BUS238 Simulering av forretningsprosesser

Undervisningens språk:Norsk, engelsk

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i juniblokka. Emnet har undervisning/vurdering i juniblokka.

Om dette emnet

Simulering bruker datamaskiner til å studere systemer og prosesser. I dette emnet vil studentene lære hvordan simulering brukes for å få informasjon om forventede utfall, risikoer og for å analysere effekter fra endringer i forretningsprosesser. Simulering brukes til å samle verdifull innsikt før implementering i det virkelige liv. Kurset vil gå gjennom hovedmetodikkene for datamaskinbasert simulering: simulering av diskret hendelse, agentbasert simulering og systemdynamikk. Deltakerne vil, ved å jobbe med et prosjekt, samle inn data, modellere forretningsprosesser, og analysere resultatene av simuleringene.

Dette lærer du

Ved fullført emne skal studentene ha

Kunnskap

• Kunnskap om hovedmetodikk innen simulering
  • Kunnskap om hvordan databasert simulering kan brukes til å analysere forretningsprosesser
  • Kunnskap om hvordan usikkerhet påvirker ytelsen til forretningsprosesser.

Ferdigheter

• Ferdigheter til å identifisere reelle problem der simulering er et relevant verktøy for analyse og beslutningstaking.
  • Ferdigheter til å sette opp en simuleringsmodell, gitt studentens eget prosjekt, og analysere simuleringsresultater.
  • Ferdigheter til å samle inn inputdata
  • Ferdigheter til å gjennomføre «hva-hvis» og sensitivitetsanalyser og trekke konklusjoner.

Generell kompetanse

Kunne kommunisere med spesialister og ikke-spesialister om sentrale temaer innenfor emnet

• Digitale forelesninger og forhåndsinnspilte videoer. Forelesningene vil bli tatt opp og vil være tilgjengelige i Canvas.
  • Veiledning i forbindelse med prosjektrapport
  • Informasjon om pensum vil bli gitt i Canvasrommet i forkant av undervisningsstart i juni.
  • MATH100, STAT100, BUS210, BUS220, eller tilsvarende emner
  • Skriftlig prosjektrapport som teller 100% av karakteren.

Prosjektrapport Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering av besvarelser.
  • Muntlig presentasjon av prosjektrapporten.
  • Digitale forelesninger to timer per dag de to første ukene av juniblokk. Forelesningene blir tatt opp og vil ligge i Canvas. I tillegg vil forhåndsinnspilte videoer være en del av undervisningsopplegget.
  • Ingen overlapp
  • Generell Studiekompetanse (GSK)