Microsoft Teams

Vi skal bruke batteriene i parkerte elbiler som midlertidig energilager, og styre energikrevende utstyr i næringsbygg. Kan det bidra til en mer fleksibel og dermed økonomisk energibruk?

01 jan. 2021 - 31 des. 2024

Norges Forskningsråd - Kompetansebyggende prosjekt for næringslivet (KSP)  

Ønsker du å delta i prosjektet og har en Nissan Leaf eller Nissan e-NV200? 

NeX2G

Vi vil veldig gjerne ha deg med i prosjektet. Vi vil lade batteriet i bilen din noe opp og ut en til to ganger om dagen, omtrent som om du benyttet bilen til daglig. Utladning vil ikke gå under 20 % av batteriets kapasitet og opplading ikke over 80 %, oftest fluktuere rundt 50 % batterilading slik at vi ikke påvirker kapasiteten til batteriet.

Når du kommer å henter bilen vil batteriet selvfølgelig være fulladet. Betal en symbolsk pris for parkering og strøm betaler vi også. Parkeringsplassene er i parkeringshuset P10 nær inngangen og således av de mest attraktive på Gardermoen.

Selv om vi er sikre på at bilen vil være ladet på ønsket tidspunkt ønsker vi å garantere gratis lading. Uavhengig av hvilken grunn, dersom batteriet ikke er fulladet når bilen hentes vil vi dekke kostnad for full opplading på nærmeste hurtigladestasjon.  

Send en epost til thomas.martinsen@nmbu.no med informasjon om når du planlegger å parkere bilen på Gardermoen, så vil vi komme tilbake til deg med informasjon om deltakelse. 

  • Andelen fornybar energi øker, både nasjonalt og globalt. Kraft fra fornybar energi er ofte væravhengig samtidig som skifte fra bruk av fossil energi til økt bruk av elektrisitet øker variasjon i etterspørsel. Tilsammen blir det mer utfordrende å holde elforsyningen stabil. I prosjektet «Nettbalansering fra store parkeringsanlegg med el-biler og næringsbygg»" vil vi undersøke om energilagring i batteriene i parkerte elbiler og styring av energibruk i bygninger kan bidra til en mer fleksibel og dermed økonomisk energibruk. Vi vil både bruke batteriene i parkerte elbiler som midlertidig energilager, og styre energikrevende utstyr i næringsbygg. Da kan vi bruke mye elektrisitet om natten og mindre om morgenen og ettermiddagen. Det reduserer effekttopper og dermed behov forutbygging av nettet, som er kostbart og krever areal.

  • Vi skal bruke Oslo lufthavn Gardermoen som case. På flyplasser er det forutsigbart hvor lenge bileierne ønsker å la bilen stå parkert og dermed hvor lenge el-bilbatteriene er tilgjengelig. Vi vil lage en modell som sikrer bileier lading samtidig som vi optimaliserer bruk av energi-lageret. Vi vil utvikle et program for å beregne potensialet for fleksibilitet. Videre vil vi analysere økonomiske fordeler både samfunnsøkonomisk og privatøkonomisk for aktørene.

  • Prosjektet koordineres av MINA, og er et samarbeid mellom MINA og REALTEK ved NMBU.

    Eksterne partnere:

    • Statnett
    • OsloMet
    • Avinor
    • Eliva
    • lnett

    Deltakende NMBU-forskere

    Mads Greaker

    OsloMet