Utdanningsutvalget ved NMBU
Utdanningsutvalget ved NMBU (NMBU-UU) er universitetets rådgivende utdanningspolitiske organ. Utvalget er et kollegialt organ som skal ivareta helhetsperspektivet på NMBUs utdanningsvirksomhet, og være en møteplass for menings-, erfarings- og idéutvikling.
Oversikt over medlemmer, møtedatoer, innkallinger og protokoller
Kontaktinformasjon:
- Utvalgets mandat og sammensetning- Mandat og sammensetning av NMBU-UU er utarbeidet i tråd med NMBUs 
 styringsreglement gjeldende fra 1.8.2025 og vedtatt av rektor 19.09.2025- 1. Formål- Universitetets utdanningsutvalg er et rådgivende organ og har en sentral rolle i 
 realiseringen av NMBUs strategi, som universitetets rådgivende
 utdanningspolitiske organ. Utdanningsutvalget skal ha en aktiv rolle i arbeidet
 med utdanningskvalitet, utvikling av utdanningstilbudet og bidra til
 erfaringsutveksling og gi råd og innspill til universitetsledelsen i strategiske
 saker som gjelder utdanning.- 2. Arbeidsområde- Utdanningsutvalgets arbeidsområde omfatter all utdanning i et livslangt 
 læringsperspektiv (Ansvaret for PhD utdanningene ligger i Forskningsutvalget, NMBU-FU)
 Utdanningsutvalget har et særlig ansvar for helheten i NMBUs arbeid med
 utdanningstilbudet og utdanningskvaliteten, og utvalget følger jevnlig opp at
 NMBUs kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten videreutvikles.
 Utdanningsutvalget har en aktiv og konkret rolle i NMBUs virksomhetsstyring.
 Dette innebærer blant annet at utvalget skal:- Bidra i strategiarbeid, langtidsplaner og prioriteringer som påvirker utdanning.
- Gi vurderinger og anbefalinger innenfor utvalgets ansvarsområde før beslutninger fattes i universitetsledelsen/rektoratet.
- Følge opp kvalitet, resultater, risikoer og leveranser innen utdanning.
- Ha en aktiv rolle i arbeidet med utvikling av NMBUs programportefølje.
- Vurdere resultater på utdanningsområdet gjennom kvalitetsmeldingen og gi innspill til NMBUs årsrapport.
- Gi råd og innspill til, årsplaner og årshjul for utdanning, og gi innspill til prioriteringer i budsjettsammenheng.
- Påpeke behov for ressursallokering (personell, infrastruktur og digitale verktøy) for å nå utdanningsmål
 - Utvalget diskuterer og fremmer spørsmål av strategisk karakter og av felles 
 interesse for fakultetene, for eksempel:- Utdanningspolitiske spørsmål
- Utdanningsledelse
- Tverrfaglig samarbeid
- Tiltak for økt bærekraftskompetanse i utdanningen
- Innovasjon i utdanningene
- IT i utdanningene
- KI og digitalisering av utdanningene
 - 3. Sammensetning og oppnevning- NMBUs utdanningsutvalg har følgende sammensetning: - Prorektor for utdanning (leder)
- Prodekan for utdanning/utdanningsleder ved de sju fakultteene
- Tre representanter fra for studentene oppnevnt av Studentdemokratiet, oppnevnes for 1 år
- En representant for tilsatte i teknisk og adminsitrative stillinger oppnevnt av universitetsdirektøren etter forsalg fra fakultetene (medlemmet er fortrinnsvis en studieveileder). Oppnevnes for 2 år.
 - NMBU-UU utpeker selv nestleder blant medlemmene. - Så langt det er mulig, skal §28 i likestillings- og diskrimineringslovens regler om kjønnsbalanse, etterleves. - Studiedirektøren er utvalgets sekretær - 4. Arbeidsform- Utdanningsutvalget har vanligvis 2-4 møter og ett seminar hvert semester
- Utvalget følger et årshjul med faste strategiske tema, særlig knyttet til utvalgets rolle i utdanningskvalitetsarbeidet og universitetets virksomhetsstyring
- Det kan opprettes arbeidsgrupper eller underutvalg som forberede saker og diskusjoner innenfor bestemte tema. SLike grupper opprettes av prorektor ved behov.
- Medlemmer i utvalget kan melde inn saker til utvalgsleder eller sekretær.
 - NMBUs forretningsorden for styrer, råd og utvalg, gjelder så langt det er 
 hensiktsmessig.- Utvalget samarbeider med andre organer ved behov, for eksempel 
 læringsmiljøutvalget (LMU) og forskningsutvalg (NMBU-FU).- 5. Kommunikasjon og forankring- Utvalgsmedlem har ansvar for å formidle relevant informasjon til og fra egen 
 enhet. Medlemmene skal bidra til at utvalgets arbeid er godt forankret i enhetene
 de representerer, og sikre at synspunkter og innspill fra egen enhet bringes inn i
 utvalgets drøftinger. Tilsvarende skal medlemmene sørge for at utvalgets
 vurderinger og vedtak kommuniseres tilbake til egen enhet på en hensiktsmessig
 måte.- Innkallinger og referater publiseres på NMBUs publiseringskanal for styrer råd 
 og utvalg- Endringer i mandatet vedtas av rektor 
- Praktisk informasjon til utvalgsmedlemmene- Til alle medlemmer- Sekretær for utvalget sender møteinvitasjon til medlemmenes Outlook kalender.
- Saksliste og saksdokumenter publiseres ca en uke før møtet. Lenke til saksdokumentene legges også inn i møteinvitasjonen.
- Utkast til protokoll sendes for godkjenning pr e-post før publisering.
 - Til studentrepresentanter- Det gis godtgjøring for medgått møtetid og 2 timer forberedelse per møte. Utvalgsgodtgjøring er definert som honorar og ikke betaling for tjeneste. Det inngår ikke i feriepengegrunnlaget (jf. SPH pkt. 11.2.3 departementets kommentar til ferieloven § 2 nr. 1 og § 10 nr. 1) og er heller ikke pensjonsgivende. Godtgjørelsen er skattepliktig.
- Studentrepresentanter godtgjøres med - Studenter uten master: Ltr 39
 Studenter som tar 2-årig master eller er 4. el 5. år på 5-årig master: Ltr 41
 Studenter med master: Ltr 51
 
- Studenter uten master: Ltr 39
- Det gis godtgjøring for arbeidstimer i ulike arbeidsgrupper og styringsgrupper.
- Nye studentrepresentanter i utvalget må signere en assosiert avtale før lønn kan utbetales. Send opplysninger om fullt navn, adresse, privat e-post, telefonnummer og kontonummer til utvalgets sekretær (bodino@nmbu.no), og utvalgssekretær vil opprette en avtale for deg.
- Send timelister etter hvert møte til utvalgets sekretær, etter en mal du får tilsendt fra sekretær.