Sikret seg jobb før endt studie

Av Silje-Marie Tunes Huse

Studenter i undervisning
Foto: Tommy Normann

Masterstudenten Øyvind Russwurm sier NMBU-studiene gjorde han relevant på arbeidsmarkedet.

NMBU er opptatt av at studiene skal være relevante for arbeidslivet.

For Øyvind, som sikret seg stilling som avdelingsingeniør ved Reguleringsmyndigheten for Energi (RME), føles den nye jobben som en ren forlengelse av studiet.

Valgfrihet gir store muligheter

Øyvind holder for tiden på med å fullføre mastergraden sin i fornybar energi ved Fakultetet for miljøvitenskap og naturforvalting på NMBU, og har en bachelorgrad innen mekanisk ingeniørskap fra Twente Universitet i Nederland. Han forklarer at å studere i Nederland bød på et litt strengere oppsett enn det han har erfart ved NMBU.

̶  Det er mye trøkk i Nederland, men ved NMBU opplevde jeg å få mer rom til å tenke mer gjennom hvordan man ønsker å bruke tiden under mastergraden. Studiet er lagt opp til å være bredt, så om du ønsker å jobbe med den økonomiske delen av fornybar energi kan du det, eller du kan velge mer tekniske fag. Jeg har større frihet til å bygge den profilen som passer meg.

Det var tanken på klima som gjorde at han bestemte seg for en mastergrad ved NMBU, forklarer Øyvind om hvorfor han valget en master i fornybar energi. Han er, som mange andre, bekymret for klimakrisen, og ønsker å gjøre det han kan for å jobbe mot en mer bærekraftig fremtid. I tillegg til dette liker han realfag, noe som gjorde at det føltes naturlig å velge NMBU.

Masterstudent Øyvind Russwurm

̶ Jeg har aldri hørt noen si noe galt om NMBU!

Fra mastergrad til relevant jobb

Øyvind fikk sin nåværende jobb i desember 2023, ett halvt år før han er ferdig med studiet.

Stillingen som avdelingsingeniør ved RME var utlyst med studenter i tankene. Rollen som avdelingsingeniør dekker blant annet problematikk med strømnettet og kundeanvendelser.

̶  Jobben virker spennende, og det er jo i et statlig organ, sier Øyvind. Det virker som en allsidig jobb, og så er det ikke en veldig stor avdeling. Jeg kommer nok ògså til å jobbe en del med datahåndtering.

Arbeidsrelevans er spesielt viktig for å kunne håndtere morgendagens problemstillinger. Ved NMBU er det fokus på at studiet du tar skal ha stor relevans for yrket du velger. Øyvind valgte to fag: Energiøkonomi og digital elektriske systemer. Begge fagene har tett tilknytning til den stillingen han har fått ved RME.

Tips til studenter som er aktive jobbsøkere

Ved spørsmål om han har noen tips til studenter som er aktive jobbsøkere, har Øyvind ett råd.

̶  Vær på. En professor sa en gang til meg, «Don’t die like a sheep». Med andre ord; vis at du er interessert. Du er ikke til besvær når du stiller spørsmål og er engasjert.

NMBU tilbyr CV-sjekk for alle sine studenter

Du kan som student ved NMBU få CV-sjekk og tips til å skille deg ut i søknadsbunken. Det har også blitt lagt til råd om arbeidstakere som stiller til å intervju og hvilke spørsmål man bør stille arbeidsgivere før man signerer en kontrakt. Om du vil lese mer om karriereverktøy og råd, kan du besøke siden for karriereutvikling på NMBU.no.