Podcast-produksjon

Smilende student som lager podcast i studio

Har du en ide til en podcast?

Eller ønsker du å ta det i bruk som en del av undervisningen?

På Læringssenteret har vi pod-studio, og ansatte som kan veilede deg i formidling og historiefortelling.

Studioet er tilgjengelig for alle ansatte og studenter, med plass til opptil 4 personer.

Du finner det i Veterinærbygningen, rom LS1030.

• Alle studenter og ansatte kan booke tid i studio innenfor normal arbeidstid. Du kan booke inntil 2 timer per uke.

• Gå til kalenderen i Outlook for å sette opp en avtale. Last gjerne ned Outlook-appen på mobilen.
    • Gi bookingen en tittel som gir mening, og oppgi gjerne emnekode dersom det er relevant.
    • Velg tidspunkt.
    • I feltet for å søke opp rom skriver du pod og rom LS1030 Podcaststudio vil komme opp. Du får opp en grønn hake dersom det er ledig:
    • Er rommet allerede booket vil det stå som opptatt i det tidsrommet du har valgt:
    • Husk å lagre når du har funnet en tid som er ledig.
    • Du får en bookingbekreftelse på mail.
    • Husk å avlyse bookingen dersom du ikke skal bruke studio likevel slik at det blir tilgjengelig for andre.

Lær deg å bruke studio sammen med Birgit!

Denne serien av korte filmer viser deg hvordan du bruker podcaststudioet:

1. Finn fram

Vi tar deg med til studioet og gir et par praktiske tips på veien.

2. Få lyd

Lær deg å gjøre et opptak og få det med videre til din datamaskin.

3. Få god lyd

Ikke undervurder lydkvaliteten! Lær hvordan du sikrer god lyd i studioet.

4. Rediger lyden

Gjør enkel redigering i opptageren!

5. Kule ting

Lær deg hvordan du kan ha med en gjest på telefon, og legge inn lydeffekter under opptak.

Ellers:

• God lyd er alfa omega.
    Ikke undervurder lydkvaliteten! Dersom du ikke skal bruke studio til podcastopptaket anbefaler vi at du investerer i en god mikrofon, eller ta kontakt med oss og hør om vi har en til utlån.
  • Redigeringsverktøy.
    Audacity er et redigeringsprogram som alle ansatte har tilgang til. Du finner det i Software Center som ligger på skrivebordet ditt. Programmet har et ganske godt utvalg av brukerveiledninger, men hvis du trenger hjelp til å komme i gang tar du bare kontakt med oss.
  • Plattform for publisering.
    Det er mange plattformer å velge i. Det kan være lurt å legge litt arbeid i å finne den plattformen som passer best for deg og ditt formål.

Noen elementer du bør tenke på før du setter i gang:

• Hvem er målgruppen?
  • Hva er hensikten med podcasten - hva er det du vil formidle?
  • Hvor skal den publiseres?
  • I hvilken kontekst skal podcasten presenteres, skal den ses i sammenheng med andre ressurser? (artikler, videoer osv.)