Søknad og opptak

På denne siden finner du relevant informasjon om krav til søknad om opptak og den videre prosessen etter at du er tatt opp på ph.d.-programmet i Veterinærvitenskap.

  • NMBUs generelle kvalifikasjonskrav for å kunne ta en ph.d. er definert i ph.d.-forskriften. I tillegg har Veterinærhøgskolen vedtatt egne kvalifikasjonskrav i våre utfyllende regler.

    For å kunne tas opp på ph.d.-programmet må du ha relevant utdanning på masternivå eller tilsvarende, en sterk faglig bakgrunn, gode engelskkunnskaper og finansiering for utdanningen. Nærmere informasjon om hva hver av disse elementene innebærer og hvordan det skal dokumenteres finnes nedenfor.

    • Du må ha relevant femårig mastergrad eller cand.med.vet.-grad, med et læringsutbytte tilsvarende beskrivelsene i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverkets andre syklus. Fakultetet kan etter særskilt vurdering godkjenne annen likeverdig utdanning som grunnlag for opptak.

    • Du må ha sterk faglig bakgrunn fra ditt tidligere studium og den må være faglig relevant for ph.d.-programmet.

      For søkere med cand.med.vet.-utdanning fra Veterinærhøgskolen skal gjennomsnittskarakteren være C eller bedre.

      For søkere med annen høyere utdanning gjelder:

      • Gjennomsnittskarakter på emner som inngår i mastergrad skal være B eller bedre, eller tilsvarende karakterer fra utdanning med andre karaktersystemer/-skalaer.
      • Karakter på masteroppgaven skal være B eller bedre, eller tilsvarende karakterer fra utdanning med andre karaktersystemer/-skalaer. Kandidater som ikke har egen masteroppgave skal være på tilsvarende nivå.
      • Utdanning fra utlandet må tilfredsstille NOKUTs kriterier.

      Fakultetet kan gi dispensasjon fra karakterkravene om sterk faglig bakgrunn dokumenteres på en annen måte. Slik dokumentasjon bør inkludere en støttende redegjørelse fra relevant fagmiljø ved NMBU. Søknad om dispensasjon vurderes individuelt og avgjøres av organet med opptaksmyndighet.

    • Det kreves dokumenterte kunnskaper i engelsk, skriftlig og muntlig. Du kan dokumentere at du oppfyller kravet på én av følgende måter:

      1. Engelsk fra Vg1 i norsk videregående skole (140 årstimer) med karakteren 4 eller bedre, eller engelsk fordypning fra Vg2 eller Vg3 med bestått karakter, eller International Baccalaureat (IB) Diplom.
      2. Engelsk språktest:
        1. TOEFL-test med minst 580 poeng for Paper-based test (PBT), eller 92 poeng for Internet-based test (IBT), eller
        2. IELTS Academic test med minst 7.0 poeng, eller
        3. Cambridge Certificate, C1 Advanced eller C2 Proficiency, med karakteren C eller bedre, eller
        4. Pearson Test of English (PTE Academic) med minst 65 poeng.
      3. Minimum ett fullført år av universitetsstudier i Storbritannia, Irland, USA, Canada, New Zealand eller Australia. En fullført bachelorgrad, eller minimum ett fullført år av masterstudier, med engelsk som undervisningsspråk, i et nordisk land.

      Engelskferdigheter på tilsvarende nivå som beskrevet ovenfor som er dokumentert på andre måter kan i særskilte tilfeller godkjennes av fakultetet etter en individuell vurdering av søkers dokumentasjon.

      Nordiske søkere: Dokumentasjon på engelskkunnskaper fra videregående skole i nordiske land kan sidestilles med Norge, dersom søker har karakter som tilsvarer 4 i fellesfaget engelsk 140 timer. Informasjon finnes på Samordna opptak sine nettsider hvis du søker på det enkelte land.

      Fullført engelskspråklig universitetsutdanning i andre land hvor Engelsk er hovedspråk kan vanligvis godkjennes som likeverdig punkt 3 i listen ovenfor.

    • Du må ha tilstrekkelig finansiering for hele avtaleperioden (dvs. 3 års fulltidsstudier) for å kunne få opptak. Den vanligste finansieringsformen er å være ansatt i en stipendiatstilling.

      Universitetstipendiat

      En stipendiatstilling innebærer at du ansettes i en midlertidig stilling med mål om å fullføre en doktorgrad. Stipendiatstillinger har vanligvis varighet på 3 år uten pliktarbeid eller 4 år med pliktarbeid. For å få en stipendiatstilling må du søke på en stillings som lyses ut. Veterinærhøgskolen lyser ut stipendiatstillinger forløpende gjennom året etterhvert som de blir tilgjengelige.

      Ekstern finansiering

      Det er også mulig å få opptak med annen finansiering. Slik finansiering kan f.eks. være:

      • Ansettelse i stipendiatstilling ved en annen institusjon. Særlig Veterinærinstituttet lyser noen ganger ut stipendiatstillinger hvor den som ansettes tas opp på ph.d.-programmet i Veterinærvitenskap.
      • Annen stilling i ekstern virksomhet med tilstrekkelig forskningstid. Norges forskningsråd tilbyr støtte til ph.d.-utdanning både for næringslivet og offentlig sektor.
      • Stipend fra utlandet

      Dersom du har ekstern finansiering, må du kunne dokumentere fullfinansiering for hele opptaksperioden inkl. driftsmidler.

      Kandidater med arbeidsplass utenfor NMBUs campus må ha et opphold i relevant fagmiljø ved Veterinærhøgskolen på til sammen minst 12 måneder i løpet av ph.d.-utdanningen, kalt residensplikt. Oppholdet kan deles opp i inntil 3 perioder. Etter anbefaling fra instituttleder kan det gis dispensasjon fra residensplikten.

    • Arbeidet med ph.d.-prosjektet skal foregå under individuell veiledning. Fakultetet og veilederne skal sammen sikre at ph.d.-kandidaten blir inkludert i et relevant og aktivt fagmiljø med seniorforskere og andre ph.d.-kandidater.

      Veiledergruppen består av hovedveileder og normalt 1-2 medveiledere. Alle veiledere skal ha doktorgrad, eller bedømt førsteamanuensis-/professor-kompetanse (jf. forskrift om ansettelse og opprykk § 1-4 og § 2-2), innenfor relevante fagfelt og være aktive forskere. Habilitetsreglene i forvaltningslovens andre kapittel, «Om ugildhet», §§ 6–10, gjelder for veilederne. Hovedveileder har hovedansvaret for oppfølging av ph.d.-kandidatens faglige utvikling og gjennomføring i samsvar med fremdriftsplanen, og skal være ph.d.-kandidatens primære kontaktperson. Medveiledere er fagpersoner som gir veiledning og som deler det faglige ansvaret for kandidaten.

      Hovedveileder skal være ansatt ved NMBU og skal ha tidligere erfaring eller opplæring som veileder for ph.d.-kandidater. I særskilte tilfeller, når faglige hensyn tilsier det, kan det oppnevnes ekstern hovedveileder. Dette skal begrunnes og være basert på skriftlig avtale mellom hovedveileders arbeidsgiver og NMBU. Dersom fakultetet oppnevner ekstern hovedveileder, skal det oppnevnes medveileder fra fakultetet.

  • NB: Hvis du ønsker å melde deg på ph.d.-emner ved NMBU før opptak må du søke om enkeltemnestudierett.

    Stipendiater ansatt ved Veterinærhøgskolen (interne kandidater)

    Opptak til NMBUs ph.d.-program gjøres samtidig med ansettelse i stilling som stipendiat ved Veterinærhøgskolen. Ph.d.-rådgiverne registrerer deg i Felles studentsystem (FS) når du er ansatt slik at du kan melde deg på ph.d.-emner ved NMBU.

    Eksterne kandidater

    Alle ph.d.-kandidater som ikke er ansatt i en stipendiatstilling ved Veterinærhøgskolen regnes som eksterne kandidater. Dette omfatter altså kandidater som er ansatt ved en annen FoU-institusjon, et forskingsinstitutt, i en bedrift, i en offentlig etat, i en annen stilling ved NMBU etc.

    Opptakssøknaden skal inneholde dokumentasjon av den utdanningen som skal ligge til grunn for opptaket, engelskkunnskaper og fullfinansiering av hele opptaksperioden.

    I tillegg skal følgende beskrives i søknaden:

    • Forslag til veiledere og tilknytning til fagmiljø ved NMBU
    • Prosjektskisse med faglig redegjørelse for prosjektet og fremdriftsplan
    • Beskrivelse av eventuelle spesielle behov for faglige og materielle ressurser, som tilgang til nødvendig infrastruktur for å gjennomføre ph.d.-prosjektet
    • Opplysninger om planlagt hovedarbeidssted
    • Opplysninger om eventuelle immateriellrettslige forhold og redegjørelse for eventuelle rettslige og etiske problemstillinger som prosjektet reiser
    • Informasjon om hvorvidt prosjektet er avhengig av tillatelse fra forskningsetiske komiteer, tillatelse til behandling av personopplysninger eller andre tillatelser. Slike tillatelser bør om mulig legges ved søknaden

    Fyll ut skjema NMBU 1.1 Søknad om opptak i samarbeid med veilederne og send skjemaet samt alle nødvendige vedlegg elektronisk til phd.radgiver.vet@nmbu.no innen to (2) måneder etter startdato for finansiering av ph.d.-utdanningen.

    Du må også sende inn det digitale skjemaet NMBU 1.1 Søknad om opptak - søkers personopplysninger - VET. Det digitale skjemaet benyttes for å innhente personopplysninger som personnummer og kopi av pass som ikke skal sendes på epost.

    Søknadsfrister

    Det er Ph.d.-programråd VET som behandler opptakssøknader for eksterne kandidater. Programrådet har møter 7 ganger i året og fristen for å sende inn saker til møtet er publisert på programrådets sider.

  • Opptak til ph.d.-utdanningen formaliseres gjennom en skriftlig avtale samt en utdanningsplan og en datahåndteringsplan senest fire (4) måneder etter startdato for finansiering av ph.d.-utdanningen.

    Skjemaet NMBU 1.2. Ph.d.-avtale brukes for å inngå ph.d.-avtale mellom ph.d.-kandidat, veiledere, institutt og eventuelle involverte eksterne parter. Ferdig undertegnet ph.d.-avtale leveres til phd.radgiver.vet@nmbu.no. Ph.d.-avtalen regulerer partenes rettigheter og plikter innenfor avtaleperioden og omtaler blant annet finansiering, veiledning, rapportering, publisering og eiendomsrett til resultater.

  • Skjemaet NMBU 1.3 Utdanningsplan skal sammen med undertegnet ph.d.-avtale og datahåndteringsplan leveres til fakultetet innen fire (4) måneder etter startdato for finansiering av ph.d.-utdanningen. Utdanningsplanen skal inneholde prosjektbeskrivelse og fremdriftsplan for arbeidet med ph.d.-prosjektet, plan for opplæringsdelen, publiseringsplan, og plan for opphold ved andre institusjoner.

    For mer informasjon om opplæringsdelen se egen side.

  • Datahåndteringsplanen (DMP) skal beskrive hva slags type forskningsdata som genereres i ph.d.-prosjektet og omfanget av disse. I tillegg skal det beskrives hvor dataene skal lagres underveis i prosjektet og hvordan de vil bli arkivert og eventuelt tilgjengeliggjort etter at prosjektet er avsluttet.

    Det anbefales at du lager datahåndteringsplanen ved hjelp av Sikts datahåndteringsplanverktøy eller ved hjelp av Data Stewardship Wizard (DSW) utviklet bl.a. gjennom ELIXIR. DSW er utviklet spesielt for forskningsdata innen livsvitenskap.

    Datahåndteringsplanen skal være et levende dokument, og kan endres underveis i ph.d.-løpet. Ph.d.-kandidat og hovedveileder skal, som minimum, i forbindelse med fremdriftsrapporteringen gå gjennom datahåndteringsplanen og vurdere behov for justeringer.

    Datahåndteringsplanen skal sendes inn til fakultetet sammen med ph.d.-avtale og utdanningsplan senest 4 måneder etter oppstartdato.

  • Informasjon rettet til utenlandske søkere finnes i den engelske oversettelsen av denne siden.