Hopp til hovedinnhold

SITRAP utvider sitt internasjonale nettverk

Av Tove Bredesen Søyland

Bilde av ESA Paris
École Spéciale d'Architecture (ESA) i ParisFoto: Marius Grønning

SITRAP besøker tre utdanningsinstitusjoner i Frankrike og Tyskland for å utveksle kunnskap og erfaringer, samt å videreutvikle et internasjonalt nettverk.

Hvordan underviser vi kunnskap om byen i dag?

Førsteamanuensis Marius Grønning, arkitekt og nestleder i SITRAP, deltok i et pedagogisk forum ved École Spéciale d'Architecture (ESA) i Paris i slutten av november. På agendaen sto spørsmål som berører hele utdanningsfeltet: Hvordan undervises kunnskap om byen i dag? Hvordan kan vi egentlig lære bort «det urbane fenomenet», storbyrealiteter, landskapspraksis eller territoriell balanse til nye generasjoner av studenter født inn i en digitalisert, overveiende urban verden som er i ferd med å bli omformet av kunstig intelligens?

«Byplanlegging utføres ikke av én profesjon, men av et større fellesskap av profesjoner,» sier Grønning. «Alle profesjonsutdanninger, også arkitektskoler, må ta dette innover seg og utvikle pedagogikk rettet mot et bredere praksisfellesskap.»

ESA samlet 7-8 pedagoger og urbane aktører fra ulike fagmiljøer for å diskutere fremtidig pedagogikk på arkitektskoler. Grønning bragte med seg SITRAPs perspektiver, som vektlegger behovet for interprofesjonalitet – problemløsing på tvers av fag – som en integrert pedagogisk komponent. «Dette er ikke bare et teoretisk påfunn, men helt nødvendig for å forstå og løse komplekse problemer,» understreker han. I panelet deltok blant annet David Mangin og Daniel Béhart, som er sentrale akademiske figurer innenfor fransk urbanisme.

Grønning kjenner ESA fra tidligere, blant annet som sensor for tredjeårsstudentene våren 2024. Han har fått innsikt i skolens innovative undervisningsopplegg, der arkitektur, urbanisme og landskapsarkitektur kombineres på måter som danner nye kompetanseprofiler – en pedagogisk innovasjon har fellestrekk med hva NMBUs senter for fremragende utdanning arbeider med. For franske kollegaer framsto SITRAPs tydelige fokus på selve profesjonsdidaktikken som unik og ble særlig verdsatt.

Til samlingen i Paris tok han med seg resultater fra flere prosjekter, der utvikling av støttesystemer (Twin Fjord, NFR), forståelse av problemstruktur i tid og rom (LandTime, NFR) og utvikling av samarbeidskompetanse (med OMA i Oslos byutvikling). Målet har vært å utvikle undervisningsformer som speiler dagens urbane virkelighet, basert på nasjonale og internasjonale trender.

SITRAP reiser også til Tyskland for internasjonal kunnskapsutveksling

Den siste uken før jul reiser dosent Ellen Merethe Husaas og førsteamanuensis Anja Standal til Tyskland for å styrke internasjonal kunnskapsutveksling. Besøkene til Hochschule Geisenheim University og Department of Spatial Planning ved TU Dortmund skal gi nye perspektiver på undervisningsmetoder – fra små til store universiteter.

Formålet med besøket er å styrke den internasjonale utvekslingen mellom universiteter og få innsikt i ulike tilnærminger til undervisning – både ved et svært lite og et svært stort universitet.

«Vi ser frem til å lære hvordan undervisning organiseres i ulike kontekster. Det gir oss verdifull kunnskap til vårt arbeid med å utvikle nye undervisningsmetoder,» sier Ellen Merethe Husaas.

Besøkene vil også bidra med innspill til arbeidspakke 5 i SITRAP, som handler om bruk av studioundervisning som metode i undervisningen.

«Dette er en unik mulighet til å hente inspirasjon fra internasjonale fagmiljøer. Vi håper å ta med oss ideer som kan styrke kvaliteten på undervisningen her hjemme,» forteller Anja Standal.

Gjennom reisene til Frankrike og Tyskland ønsker SITRAP å bygge bro mellom ulike undervisningstradisjoner og skape et mer innovativt læringsmiljø. SITRAP ønsker å knytte nye og forsterke gamle kontakter til et internasjonalt nettverk.

Publisert - Oppdatert