Business Analytics 2024

Av Studieveileder Handelshøyskolen

Spesialiseringen Business Analytics i masterprogrammet i Økonomi og administrasjon (Siviløkonom).

Denne informasjonen gjelder for kullet som starter høsten 2024.

Hva lærer du?

Tilgjengelighet av store datamengder skaper nye muligheter og utfordringer for virksomheter, og evnen til å ta gode beslutninger basert på disse datamengdene er en kritisk faktor for å overleve i en moderne økonomi. I spesialiseringen Business Analytics lærer du å analysere store datamengder for å skaffe ny innsikt så bedrifter kan ta bedre beslutninger innenfor markedsføring, bærekraft, finans, forsyningskjeder, prising, regnskap og/eller ledelse.  Du vil blant annet lære deg programmering, databehandling, statistisk analyse, maskinlæring, og system- og prosessanalyse.

Din kompetanse vil bli ettertraktet i arbeidsmarkedet for virksomheter i ulike bransjer. I rollen som konsulent, prosjektleder eller analytiker i tverrfaglige-team vil du kunne bli en brobygger mellom teknologi og økonomi. Retningen egner seg spesielt godt for deg som liker kvantitative emner og programmering.

"Jeg valgte spesialiseringen Business Analytics fordi jeg ville jobbe med IT/informatikk innenfor økonomi og fordi det er en kompetanse som er høyt etterspurt i arbeidslivet. Professor- og lærerstaben på spesialiseringen er veldig dyktige, og det at det er en mindre klasse gjør at det er kort vei til hjelp hvis man har spørsmål. Emnene man tar er relevante og jeg opplevde selv at det var utslagsgivende for at jeg fikk fast jobb før endt utdanning."

Elias Vamnes Nyhagen, tidligere programstudent master økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen NMBU.

Semesterstruktur

INN354 Systems and process innovation - 10 stp
BUS338 Business Forecasting - 10 stp
BUS337 Applications of Business Analytics - 5 stp
M0-ØA Planlegging av masteroppgave - 0 stp (Integrert del av M30-ØA Masteroppgave)

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp

Relevante valgfrie emner*

Spesialiseringen har ingen valgfrie emner i studieplanen. Studenter som har tilsvarende emner i sin bachelorgrad kan velge alternative emner.

Forslag til emner høsten:
INF201 Advanced Programming – 5 stp
BUS322 Financial Investment and Risk Management - 10 stp
BUS332 Beslutningsanalyse og kapitalbudsjettering - 10 stp (tilbys neste gang høst 2025)
BUS334 Internship for økonomi og administrasjon - 10 stp (anbefales fortrinnsvis 2. eller 3.semester)
BUS328 Sustainable Financial Investments - 5 stp
AOS341 Kvantitative metoder - 5 stp
ECN306 Economics of Sustainability - 5 stp

Forslag til emner våren:
INF203 Advanced programming project – 5 stp juniblokk

________________________

* Emner må være økonomisk administrative emner fortrinnsvis på 300 nivå ved Handelshøyskolen NMBU.
Merk at enkelte emner kan ha forkunnskapskrav, så sjekk dette nærmere i emnebeskrivelsen.