Utdanningsutvalget ved NMBU
Utdanningsutvalget ved NMBU (NMBU-UU) er universitetets rådgivende utdanningspolitiske organ. Utvalget er et kollegialt organ som skal ivareta helhetsperspektivet på NMBUs utdanningsvirksomhet, og være en møteplass for menings-, erfarings- og idéutvikling.
Oversikt over medlemmer, møtedatoer, innkallinger og protokoller
Kontaktinformasjon:
Utvalgets mandat og sammensetning
Mandat og sammensetning av NMBU-UU er utarbeidet i tråd med NMBUs
styringsreglement gjeldende fra 1.8.2025 og vedtatt av rektor 19.09.20251. Formål
Universitetets utdanningsutvalg er et rådgivende organ og har en sentral rolle i
realiseringen av NMBUs strategi, som universitetets rådgivende
utdanningspolitiske organ. Utdanningsutvalget skal ha en aktiv rolle i arbeidet
med utdanningskvalitet, utvikling av utdanningstilbudet og bidra til
erfaringsutveksling og gi råd og innspill til universitetsledelsen i strategiske
saker som gjelder utdanning.2. Arbeidsområde
Utdanningsutvalgets arbeidsområde omfatter all utdanning i et livslangt
læringsperspektiv (Ansvaret for PhD utdanningene ligger i Forskningsutvalget, NMBU-FU)
Utdanningsutvalget har et særlig ansvar for helheten i NMBUs arbeid med
utdanningstilbudet og utdanningskvaliteten, og utvalget følger jevnlig opp at
NMBUs kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten videreutvikles.
Utdanningsutvalget har en aktiv og konkret rolle i NMBUs virksomhetsstyring.
Dette innebærer blant annet at utvalget skal:- Bidra i strategiarbeid, langtidsplaner og prioriteringer som påvirker utdanning.
- Gi vurderinger og anbefalinger innenfor utvalgets ansvarsområde før beslutninger fattes i universitetsledelsen/rektoratet.
- Følge opp kvalitet, resultater, risikoer og leveranser innen utdanning.
- Ha en aktiv rolle i arbeidet med utvikling av NMBUs programportefølje.
- Vurdere resultater på utdanningsområdet gjennom kvalitetsmeldingen og gi innspill til NMBUs årsrapport.
- Gi råd og innspill til, årsplaner og årshjul for utdanning, og gi innspill til prioriteringer i budsjettsammenheng.
- Påpeke behov for ressursallokering (personell, infrastruktur og digitale verktøy) for å nå utdanningsmål
Utvalget diskuterer og fremmer spørsmål av strategisk karakter og av felles
interesse for fakultetene, for eksempel:- Utdanningspolitiske spørsmål
- Utdanningsledelse
- Tverrfaglig samarbeid
- Tiltak for økt bærekraftskompetanse i utdanningen
- Innovasjon i utdanningene
- IT i utdanningene
- KI og digitalisering av utdanningene
3. Sammensetning og oppnevning
NMBUs utdanningsutvalg har følgende sammensetning:
- Prorektor for utdanning (leder)
- Prodekan for utdanning/utdanningsleder ved de sju fakultteene
- Tre representanter fra for studentene oppnevnt av Studentdemokratiet, oppnevnes for 1 år
- En representant for tilsatte i teknisk og adminsitrative stillinger oppnevnt av universitetsdirektøren etter forsalg fra fakultetene (medlemmet er fortrinnsvis en studieveileder). Oppnevnes for 2 år.
NMBU-UU utpeker selv nestleder blant medlemmene.
Så langt det er mulig, skal §28 i likestillings- og diskrimineringslovens regler om kjønnsbalanse, etterleves.
Studiedirektøren er utvalgets sekretær
4. Arbeidsform
- Utdanningsutvalget har vanligvis 2-4 møter og ett seminar hvert semester
- Utvalget følger et årshjul med faste strategiske tema, særlig knyttet til utvalgets rolle i utdanningskvalitetsarbeidet og universitetets virksomhetsstyring
- Det kan opprettes arbeidsgrupper eller underutvalg som forberede saker og diskusjoner innenfor bestemte tema. SLike grupper opprettes av prorektor ved behov.
- Medlemmer i utvalget kan melde inn saker til utvalgsleder eller sekretær.
NMBUs forretningsorden for styrer, råd og utvalg, gjelder så langt det er
hensiktsmessig.Utvalget samarbeider med andre organer ved behov, for eksempel
læringsmiljøutvalget (LMU) og forskningsutvalg (NMBU-FU).5. Kommunikasjon og forankring
Utvalgsmedlem har ansvar for å formidle relevant informasjon til og fra egen
enhet. Medlemmene skal bidra til at utvalgets arbeid er godt forankret i enhetene
de representerer, og sikre at synspunkter og innspill fra egen enhet bringes inn i
utvalgets drøftinger. Tilsvarende skal medlemmene sørge for at utvalgets
vurderinger og vedtak kommuniseres tilbake til egen enhet på en hensiktsmessig
måte.Innkallinger og referater publiseres på NMBUs publiseringskanal for styrer råd
og utvalgEndringer i mandatet vedtas av rektor
Praktisk informasjon til utvalgsmedlemmene
Til alle medlemmer
- Sekretær for utvalget sender møteinvitasjon til medlemmenes Outlook kalender.
- Saksliste og saksdokumenter publiseres ca en uke før møtet. Lenke til saksdokumentene legges også inn i møteinvitasjonen.
- Utkast til protokoll sendes for godkjenning pr e-post før publisering.
Til studentrepresentanter
- Det gis godtgjøring for medgått møtetid og 2 timer forberedelse per møte. Utvalgsgodtgjøring er definert som honorar og ikke betaling for tjeneste. Det inngår ikke i feriepengegrunnlaget (jf. SPH pkt. 11.2.3 departementets kommentar til ferieloven § 2 nr. 1 og § 10 nr. 1) og er heller ikke pensjonsgivende. Godtgjørelsen er skattepliktig.
- Studentrepresentanter godtgjøres med
- Studenter uten master: Ltr 39
Studenter som tar 2-årig master eller er 4. el 5. år på 5-årig master: Ltr 41
Studenter med master: Ltr 51
- Studenter uten master: Ltr 39
- Det gis godtgjøring for arbeidstimer i ulike arbeidsgrupper og styringsgrupper.
- Nye studentrepresentanter i utvalget må signere en assosiert avtale før lønn kan utbetales. Send opplysninger om fullt navn, adresse, privat e-post, telefonnummer og kontonummer til utvalgets sekretær (bodino@nmbu.no), og utvalgssekretær vil opprette en avtale for deg.
- Send timelister etter hvert møte til utvalgets sekretær, etter en mal du får tilsendt fra sekretær.