Hvordan kan barnehager gjøre dyrking til en naturlig del av barns lek og nysgjerrighet? Det er kjernen i prosjektet «Mat – bærekraft – dyrking», der NMBU samarbeider med Læringsverkstedet for å gi barnehager kunnskap og verktøy til å skape egne grønnsakshager.
Gjennom prosjektet har femten barnehager fra tre regioner fått faglig støtte og inspirasjon på samlinger ved NMBU og gjennom veiledningsbesøk i barnehagene. Sammen har vi utforsket spørsmål som:
• Hva er god jord?
• Hvordan planlegge en hage?
• Hvilken rolle spiller meitemark og mikroorganismer?
• Hva kan vi lage av det vi dyrker?
Målet har vært å gjøre dyrking til en naturlig del av barns lek, læring og nysgjerrighet.
Ina Therese Eian, leder for pedagogikk i Læringsverkstedet, håper at prosjektet kan forlenges.
– Dette har vært en bratt og inspirerende læringsreise preget av gjensidig læring og ekte engasjement, sier hun.
Faglig støtte gir trygghet
Tilbakemeldinger fra barnehagene viser at de har stor nytte av å få faglig støtte, inspirasjon og konkrete råd fra NMBUs ansatte.
– Barnehageansatte har vist en imponerende lærelyst og engasjement. De tar med seg kunnskapen hjem og skaper grønne rom for lek og læring, sier Kari Mette Heller, universitetslektor ved NMBU.
Skolehager gir barn og unge en konkret og handlingsorientert tilnærming til bærekraftig utvikling. Når de dyrker mat, får de oppleve mestring, nærhet til naturen og forståelse for livsprosesser – fra jord til bord.
NMBUs kompetansetilbud om skolehager
Gjennom etter- og videreutdanning gir NMBU barnehager og skoler mulighet til å utvikle kompetanse innen dyrking og bærekraftig læring. Vi tilbyr blant annet:
