Bioteknologiske løsninger på dagens miljøproblemer

Av Tina Rise Tuveng

Bioteknologiske løsninger på miljøproblemer onsdag 8. november 2023.
Bioteknologiske løsninger på dagens miljøproblemer - fagdag 8. november 2023.

NMBUs bærekraftsarena SmartPlast inviterer til fagdag onsdag 8. november 2023 om hvordan bioteknologi kan bidra til å løse (noen) av dagens klimaproblemer.

For å nå FNs bærekraftsmål må vi som samfunn finne gode løsninger. På denne fagdagen vil du få eksempler på hvordan bioteknologi kan bidra for å løse noen av bærekraftsmålene. Kom å få faglig inspirasjon og oppdatering på hva som foregår på forskningsfronten, fagdagen er åpen for alle. Dyktige foredragsholdere vil snakke om mulige løsninger på plastproblematikken, bærekraftig matproduksjon, fornybar energi, reduksjon av landbrukets klimagassutslipp, vannrensing og bruk av grønn kjemi i industrien.

For lærere vil vi også tilby en demonstrasjon av labøvelser som belyser noen av temaene. Øvelsene kan gjennomføres uten behov for avansert utstyr. Det vil bli mulighet for å få med seg en enzymløsning hjem. Se mer informasjon under.

Seminaret er delt i to:

1. Del 1: kl. 9.15-12.20 – Presentasjoner
  2. Pause: kl. 12.20-13.15 – Lunsj og mingling
  3. Del 2: kl. 13.30-15.30 – Demonstrasjon av labøvelser

Meld deg på via denne linken: https://nettskjema.no/a/348943

• I del 2 av fagdagen vil du som er lærer få prøve forsøk på laben sammen med noen av våre forskere. Øvelsene vil illustrere noen av temaene som blir dekket i foredragene og krever ikke avansert utstyr. Vi deler ut enzym som kan tas med tilbake til skolene slik at forsøkene kan gjøres sammen med elevene. Et hefte/pdf-fil med detaljert beskrivelse av gjennomføringen av forsøkene blir tilgjengeliggjort.

• TidHvaHvem
    08.45 – 09.15Kaffe og registrering
    09.15 – 09.20VelkommenVincent Eijsink, professor NMBU, leder SmartPlast
    09.20 – 09.45Biologi i avfallshåndtering for økt verdiskaping og gjenbrukEspen Govasmark, direktør for biologi og forskning, Antec Biogas
    09.45 – 10.10Oksygenuavhengig dyrking av bakterier i tett kultur; en fremtidig kilde til mat og fôr.Marte Mølsæter Maråk, Ph.D. student NMBU
    10.10 – 10.35Bakterier som "spiser" lystgass kan redusere klimaavtrykket fra matproduksjon.Elisabeth Gautefall Hiis, Ph.D. student NMBU
    10.35 – 10.55KAFFEPAUSE
    10.55 – 11.20Hias renseanlegg, en reise mot sirkularitet.Hans Emil Glestad, Programansvarlig Hias
    11.20 – 11.45Kan plast resirkuleres med bioteknologiske metoder?Gustav Vaaje-Kolstad, professor NMBU
    11.45 – 12.20Enzyme catalysis for sustainable industrial production.Kai Baldenius, Baldenius Biotech Consulting
    12.20 – 13.30LUNSJ
    13.30 – 15.30Demonstrasjon av laboratorieøvelser (for lærere)

Foredragsholdere

Espen Govasmark

Direktør biologi
og forskning.
Antec Biogas

Antec mottok Bioenergy Innovation Award i 2016. De bygger anlegg og utvikler teknologi for biogassproduksjon for å utnytte verdien i biologisk avfall.

Hans Emil Glestad

Programansvarlig
Hias

Har en mastergrad i kjemi fra NMBU og er i dag ansvarlig for investeringer ved Gjødselfabrikken / avløpsrenseanlegget hos vann og avløpsselskapet Hias.

Kai Baldenius

Konsulent
Baldenius Biotech
Consulting

Er en uavhengig konsulent for applikasjon av bioteknologi og enzymer i industrien. Han startet som kjemiker ved The Scripps Research Institute (California) etterfulgt av 26 år i ulike stillinger hos BASF (Tyskland). Hans gruppe i biokatalyse omgjorde flere produksjonsfasiliteter til enzymkatalyse. I dag er Kai mest fokusert på produktivitetsgevinstene bioteknologi kan gi for å gjøre mat-, kjemi- og farmasiindustriene mer bærekraftige. Hans konsulentselskap, Baldenius Biotech Consulting, tilbyr råd til risikokapitalister og unge start-ups for best mulig teknologisk posisjonering. NB: foredrag blir gitt på engelsk

• Sted: Gullvepsen auditorium i Bikuben (kart).

Demonstrasjon av labøvelser vil foregå i Bioteknologibygget (lab 2.A.05; kart).

Ankomst: Vi oppfordrer alle til å ta tog eller buss til Ås. Sjekk rutetider på www.ruter.no

Det er cirka 15 minutters gange (1,6 km) fra Ås stasjon til NMBU.
    Dersom du tar buss fra togstasjonen benyttes holdeplass ved Ås videregående skole og avstigning ved holdeplass Universitetet i Ås.
    Det er også mulig å ta buss til Korsegården (ved E6) og gå (ca 15 min) eller bytte til lokalbuss (holdeplass: Brønnerud skole) for å komme seg til NMBU.

Parkering: Det er gjesteparkering ved Eika sportssenter.

• Tina Rise Tuveng

Epost: tina.tuveng@nmbu.no