Rizan Amin

Rizan AminFoto: Private

Grønnsaksrådgiver hos Norsk landbruksrådgiving

Hvor jobber du nå?

Jeg jobber som grønnsaksrådgiver hos Norsk landbruksrådgiving Innlandet.

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Oppgavene mine varierer gjennom sesongen. Jeg er ganske fersk i jobben, startet i juni 2022.  Så frem til nå har jeg om våren og i vekstsesongen jobbet mest med ugras, insekter og bekjempelse av sjukdommer tilknyttet vekstene. Mens om høsten har fokuset vært på jordprøver og gjødslingsplaner. I tillegg til dette er jeg rådgiver for grønnsakersdyrkere.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag? Eksempler kan være hvorfor du begynte på NMBU, emner du har hatt særlig god nytte av, miljøengasjement eller organisasjonserfaring.

Jeg har en bachelor i agronomi fra hjemlandet mitt, som utgangspunkt før jeg startet på min master i plantevitenskap på NMBU. Jeg startet på NMBU fordi jeg hadde hørt om NMBU før jeg kom til Norge.  Og at NMBU var et høy rangert landbruksuniversitet på verdens basis.  Som en del av mitt studie har jeg flere emner i plantefysiologi, sopp, plantesykdommer og plantpathology. Disse emnene har vært relevante og hjulpet meg mye i forbindelse med min masteroppgave.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Jeg synes at det var veldig trygt å studere på NMBU. Jeg kom til NMBU uten å kjenne noen studenter og visste lite om Ås og området fra før.  Det gikk veldig fint, jeg ble fort kjent med både medstudenter, studentmiljø og Ås. Jeg synes at underviserne var veldig flinke, de har høy kunnskap, de er snille, hjelpsomme og tålmodige. Jeg er utrolig takknemlig for det jeg har lært og underviserne mine.

Har du noen råd til kommende studenter

Jeg vil anbefale kommende studenter å studere på NMBU. Jeg opplevde at det var lett å  jobb om man har studert på NMBU. Jeg var på jobbintervju hos flere bedrifter etter fullført utdanning. Men jeg endte da opp med å takke ja til en stilling i NRL, da det var her jeg hadde lyst til jobbe.

• Rizan Amin
  • Yrkestittel: Grønnsaksrådgiver, Norsk landbruksrågiving Innlandet