Norske kommuner og fylkeskommuner er pålagde å gi ungdom en stemme i lokalpolitikken og i planprosessene, men er de villige til å la de påvirke avgjørelsene til politikerne?
Norske kommuner og fylkeskommuner er pålagde å gi ungdom en stemme i lokalpolitikken og i planprosessene, men er de villige til å la de påvirke avgjørelsene til politikerne? Foto: AI-generert bilde © Shutterstock

Hvordan kan ungdom i alderen 13–19 år påvirke lokale politiske prosesser gjennom ungdomsråd og planprosesser? Vi undersøker hvordan ungdomsmedvirkning faktisk påvirker beslutninger i kommuner og fylkeskommuner.

  • Bakgrunn

    Ungdomsråd og virkning av ungdomsmedvirkning

    Norske kommuner og fylkeskommuner er pålagde å gi ungdom en stemme i lokalpolitikken og i planprosessene, men er de villige til å la de påvirke avgjørelsene til politikerne? 

    I dette Bufdir-finansierte prosjektet utforsker forskere ved Norges miljø- og biovitenskaplege universitet (NMBU) og By- og regionforskingsinstituttet (NIBR) ved OsloMet (prosjektledere) om medvirkning fra unge gjennom ungdomsråd og planprosesser har noe å si i (fylkes) kommunale avgjørelsesprosesser. Prosjektet skal gi økt innsikt og forståelse av muligheten unge har til å medvirke i kommunale og fylkeskommunale politiske prosesser, og hvilken virkning unges medvirkning eventuelt har på politikk og planar. 

    Med unge mener vi her ungdom i aldersgruppa 13-19 år, og med virkning mener vi i denne sammenhengen påvirkning på dagsordensetting, politikkutforming og avgjørelser om budsjett, planar, tilbud og tjenester i kommunestyre og fylkesting.

    Tidligere forsking antyder at innvirkningen er begrenset

    Tidligere studier viser at ungdomsmedvirkning i samsvar med Kommuneloven og Plan- og bygningsloven (PBL) blir praktisert svært ulikt i kommunene og fylkeskommunene, og at virkningen av medvirkning til unge generelt er begrenset. Det foreligger imidlertid lite systematisk kunnskap om hvilke faktorer som kan være avgjørende for at unges stemmer kan påvirke avgjørelsesprosessene på en god måte, ut over at kommunestørrelse og sentralitet har noe å si.

  • Metoder

    Skal studere objektive virkningen med tradisjonelle og nyskapende metoder

    Studien består av flere arbeidspakker og benytter både kvalitative og kvantitative metoder.  

    Innledningsvis gjennomføres case-studier av tre kommuner og en fylkeskommune ved hjelp av intervjuer av medlemmer i ungdomsråd og kommuneansatte, samt sakssporing i saker hvor ungdomsråd har gitt innspill. Her rekrutteres ungdom selv som medforskere i prosessen.

    Videre gjennomføres survey blant ungdomsrådsmedlemmer, koordinatorer og planansvarlige fra et representativt utvalg av norske (fylkes) kommuner.

    Vi benytter også nyskapende metoder for å spore virkning av ungdomsmedvirkning basert på maskinlæringsassistert tekstanalyse av politiske saksdokument. Dette gjør det mulig å fange variasjon i hvordan ungdomsmedvirkning blir praktisert, utforske betydningen av ulike rammevilkår, og gjøre systematiske analyser som er representative for (fylkes) kommunene ved bruk av kvalitativ-komparativ analyse (QCA) og regresjonsbasert statistisk analyse.

  • Deltakere

    Prosjektet ledes fra By- og regionforskningsinstituttet (NIBR), OsloMet. NMBU er partner i prosjektet.

    NMBU

    NIBR

    Sveinung Legard

    Sveinung Legard

    Forsker II

    Prosjektleder

    Anders Eika

    Anders Eika

    Forsker II

    Prosjektdeltaker

    Gro Sandkjær Hanssen

    Gro Sandkjær Hanssen

    Forsker I

    Prosjektdeltaker

    Yuri Kasahara

    Yuri Kasahara

    Forsker II

    Prosjektdeltaker

    Leif Kårtvedt

    Leif Kårtvedt

    Forsker

    Prosjektdeltaker