Skrivesenterets digitale ressurser for akademisk skriving

Av Elisabeth Dyb

Digitale ressurser
Digitale ressurserFoto: Skrivesenteret

Her finner du verktøy og ressurser som hjelper deg i prosessen med å skrive akademiske tekster.

Skrivesenterets Ressursportal for akademisk skriving - SWR100

SWR100 er designet for å bistå studenter på alle nivåer, uansett hvor de er i skriveprosessen. Ressursportalen inneholder derfor svært detaljert informasjon om alt fra planlegging til innlevering.

Klikk på lenken over for å komme til SWR100 eller gjør slik: Logg in på Canvas – trykk «Emner» i menyen til venstre – trykk «Flere emner» – trykk «Alle emner» – SWR100 skal da ligge øverst til venstre eller nederst til høyre – trykk «bli med på dette emnet».

Alt innhold i portalen er organisert under moduler.

Skrivetsenterets YouTube-kanal

En stor del av læringsressursene vi produserer er videoer om akademisk skriving, der alt er tematisk organisert i spillelister og tigjegelig på vår YouTube-kanal. De fleste videoene er mellom 5 til 15 minutter innholder nyttige tips og triks for utforming av ulike akademiske tekster. Vi tilbyr imidlertid også en rekke lengre videoer som går mer i dybden. Eksempler på dette er videoversjonen av vår podcast  "Its going to be all write" og opptak av vårt månedlige PhD webinar.

Nytt materiale tilføres jevnlig.

Skrivesenterets podcast - It´s going to be all write

Niklas Mintorovitch og Clayton Gouin har som mål å gjøre akademisk skriving til noe spennende. Vi er begge skriveveiledere ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, og ønsker derfor å dele våre ideer om og erfaringer med akademisk skriving. Vårt mål er å demystifisere skriveprosessen, dele tips og utforske de  ulike utfordringene og mulighetene innen akademia for studenter på alle nivåer.

Alle episodene kan finnes på podcastens egne nettside, skrivesenterets YouTube-kanal, eller Spotify, Podcastaddict, Castbox, Overcast, Antennapod, Apple Podcasts og Edge.

Podcasten er på engelsk

Generelle skrivetips

• Skal du skrive masteroppgaven?
    Skrivesenterets gir råd til alle stadier av skriveprosessen.
  • Hvordan skrive en semesteroppgave?
    Se William Warners presentasjon om hvordan du blir en god akademisk forfatter.
  • Academic English Online
    Et nyttig verktøy for deg som skriver en akademisk tekst på engelsk.
  • Søk og skriv
    Her finner du mye nyttig informasjon om informasjonssøk, akademisk skriving, og kildehenvisning.
  • Lesbarhet
    Sjekk lesbarheten av din tekst (norsk)
  • Writer's diet
    Sjekk lesbarheten av din tekst (engelsk)
  • Grammatikk sjekk (engelsk)

Referanser

• Kildekompasset

Nettsted som lærer deg det meste om referering, kildebruk og kildekritikk. Utarbeidet av UiA, UiS og HSN.

• Riktig kildebruk ved NMBU

Retningslinjer for siteringer, referansestiler og litteraturlister

• EndNote

Nyttig verktøy som hjelper deg med å samle referanser og lage litteraturliste når du skriver oppgave.

Plagiering

Litteratursøk

• NMBU Oria

Søk i Oria for å finne trykte og elektroniske bøker, tidsskrifter m.m. ved NMBU og andre norske fag og forskningsbibliotek

• Forskningsdatabaser etter emne

Som student ved NMBU har du tilgang til en rekke forskningsdatabaser. Her er basene inndelt etter emne.

• Google Scholar

Googles akademisk søkeportal. Her kan du søke etter artikler, avhandlinger. NMBU Universitetsbiblioteket har gjort sine digitale samlinger søkbare via Google Scholar for studenter og ansatte ved NMBU.

Fakta

• Skrivesenteret er også på Facebook. Bli medlem av gruppen vår for enklere kommunikasjon og hyppige oppdateringer.

• Write & Cite. Møt Clayton, en av Skrivesenterets skriveveiledere som gir deg en innføring i hva plagiering er, hva det innebærer og hvordan du kan unngå det ved å tilegne deg gode akademiske skriveferdigheter.
  • Ressursportal for akademisk skriving. Skrivesenterets egen ressursportal for deg som skal skrive gradsoppgave.
  • YouTube. Gjennom vår egen kanal tilbyr vi videoer som tar for seg alle de sentrale aspektene ved akademisk skriving

Andre skrivesentre i Norge