Miljø- og ressursøkonom får forskningspris

Av Eivind Norum

Bildet viser Erlend Dancke Sandorf ,
Postdoktor
 Handelshøyskolen , NMBU

Prisvinneren arbeider ved Handelshøyskolen NMBU og får 100 000 kroner for sin innsats.

Førsteamanuensis Erlend Dancke Sandorf ved NMBU har lenge vært opptatt av å forbedre metodene som økonomer bruker til å verdsette økosystemtjenester som brukes i nytte-kostnadsanalyser (NKA). Han forsker på hvordan det er mulig å identifisere de avveiningene folk gjør når de blir bedt om å velge mellom ulike produkter, prosjekter eller politikk. Det er disse avveiningene som ligger til grunn for økonomers forståelse av den økonomiske verdien av ulike økosystemtjenester. For dette arbeidet får han NMBUs Forskningspris i 2023 fra universitetsstyret.

Reduserer feil

- I min forskning fokuserer jeg på hvordan vi kan forbedre de metodene vi økonomer bruker når vi verdsetter økosystemtjenester til bruk i nytte-kostnadsanalyser. Jeg ser nærmere på hvordan vi kan identifisere de avveiningene folk gjør når de blir bedt om å velge mellom ulike produkter, prosjekter eller politikk på en bedre måte og hvordan vi kan ta hensyn til at ikke alle tenker slik økonomer tror når de foretar slike valg. I løpet av de siste årene har jeg jobbet med problemstillinger knyttet til bevaring av kaldtvannskorall utenfor norskekysten, beiterettigheter i Kenya, bærekraftig rekeoppdrett i Vietnam, og invaderende arter i Norge, forklarer Sandorf.

Gir bedre beslutninger

Bedre metoder for verdsetting av økosystemtjenester er med på å utvikle og forbedre beslutningsgrunnlaget for forvaltning av naturressurser. Sandorf har vært svært aktiv i å vise hvordan forskningen hans på metodisk utvikling kan brukes til å informere og forbedre naturressurs- og miljøbeslutninger. Et eksempel kan være når det er behov for å forstå konsekvensene av de invaderende artene rød kongekrabbe og snøkrabbe. Dette er arter som ikke naturlig er i våre farvann og konsekvensene av deres påvirkning på økosystemene er relativt ukjent, men på den andre siden har de bidratt til sysselsetting og verdiskaping langs kysten av Finnmark. Det er i slike situasjoner at nytte-kostnadsanalyser av avveiningene mellom påvirkningen på økosystemene og verdiskapningen fra de invaderende artene vil bidra til å styrke beslutningsgrunnlaget til politikere som ønsker en bærekraftig politikk.

Ser på flere fagfelt

Ved å trekke på forskning innen økonomi, psykologi og markedsføring, har Sandorfs forskning som mål å forstå hvordan det at vi søker etter informasjon om andre og nye alternativer påvirker uttalte preferanser, læring og valg; og i hvilken grad dette kan adressere hypotetisk skjevhet, dvs. om folk i realiteten vil velge det policy-alternativet de sier at de vil velge i et valgeksperiment og faktisk betaler prisen knyttet til det alternativet, f.eks. i form av økte skatter.

NMBU Handelshøyskolen

Erlend Dancke Sandorf har være tilknyttet NMBU Handelshøyskolen siden 2020, først som postdoktor og fra 2023 som førsteamanuensis. Han har tidligere holdt et «Marie Sklodowska-Curie Individual Fellowship» gjennomført ved Stirling Management School, University of Stirling, United Kingdom, og har vært postdoktor ved Department of Forest Economics/Centre for Environmental and Resource Economics (CERE), Swedish University of Life Sciences, Sweden. Han er medlem av Environmental Choice (ENVECHO) nettverket og assosiert med CERE ved SLU/Umeå.

Komiteen sier følgende om prisvinneren

Nominasjonskomiteen ved NMBU har lagt merke til at Erlend Dancke Sandorf er svært aktiv og publiserer mye.  I tiden etter doktorgraden i 2016 har han publisert et imponerende antall artikler i anerkjente internasjonale tidsskrifter, og han har etablert et stort internasjonalt forskernettverk. I tillegg har han fått betydelig internasjonal erfaring og er en aktiv bidragsyter både faglig og sosialt i forskergruppen «Klima, Ressurs, Energi og Miljø», og ved fakultetet. Han har i tillegg stor interesse for å formidle og inspirere til forskning.

Om Forskningsprisen ved NMBU

NMBUs forskningspris deles hvert andre år. Det legges vekt på forskerens selvstendighet og evne til nyskaping. I tillegg sees det på forskningens internasjonale betydning. For å kunne bli nominert til prisen er hovedregelen at det ikke er gått mer enn inntil åtte år fra disputasdato. Les mer om NMBUs Forskningspris her.

Innstillingskomiteen for Forskningsprisen 2023 ble oppnevnt av prorektor for forskning 24.03.23, og har bestått av:

• Professor Yngvild Wasteson, VET (fast. vit. ansatt, leder av komiteen)
  • Professor Deborah Oughton, MINA (fast. vit. ansatt)
  • Professor Arild Angelsen, HH (fast. vit. ansatt)
  • Innsteg postdoktor Hanne Fjerdingby Olsen, BIOVIT (midl. vit ansatt)
  • Avdelingsdirektør Berit Kolberg Rossiné, Avd. for kommunikasjon og samfunnskontakt, UiO (ekstern representant).

Tidligere prisvinnere av NMBUs Forskningspris:

• 2021: Zarah Forsberg, for sitt arbeid med nedbrytning av biomasse ved hjelp av LPMO - lytiske polysakkerid-monooksygenase
  • 2019: Morten Kjos, KBM, for sitt arbeid innen mikrobiologi og brukt anvendt kunnskap, metoder og utstyr på en ny og original måte.
  • 2017: Simen Rød Sandve, BIOVIT, for sitt arbeid som har ført til ny og grunnleggende forståelse av genomevolusjon og genomfunksjon. Sandve har arbeidet både med planter og fisk.
  • 2015: Hanne K. Sjølie, MINA, for sitt arbeid rundt analyser av hvordan bidraget til reduksjon av global oppvarming kan økes fra den norske skogsektoren (altså skogbruk, skogindustri og bioenergi fra skog).

Spørsmål til prisvinneren kan rettes direkte til Erlend Dancke Sandorf | NMBU