NMBU og Follo Pride 2023 - bli med!

Av Kai Einar Tilley

To mennesker holder hender med Pride-flagget i bakgrunnen
NMBU, studentorganisasjoner og flere andre aktører arrangerer mange arrangementer i forbindelse med Follo Pride 2023.

En mengde arrangementer på campus og ellers i Ås. Rektor Siri Fjellheim oppfordrer alle til å bli med henne i paraden på lørdag.

– NMBU skal være preget av mangfold og toleranse. Alle skal få være den man er. Vi kan si det, men vi kan også vise at vi mener det. Ta gjerne del i pride-arrangementene som skal være både her på campus og ellers i Ås. Bli med meg og mange andre i pride-paraden som starter ved Vitenparken lørdag 16. september.

Rektor Siri Fjellheim

Follo Pride 2023 arrangeres fra 12–16. september i regi av Ås kommune sammen med NMBU, Samfunnet i Ås, Vitenparken, Studentsamskipnaden i Ås, Universitetsbiblioteket og Studenttinget ved NMBU. Arrangementene under Follo Pride avholdes i Ås sentrum og campus på NMBU.

Hele programmet for Follo Pride

Noen høydepunkter fra programmet på campus

Onsdag 8:30 - Diversity Breakfast

At the diversity breakfast, we will discuss elements of diversity and inclusivity. Have a look at the flyer. The event will be held at Bikuben.

Goals:
Discuss elements of diversity and inclusivity that lead to:
• A deeper understanding of what different members of communities in Ås require to feel included in: workspaces, social spaces, educational settings, arts, and culture.
• Make space for multiple perspectives that can be shared and respected.
• Consider how we can build more inclusive and diverse spaces together.

Limited number of seats. Register here

Torsdag 12:15 - Forfattersamtale på Universitetsbiblioteket NMBU

Hvorfor heter det skeiv? På norsk har vi det enkle ordet skeiv for det som i mange andre land kalles LHBT, LHBTQIA+ eller andre tunge bokstavrekker. Hvordan ble det slik? Vi inviterer til bokprat og en blanding av homohistorie og språkhistorie når Lars Helge Frivold (NMBU) tar for seg ordets historikk og utvikling.

Lørdag 14:00 – Pride-paraden starter på Vitenparken

Årets parade starter utenfor Vitenparken og vil gå en fin rute gjennom NMBU-parken til Aud Max og Eika sportssenter. Paraden ender på Lilllebrand, der det blir konsert.

Pride på Studentsamfunnet i Ås

Hele programmet på Samfunnet

Tirsdag 19:00 - Learn to Vogue

Her kommer en godbit til deg som ønsker å finne din indre ballroom queen! Voguing handler om friheten til å uttrykke seg selv og å ha det gøy, og her kan du lære deg hvordan. Vi stiller opp med Madonna og god stemning, du stiller med moves! Kjøp billett. Det er ikke nødvendig å være medlem av Samfunnet.

Onsdag 17:30 Paneldebatt på Samfunnet i Ås

Lytt til forrykende fremføringer av Line Cecilie Engh og Anna Blix, som deler sine perspektiver på kjønn, kjønnsroller, seksuell legning og identitet i lys av historien! Etter fremlegget åpnes det opp for spørsmål fra publikum.
Åpent arrangement.

Onsdag 21:00 - Rainbow Rave på Samfunnet i Ås

Gjør deg klar for RainbowRave på Samfunnet! Ta på deg ditt fineste rave-outfit, vær fargerik og vis din kreative og morsomme side! Ta med deg vennegjengen for å feire PRIDE med neonfarger og bass som dunker, husk å stikke innom Halvors for å lage stemning på dansegulvet!
Kjøp billett. Det er ikke nødvendig å være medlem av Samfunnet.

Torsdag 20:30 - PrideQuiz på Samfunnet

Kan du litt om alt innenfor LHBT+-temaet? Eller ønsker du kanskje å lære mer? Samfunnet inviterer til PRIDEquiz, hvor vi lurer på alt om PRIDE! Ta med kollektivet, vennegjengen eller still alene og vis frem dine PRIDE-kunnskaper
Kjøp billett. Det er ikke nødvendig å være medlem av Samfunnet.

Fredag 21:00 - PrideNIGHT på Samfunnet i Ås

Samfunnet inviterer til PRIDEparty! Ås PRIDE er i september, og vi på NMBU vil selvfølgelig også feire! Derfor inviterer vi til en skikkelig festkveld i alle regnbuens farger, vi har også invitert noen flotte drag performers fra Princessilicious (@princessiliciousdrag på Instagram, sjekk dem ut!) som skal holde dragshow denne kvelden, de har holdt på med drag siden 2013, så dette blir fabulous! Kjøp billett. Det er ikke nødvendig å være medlem av Samfunnet.

Likestilling, mangfold og inkludering ved NMBU

Mer om NMBUs arbeid med likestilling, mangfold og inkludering.