Hopp til hovedinnhold

Microsoft Teams

Vi bruker batteriene i parkerte elbiler som midlertidig energilager, og styre energikrevende utstyr i næringsbygg. Kan det bidra til en mer fleksibel og dermed økonomisk energibruk?

01 jan. 2021 - 30 apr. 2025

Norges Forskningsråd - Kompetansebyggende prosjekt for næringslivet (KSP)  

Ønsker du å delta i prosjektet og har en Nissan Leaf eller Nissan e-NV200? 

NeX2G

Vi samler fremdeles data og om bilen din er registrert som deltaker i prosjektet hører vi gjerne fra deg. Vi vil lade batteriet i bilen din noe opp og ut en til to ganger om dagen, omtrent som om du benyttet bilen til daglig. Utladning vil ikke gå under 20 % av batteriets kapasitet og opplading ikke over 80 %, oftest fluktuere rundt 50 % batterilading slik at vi ikke påvirker kapasiteten til batteriet.

Parkeringsplassene er i parkeringshuset P10 nær inngangen og således av de mest attraktive på Gardermoen.

Send en epost til thomas.martinsen@nmbu.no med informasjon om når du planlegger å parkere bilen på Gardermoen, så vil vi komme tilbake til deg med informasjon om deltakelse. 

  • Bakgrunn

    Andelen fornybar energi øker, både nasjonalt og globalt. Kraft fra fornybar energi er ofte væravhengig samtidig som skifte fra bruk av fossil energi til økt bruk av elektrisitet øker variasjon i etterspørsel. Tilsammen blir det mer utfordrende å holde elforsyningen stabil. I prosjektet «Nettbalansering fra store parkeringsanlegg med el-biler og næringsbygg»" vil vi undersøke om energilagring i batteriene i parkerte elbiler og styring av energibruk i bygninger kan bidra til en mer fleksibel og dermed økonomisk energibruk. Vi vil både bruke batteriene i parkerte elbiler som midlertidig energilager, og styre energikrevende utstyr i næringsbygg. Da kan vi bruke mye elektrisitet om natten og mindre om morgenen og ettermiddagen. Det reduserer effekttopper og dermed behov forutbygging av nettet, som er kostbart og krever areal.

  • Mål

    Vi bruker Oslo lufthavn Gardermoen som case. På flyplasser er det forutsigbart hvor lenge bileierne ønsker å la bilen stå parkert og dermed hvor lenge el-bilbatteriene er tilgjengelig. Vi har laget en modell som sikrer bileier lading samtidig som vi optimaliserer bruk av energi-lageret. Vi har utviklet et program for å beregne potensialet for fleksibilitet. Videre har vi analysert økonomiske fordeler både samfunnsøkonomisk og privatøkonomisk for aktørene.

  • Deltakende forskere

    Prosjektet koordineres av MINA, og er et samarbeid mellom MINA og REALTEK ved NMBU.

    Eksterne partnere:

    • Statnett
    • OsloMet
    • Avinor
    • Eliva
    • lnett

    Deltakende NMBU-forskere

    Mads Greaker

    OsloMet