Studenter i skolehage
Foto: Bente Klevenberg

Prosjektet "Skolehager for en bærekraftig framtid" har som mål å frambringe kunnskap om skolehager som arena for læring og danning.

01 jan. 2024 - 31 des. 2026

Sparebankstiftelsen DNB

Om prosjektet

Samfunnet trenger at folk har forståelse for natur, miljø og bærekraft. Mange barn og unge er bekymret for framtiden, og antallet unge som sliter psykisk øker. De trenger noe i livet sitt som gir dem håp, kompetanse og handlekraft for å kunne påvirke samfunnet i rett retning.

Skolehage er en arena hvor skolelever kan få oppleve mestring, nærhet til naturen, og få en grunnleggende kompetanse knyttet til lokal matproduksjon. Prosjektet har som mål å frambringe kunnskap om skolehager som arena for læring og danning.

Gjennom følgeforskning på Økologisk Norge sitt prosjekt Dyrk framtida – flere skolehager i Norge, er målet å frambringe kunnskap om skolehage, og hvordan denne kan være en arena for læring og mestring.

  • Prosjektet er det opp i tre arbeidspakker:

    Arbeidspakke 1:
    I denne arbeidspakken vil vi undersøke erfaringene til tidligere deltakere i Dyrk framtida – flere skolehager i Norge. Hvilke utfordringer og muligheter ser lærere, skoleledelsen og skoleeier for videre utvikling av skolehagen som læringsarena? Hva hemmer, og hva fremmer varig integrering av skolehagen som læringsarena?

    Arbeidspakke 2:
    I denne arbeidspakken vil vi sammen med Økologisk Norge (samarbeidende aksjonsforskning) undersøke hva skoler og lærere trenger for å utvikle skolehager til arenaer for læring og mestring. Målet er å frambringe kunnskap om hva som skal til for å etablere robuste og varige skolehager.

    Arbeidspakke 3:
    I denne arbeidspakken vil vi undersøke elevenes opplevelser i skolehagen. Mange barn som opplever lite mestring i klasserommet kan «blomstre» når de arbeider i skolehagen. Målet med denne arbeidspakken er å dokumentere om bruk av skolehage kan bidra til at elever opplever mestring og nærhet til naturen. Vil dyrking i skolen bidra til å utvikle elevers grunnleggende kompetanse for matproduksjon, miljø og bærekraft?