Landskap under press

Landskap under press – studieområde Jæren med kommunene Klepp, Time og Hå.
Landskap under press – studieområde Jæren med kommunene Klepp, Time og Hå.Foto: LANDSAM

– Studentene jobber på tvers av fag, noe som er viktig i arbeidslivet. Her kan du se en presentasjon av studentoppgaver i regional landskapsplanlegging og lokalsamfunnsutvikling høsten 2021.

– I kurset arbeider vi alltid med en konkret region, og velger ulike regioner i landet hvert år. Vi jobber særlig opp mot kommuner, men studentene jobber også mot næring som landbruk og reiseliv, ved å intervjue representanter for disse. Dette sørger for at studentene arbeider med reelle problemstillinger, forteller Knut Bjørn Stokke, som er en av de ansvarlige for kurset.

Studentene jobber på tvers av fag, det er helt sentralt og det eneste kriteriet når gruppene blir satt sammen. Dette gjør at studentene blir vant til å samarbeide tverrfaglig, noe som er særdeles viktig i arbeidslivet.

– I tillegg blir ofte resultatet bra ved å få fram ulike kunnskapsfelt og la de bryne seg mot hverandre. Når det er sagt, lærer vi dem opp i en analysemetode, landskapsressursanalyse, som danner et viktig felles utgangspunkt for gruppearbeidet, sier Stokke.

Fra 4. til 8. oktober 2021 ble feltarbeidet i kurset LAA360 og 361 lagt til Jæren, med kommunene Time, Klepp og Hå som geografisk avgrensning. Dette regionale landskapet involverer Jærstrendene og kanten til havet (vernet som landskaps­vern­område etter naturmangfoldloven), intensivt landbruk, småbyer og tilhørende infrastruktur preget av å være en del av omlandet til Stavanger/Sandnes. Et kjennetegn på regionen er stort og mangfoldig press på landskapet.

De 37 studentene fra studieretningene by- og regionplanlegging, landskapsarkitektur, naturbasert reiseliv og naturforvaltning ble delt i åtte grupper. Med utgangspunkt i landskapsressursanalyse som analytisk verktøy gjennomførte studentene befaringer, dokumentanalyser og intervjuer knyttet til hver sine temaer og områder i regionen.

Vi har her gleden av å presentere studentenes gruppearbeider, som spenner vidt, fra strategier for besøksforvaltning for Jærstrendene, opplevelser knyttet til kulturlandskap og lokal mat, jordvernstrategier for Bryne, stedsutvikling for Klepp og Varhaug, til vindkraft på Høg-Jæren.

Fakta

Ansvarlige for kurset er Knut Bjørn Stokke, Morten Clemetsen og Thomas Haraldseid.

Takk til alle som har stilt opp for studentene og delt av sine kunnskaper og erfaringer i løpet av feltarbeidsuka. Særlig takk til kommunalsjef i Time kommune, Anne-Kristin Gangenes, for å samle nøkkelpersoner.