Hopp til hovedinnhold

Helpdesk for digitalt prosjektarbeid

SITRAP helpdesk er et studentdrevet tilbud for studenter som trenger hjelp med å komme i gang med digitale verktøy eller å tilegne seg mer avanserte digitale ferdigheter. Det er mulighet for å få hjelp både digitalt og fysisk på campus. SITRAP studentgruppe; Urban Lab drifter fra høsten 2025 prosjektet helpdesk.

    Hvordan får du hjelp av helpdesk?

    Helpdesk er en hjelpetjeneste for digitale vertøy som er tilgjengelig for studentene ved LANDSAM. Helpdesk tilbyr både digitale ressurser og 1-1 hjelp med svar på konkrete spørsmål. Når studentene står fast med små problemer i dataprogrammene vil helpdesk kunne være et godt tilskudd ved siden av Google og klassekamerater.

    Den fysiske helpdesken på KA med faste åpningstider ble svært lite brukt, og vi har derfor ikke faste åpningstider, men vi tilbyr fortsatt en-til-en hjelp etter avtale. Send en e-post til sitrap-helpdesk@nmbu.no, så kan vi avtale et møte på campus eller veilede via Teams e.l.

    Den digitale helpdeseken er et canvasrom som er en ressursside for digitalt prosjektarbeid og programvarer for alle studenter innen romlig planlegging.

    Her har helpdesk samlet informasjon som kan kanskje gi svar på disse spørsmålene. Rommet består av nyttige lenker, brukerveiledninger og tips for typiske og noen mindre typiske digitale verktøy for studieprogrammene ved LANDSAM. Du kan også sende en e-post med spørsmål til sitrap-helpdesk@nmbu.no. Der kan du også be om en veiledningstime med 1-1 hjelp der vi møtes på campus eller tar veieldningen via Teams e.l.

    Helpdesk arrangementer

    Vi arrangerer ulike kurs og arrangementer rettet mot studentene ved LANDSAM. Det er ønskelig både med kurs holdt av studenter og eksterne.

    Høsten 2025 utvides tilbudet med kræsjkurs. Vi håper at ved å legge til rette for en tett rekke med kræsjkurs så kan disse bli et sosialt møtepunkt og en læringsressurs for studenter som søker informasjon, veiledning og inspirasjon knyttet til digitale verktøy. Vi vil også tenke litt større med tanke på innhold/tema i kræsjkursene, og ikke bare digitale verktøy. Nye kurs legges til fortløpende.

    • Kommende arrangmenter
    • Tidligere arrangementer

      2025:

      • 12. mars Lynkurs i SketchUp

      2024:

      • 24. oktober Workshop Illustrator
      • 11. april Bærekraftig byutvikling
      • 15. februar Hakket bedre! Bransjens fremtid
      • 8. februar Vectorworks i praksis

      2023:

      • 22. november Presentasjon av Vectorworks
      • 6. november Offisiell åpning av helpdesken

    Ledige stillinger

    Har du lyst til å hjelpe dine medstudenter med digitale verktøy, og lærer mer om dette selv? SITRAPs helpdesk søker studenter som kan jobbe i helpdesken i studieåret 25/26.

    Vi søker deg som fortrinnsvis har hatt LAD100, LAD102 og/eller LAD202, eller deg som behersker noen av følgende programmer:

    • AutoCad 
    • Civil 3D 
    • Adobe-pakken 
    • Vectorworks 
    • QGIS (eller andre GIS-programmer) 
    • Sketchup 
    • Forma 
    • Focus Arealplan
    • Focus Anbud (og andre Focus-programmer) 
    • Lumion 
    • Revit 
    • TwinMotion
    • ArcGIS (og andre programmer i pakken fra Geodata AS)
    • Placepoint

    Hvis du blir ansatt får du: lønn, delta i et fagfellesskap av undervisere og forskere, bli tidlig oppdatert på nye digitale verktøy, muligheten til å ta kurs/opplæring utenfor studieprogrammet, et fagnettverk utenfor campus, en verdifull erfaring på CV. Du får tildelt oppgaver og skriver timer etter avtale.

    I tillegg formidler helpdesken studentassistenter til emnene som trenger dette. Du kan også melde at du vil stå på en liste der SITRAP videreformidler kandidater med aktuell kompetanse til emneansvarlige.

    Høres dette interessant ut send en e-post til sitrap@nmbu.no eller meld din interesse på nettskjema.

    Kontakt

      sitrap-helpdesk@nmbu.no