Baby på stellebord med hender fra voksen dame som passer på

Forskningsprojsektet skal undersøke hvordan tarmbakterier kan påvirke utviklingen hos spedbarn. Vi vet at disse bakteriene er viktige for helsen vår, men kan de også påvirke spedbarns utvikling?

02 mai 2020 - 01 mai 2022

Forskningsrådet - FRIPRO

• Fra det øyeblikket vi blir født, eksponeres vi for milliarder av bakterier. Disse slår seg ned i fordøyelsessystemet og danner tarmfloraen vår. Mangfoldet av tarmbakterier utfører mange viktige oppgaver i kroppen, og kan for eksempel påvirke funksjoner som immunsystem og fettlagring. Vi vet stadig mer om hvor viktige disse bakteriene er for helsen vår. I UnveilMe-prosjektet skal forskerne undersøke hvordan tarmbakteriene kan påvirke utviklingen hos spedbarn.

• UnveilMe skal se spesielt på hvordan barnas tarmbakterier produserer to essensielle fettsyrer. Dette er fettsyrer som kroppen trenger å ta opp fra tarmen, og som det finnes lite av i kosten. Fettsyrene som skal undersøkes kalles propionsyre og smørsyre. Propionsyre kan brukes til å lage sukker, mens smørsyre er den viktigste energikilden for tarmcellene hos voksne.

Etter hvert skal forskerne også undersøke hvorvidt tarmfloraen, eller mikrobiomet, kan bidra til at barn utvikler allergier.

• I UnveilMe ser NMBU-forskerne på fettsyrenes betydning for mikrobiomet til barn som er tilknyttet en stor, internasjonal studie kalt PreventADALL.  Denne studien startet i 2014 og omfattet nesten 2400 mor-barn-par fra en generell befolking, altså personer uten spesielt økt risiko for allergisk sykdom.

Forskning tilknyttet PreventADALL har allerede fått internasjonal oppmerksomhet. I februar 2020 publiserte et forskningsteam ved UiO i samarbeid med Sykehuset Østfold, Karolinska Institutet og NMBU en artikkel om atopisk eksem hos barn i The Lancet

Forskere

Baby og dame

Hvordan påvirker tarmbakterier spedbarns utvikling?

Vi vet stadig mer om hvordan tarmbakterier påvirker kroppen og helsen vår. Men hvilken betydning har bakteriene for spedbarns utvikling?

Forsker

UnveilMe får FRIPRO-støtte

Hvert år støtter Forskningsrådets FRIPRO-program grunnleggende og grensesprengende forskning. Ved NMBUs Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM) ble hele fire prosjekter tildelt FRIPRO-midler i desember 2019.

Vitenskapelige publikasjoner

THE LANCET: Skin emollient and early complementary feeding to prevent infant atopic dermatitis (PreventADALL): a factorial, multicentre, cluster-randomised trial

Forfattere: Håvard Ove Skjerven, PhD, Eva Maria Rehbinder, MD, Riyas Vettukattil, PhD, Marissa LeBlanc, PhD, Berit Granum, PhD, Prof Guttorm Haugen, PhD, et al.

19. feb. 2020