Hopp til hovedinnhold

Bachelor
Heltid
Skogfag

Vil du jobbe med skog, natur og teknologi? Skogfag gir deg kunnskap om en viktig næring – og mange spennende jobbmuligheter.

Studiestart:

Høst

Antall studieplasser:

35

Poenggrenser:

40.3 / 45.8

Opptakskrav:

Generell studiekompetanse

  • Mer om opptakskrav

    Generell studiekompetanse.

    Språkkrav.

Skogen er en viktig del av norsk natur og næringsliv. 

På skogfagsstudiet ved NMBU lærer du hvordan den kan brukes og forvalte – fra planting til ferdige produkter. Du får innsikt i fag som biologi, økonomi og planlegging, og lærer å balansere hensyn til næring, natur og friluftsliv. 

Etter studiet har du mange jobbmuligheter – både i offentlig og privat sektor. 

Du finner en oversikt over studieplanen her.

Karrieremuligheter

Med en bachelor i skogfag får du kompetanse som er høyt etterspurt. Du kan jobbe i både offentlig og privat sektor.

Du blir en nøkkelperson som kan jobbe med:

• Rådgivning: Gi faglige råd til skogeiere og private selskaper om bærekraftig hogst og skogbrukstiltak.

• Planlegging: Utarbeide planer for hvordan skogressursene skal brukes og forvaltes i fremtiden.

• Miljøkartlegging: Bruke teknologi for å kartlegge skogen og identifisere viktig natur og biologisk mangfold.

• Forvaltning: Overvåke og følge opp lover og regler knyttet til natur og arealbruk (skog- og miljøforvaltning).

• Oppfølging: Jobbe med treteknologi, skogprodukter og logistikk i verdikjeden fra skogen til ferdig produkt.

Bachelorgraden gir deg også et godt faglig grunnlag for videre studier. Avhengig av fordypning, kan du være kvalifisert til å søke masterprogram ved NMBU innen skogfag, naturforvaltning, fornybar energi eller miljøvitenskap.

Her kan du lese noen eksempler på hva tidligere masterstudenter på skogfag jobber med.

  • Hva lærer du?

    En kandidat som har fullført utdannelsen forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper:

    • Har bred kunnskap om verdikjeden fra skogøkosystemet til tre- og papirprodukter, biologisk mangfold og rekreasjon.
    • Forstår ulike former for skogbehandling og planleggingsprosesser knyttet til en bærekraftig utnyttelse av skog.
    • Har et solid fundament i realfag og kjennskap til relevante samfunnsfag knyttet til forvaltningen av skogarealer.

    Ferdigheter:

    • Kan bidra til å finne løsninger med en bærekraftig balanse mellom økonomiske, miljømessige og sosiale hensyn i skogforvaltningen.
    • Kan anvende kunnskap fra fagområder som ressursregistrering, skogøkologi, skogskjøtsel, økonomi, treteknologi og driftsteknikk til analyseformål.
    • Kan være med å løse operative oppgaver knyttet til forvaltning av skogarealer og skogressurser.

    Generell kompetanse:

    • Har et solid tverrfaglig fundament.
    • Forstår nødvendigheten av samarbeid og konfliktløsing på tvers av fagområder.
    • Har god kommunikasjonsevne både skriftlig og muntlig.
  • Muligheter for utveksling

    Verdens skoger dekker 30% av kloden, forvaltningen av disse har stor betydning for regulering av klima, biomangfold, produksjon av trevirke, rekreasjon og en rekke andre økosystemtjenester. Skogforvaltningen varierer stort mellom land, og et internasjonalt perspektiv er viktig.

    Vi oppfordrer våre studenter til å ta en del av studiet i utlandet. I studiet er det gode muligheter for å ta ett semester ved et annet universitet. Studieplanen kan tilrettelegges for utenlandsopphold våren i 2. klasse eller våren i 3. klasse. Vi har mange avtaler med universiteter i utlandet. Særlig aktuelle destinasjoner for studentene på dette programmet inkluderer Sverige, Finland, Canada og USA.

    NMBUs side om utvekslingsmuligheter finner du spennende utvekslingsmuligheter og svar på spørsmålene

    • Hvorfor dra på utveksling?
    • Hvor og når kan jeg reise?
    • Hvordan kommer jeg meg på utveksling?
  • Programmets oppbygning

    Programmet er treårig og består av obligatoriske emner, begrenset valgfrie emner og helt valgfrie emner. I starten av studiet er det fokus på generelle emner for å få grunnleggende forståelse for tilstøtende fagområder som GIS, økonomi, jus og jordlære. Utover i studiet øker andelen skogfaglige emner og valgfrihet. Det første studieåret består av obligatoriske emner innen skogforvaltning (SKOG100), skogens biologi (SKOG200), registrering i skog (SKOG205), skogteknologi (SKOG101), økologi (ECOL100), mikroøkonomi (ECN110), matematikk (MATH100/ECN102) og GIS (LAD102). I tillegg må studenten velge noen valgfrie emner. Det andre studieåret tar studentene examen philosophicum (PHI100), juss (JUS100), jordlære (JORD100), samt videregående emner innen treteknologi (TRE200), skogprodukter (SKOG210) og driftsteknikk (SKOG240). I dette året velger studentene også sykdommer og skadedyr på trær (SKOG201) eller økologisk og økonomisk betydning av insekter og sopper i skogen (SKOG202). I tredje studieår tas statistikk (STAT100), samt videregående emner i skogbehandling (SKOG220) og skogøkonomi (SKOG230). I tredje studieår kan studentene velge mellom tverrfaglig konsekvensanalyse (MINA250) eller vern og forvaltning av norsk natur (NATF200). Studiet avsluttes med et øvingskurs i tverrfaglig analyse (SKOG250) som binder skogfagene sammen. I andre og tredje studieår er det også valgfrihet som studenten bruker til å spesialisere seg mot sitt interesseområde.

    Du finner en oversikt over studieplanen her.

  • Om programmet
    • Samfunnsrelevans
      Nær 40% av landarealet i Norge er trebevokst. Få land i Europa har mer skog per innbygger enn Norge. Skog er en fornybar ressurs og har en viktig rolle i et bærekraftig samfunn. Den er grunnlag for produksjon av trevirke, for rekreasjon og turisme, og er levested for svært mange plante- og dyrearter. I et globalt perspektiv har skog en sentral rolle i spørsmål knyttet til klima, levekår for mennesker og hvordan vi kan løse fremtidens utfordringer.
    • Læringsaktiviteter

      I tillegg til forelesninger og selvstudium legges det vekt på problembasert undervisning, gruppe- og prosjektoppgaver, oppgaver, seminarer, utferder og kontakt med næringen. Det legges til rette for avtaler med bedrifter og organisasjoner i skogbruket og skogindustrien om samarbeid slik at studentene kan delta i prosjektoppgaver, gjesteforelesninger og bedriftsbesøk.

      Kunnskap innen skogfag oppnås i stor grad gjennom klasseromsundervisning og selvstudium, i tillegg til gruppe -og prosjektoppgaver, seminarer og utferder. Gjennom oppgaver, gruppe- og prosjektoppgaver og seminarer lærer kandidaten å anvende kunnskapen fra de ulike fagområdene. Kandidaten oppnår kompetansen innen tverrfaglighet gjennom støttefagene og i emner med fokus på tverrfaglige prosjektoppgaver. Kompetansen innen kommunikasjon og samarbeid oppnås også gjennom gruppe- og prosjektoppgaver, i tillegg til aktiv deltagelse i undervisningen.

    • Vurdering

      Evalueringsformene er varierte og består av skriftlig eksamen eller prøver, øvingsoppgaver, prosjekt- eller semesteroppgaver, muntlig eksamen eller presentasjoner og feltøvelser.

      Oppnådd kunnskap testes gjennom skriftlig eksamen eller prøver, øvingsoppgaver, prosjekt- eller semesteroppgaver, muntlig eksamen eller presentasjoner. Ferdigheter testes gjennom skriftlig eksamen eller prøver, øvingsoppgaver, prosjekt- eller semesteroppgaver, presentasjoner og feltøvelser. Den generelle kompetansen testes gjennom prosjekt- eller semesteroppgaver, muntlig eksamen og presentasjoner.

    • Informasjon for studenter fra partner universiteter
      Det er lagt til rette for at gjestestudenter kan ta frie emner. Innen skogfag gis ett emne på engelsk.

Studieveileder(e):

Marianne Mjelde

Marianne Mjelde

Rådgiver
Studenter i solen utenfor urbygningen, foto: Tommy Normann

Norges mest fornøyde universitetsstudenter

År etter år viser studentundersøkelser at NMBU-studentene er de mest fornøyde universitetsstudentene i Norge. Men hvorfor er de det?

Bli bedre kjent med studielivet