøk (Vancouver har regntid på høsten…) er altså der.

Jeg vil si at den viktigste grunnen til å dra på utveksling er personlig utvikling og  mestringsfølelsen man sitter igjen med etter utveksling er helt unik. Den følelsen man får når man blar igjennom bildene fra utveksling og tenker ”dette her klarte jeg faktisk helt selv” er gull verdt. Det er viktig å poengtere at å dra på utveksling ikke det samme som å reise på en måneds sydenferie, for de utfordringene man møter når man studerer i utlandet må man løse helt på egenhånd. Det er en verdifull erfaring og noe som gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet.

Til slutt vil jeg henvende meg til alle studenter som sitter med den minste lille gnist og ønske om å dra på utveksling: bare gjør det! Det er et minne for livet som jeg ikke kunne vært foruten, man får venner fra hele verden og hva er det verste som kan skje om du reiser? Det er nå du har sjansen, som student er man ung og fri for forpliktelser. Kom deg ut av ”Åsbobla” og se hva som er der ute. Jeg lover deg at du ikke vil angre.

Har du spørsmål om Vancouver, Canada eller utveksling generelt, er det bare å kontakte meg. Lykke til på reisen din!

Hilsen

Kristine Sandaa

Første helg nede i downtown Vancouver med strålende vær: