Informasjon til eksterne sensorer ved LANDSAM

Av Monica Vestvik

Studenteksamen
StudenteksamenFoto: Shutterstock

Velkommen som ekstern sensor ved Fakultet for landskap og samfunn. På denne siden finner du tilpasset informasjon for deg som er ekstern sensor ved vårt fakultet.

Oppgaver som ekstern sensor

Kontrakt for sensoroppdraget
Skjema - Bekreftelse/Innsamling av opplysninger
fylles ut når du er engasjert som ekstern sensor ved LANDSAM, NMBU.

Tilgang til nødvendige systemer
Når kontrakt-skjemaet er sendt inn, vil du etter kort tid få tilgang til nødvendige systemer. Intern sensor/emneansvarlig som har engasjert deg til sensuroppdraget vil ta kontakt med deg og informere om den praktiske gjennomføringen av sensureringen, bl.a. hvor du finner besvarelser/sensuroppdrag. Sensuroppdraget kan deretter starte.

Sensuroppdrag
Sensurering foregår hovedsaklig digitalt gjennom 2 ulike systemer (FagpersonWeb og WiseFlow) avhengig av eksamensform. Unntaksvis kan sensurering gjennomføres via innsending av skjema med digital signatur.

Når sensuroppdraget er utført - honorar
For å motta honorar for sensuroppdraget må du som er ekstern sensor fylle ut dette skjemaet: Melding om utført sensuroppdrag

Nærmere informasjon om sensureringsprosessen formidles av intern sensor/emneansvarlig ved LANDSAM.

Frister for sensurering:

• Emner med avsluttende eksamen i eksamensperioden: 3 uker fra eksamensdato
  • Emner med skriftlig eksamen før eksamensperioden: 3 uker etter siste undervisningsdag i gjeldende parallell/blokk.
  • Muntlig eksamen/prøve som ikke kan etterprøves: sensur gis i nær tilknytning til gjennomføring av eksamen/prøve. Sensurfristen er 3 uker etter eksamensperioden.
  • Spesialpensum: 3 uker fra siste undervisningsdag i undervisningsperioden.
  • Gradsoppgaver: 6 uker fra innleveringsfrister (15. mai (16.mai 2022)/15. desember)
    Muntlig forsvar av gradsoppgaven skal gjennomføres innen 6 uker fra innleverigsfristen. Muntlig del kan være justerende på karakteren satt på den skriftlige oppgaven.