Om prosjektet
Samfunnet trenger at folk har forståelse for natur, miljø og bærekraft. Mange barn og unge er bekymret for framtiden, og antallet unge som sliter psykisk øker. De trenger noe i livet sitt som gir dem håp, kompetanse og handlekraft for å kunne påvirke samfunnet i rett retning.
Skolehage er en arena hvor skolelever kan få oppleve mestring, nærhet til naturen, og få en grunnleggende kompetanse knyttet til lokal matproduksjon. Prosjektet har som mål å frambringe kunnskap om skolehager som arena for læring og danning.
Gjennom følgeforskning på Økologisk Norge sitt prosjekt Dyrk framtida – flere skolehager i Norge, er målet å frambringe kunnskap om skolehage, og hvordan denne kan være en arena for læring og mestring.
Prosjektet er det opp i tre arbeidspakker:
Arbeidspakke 1:
I denne arbeidspakken vil vi undersøke erfaringene til tidligere deltakere i Dyrk framtida – flere skolehager i Norge. Hvilke utfordringer og muligheter ser lærere, skoleledelsen og skoleeier for videre utvikling av skolehagen som læringsarena? Hva hemmer, og hva fremmer varig integrering av skolehagen som læringsarena?Arbeidspakke 2:
I denne arbeidspakken vil vi sammen med Økologisk Norge (samarbeidende aksjonsforskning) undersøke hva skoler og lærere trenger for å utvikle skolehager til arenaer for læring og mestring. Målet er å frambringe kunnskap om hva som skal til for å etablere robuste og varige skolehager.Arbeidspakke 3:
I denne arbeidspakken vil vi undersøke elevenes opplevelser i skolehagen. Mange barn som opplever lite mestring i klasserommet kan «blomstre» når de arbeider i skolehagen. Målet med denne arbeidspakken er å dokumentere om bruk av skolehage kan bidra til at elever opplever mestring og nærhet til naturen. Vil dyrking i skolen bidra til å utvikle elevers grunnleggende kompetanse for matproduksjon, miljø og bærekraft?