Kurs: Urban mobilitet

Urban mobilitet er et viktig virkemiddel for mer bærekraftige og attraktive byer. Nullvekstmålet står sentralt i arbeidet med bypakker og bymiljøavtaler. Det betyr at veksten i personbiltrafikken må tas med kollektivtransport, sykling og gange.
Dette kurset vil gi deg innsikt i ulike transportmodeller og transportanalyser og gjøre deg i stand til å benytte disse i planlegging.
Påmeldingsfrist
15. juli 2025
Oppstartsdato
14. oktober 2025
Studiepoeng
5
Pris
20 000,-
Tid og sted
Tid: 14. - 15. oktober Sted: NMBU
Tid: 30. oktober Sted: Digitalt
Hvem er kurset for?
Kurset er rettet mot planleggere i både privat og offentlig sektor og andre med interesse for areal- og transportplanlegging.
Læringsaktiviteter
Kurset foregår over en samling på to dager og bygger på en konkret case som utdypes gjennom presentasjoner, veiledning og gruppeoppgaver. I løpet av samlingen blir det korte gruppearbeid i form av praktiske oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av transportberegninger.
Kursets innhold
Oppbygging av kurset:
- Studentene skal beskrive en case de skal jobbe med gjennom kurset. Det lages en mal for beskrivelse av casen.
- Studentene får en obligatorisk leseliste som skal gjennomgås før samlingen.
- Enkelte foredrag tas opp på video og gjennomgås av studentene før samlingen.
- På samlingen gis det foredrag som jobbes med i grupper knyttet til de enkeltes case. Gruppene settes sammen etter type case studentene har med.
- Etter samlingen lesere studentene den resterende delen av pensum.
- Det gis en hjemme-eksamen over tre dager.
Læringsmål og pensum
Etter kurset skal deltakerne:
- Forstå hvordan ulike typer transportmodeller fungerer, hvilke oppgaver de egner seg for og hvilket datagrunnlag de er avhengig av.
- Forstå i hvilke sammenhenger en transportmodell kan og bør benyttes.
- Kunne gi innspill til datagrunnlag og viktige sammenhenger i en transportanalyse
- Forstå og kunne vurdere kritiske faktorer i de grunnleggende trinnene i en transportanalyse
- Kunne tolke og vurdere kvalitet, styrker og svakheter i en transportanalyse
Forutsatte forkunnskaper
Forutsatte forkunnskaper:
- Kjennskap til plansystemet i Norge og hvilke oppgaver kommuner, fylkeskommuner og private forslagsstillere har.
- Grunnleggende kjennskap til areal- og transportplanlegging.
- Kjennskap til ansvarsområdene til transportetatene i forhold til ulike transportformer.
- Grunnleggende kjennskap til bruk av data i analyser i areal- og transportplanlegging.
Obligatoriske forutsetninger
For å delta på kurset må du ha minimum 2 års arbeidserfaring. Du kan bli bedt om å dokumentere dette i en eventuell kontroll.
Studenter som skal ta studiepoeng må:
- Delta på begge dager på samlingen over to dager
- Delta på digital samling med gjennomgang av litteraturen på kurset.
- Levere en beskrivelse av en konkret case i form av et notat på inntil 1000 ord før hjemmeeksamen.
Læringsstøtte
Studentene som skal ta studiepoeng tilbys veiledning enkeltvis. Det arrangeres en digital samling med gjennomgang av litteraturen etter samlingen på kurset.
Eksamen
Tre dagers hjemmeeksamen med fritt valg mellom tre oppgaver:
- Bruk av strategisk transportmodell for å beregne reisemiddelfordeling og belastning på hovedlenker i en kommune.
- Valg av modell og opplegg for beregninger av reisemiddelfordeling og trafikkbelastning i et byområde.
- Valg av modell og opplegg for beregning av reisemiddelfordeling og trafikkbelastning for en avgrenset del av et byområde som skal reguleres
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Hvis man velger å ikke ta eksamen vil man få utstedt et kursbevis fra NMBU. Dette fordrer at man deltar på samlingene.
Forventet arbeidsmengde
Normert arbeidsinnsats er 125 timer totalt fordelt slik:
Beskrivelse av case, lese litteratur og videoforedrag før samlingen: 25 timer
Fysisk samling med foredrag og gruppearbeid: 15 timer
Litteraturstudier: 60 timer Hjemmeeksamen: 25 timer
Tid og sted
Hendelse | Tid: | Sted: |
---|---|---|
Heldagssamlinger | 14. - 15. oktober. 09.00 - 15.00 begge dagene | NMBU |
Digital samling | 30. oktober 09:00 - 15:00 | Digitalt |
Kurset gjennomføres fysisk på NMBU.
Nærmeste hotell til NMBUs campus er Thon Hotell Ski. Alternativt kan man også overnatte i Oslo og ta toget til Ås stasjon. Her finner du ulike transportmuligheter til NMBUs campus
Pensum
Obligatorisk litteratur:
- Hollander, Yron (2016). Transport Modelling for a Complete Beginner. CTthink. Side 2 -17 og 119 – 135. 35 sider.
- Ruter (2019). The Oslo Study. Hos Autonomous Cars may Change Transport in cities. April 2019. 79 sider. https://ruter.no/globalassets/dokumenter/ruterrapporter/2019/the-oslo-study.pdf
- Weber, Julian (2022). Moving times. Mobility of the Future. Springer Verlag, Wiesbaden. ISBN 978-3-658-37732-8. Side 9 – 26.
Ekstramateriale
- Ortúzar, Juan de Dios og Willumsen, Luis G. (2024). Modelling Transport. Fifth edition. John Wiley & Sons Ltd, Chichester, West Sussex. Side 1 – 103 (104 sider).
Anbefalt litteratur:
- Hollander, Yron (2016). Transport Modelling for a Complete Beginner. CTthink. ISBN 978-0-9956624-1-4.
- Ortúzar, Juan de Dios og Willumsen, Luis G. (2024). Modelling Transport. Fifth edition. John Wiley & Sons Ltd, Chichester, West Sussex. ISBN 9781119282358.
Faglig ansvar
Fakultet for landskap og samfunn, Institutt for by- og regionplanlegging ved 1.amanuensis Gunnar Ridderström er faglig ansvarlig for kurset som gjennomføres i samarbeid med siv. ing. Tor Atle Odberg og universitetslektor Krishnan Kavungal Anat.
Veiledning
Som deltaker kan du få én klokketime veiledning til skriving av semesteroppgave.
Studiekompetanse
For å kunne gå opp til eksamen kreves generell studiekompetanse. Mangler du generell studiekompetanse kan du søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. NMBU vurderer slike søknader fortløpende. Søknadsskjema finner du her.
Kursavgiften dekker
Undervisning, eksamen, tilgang til noe litteratur og programvare. Kursavgiften dekker også lunsj og kaffepauser 14. og 15. oktober.
Utgifter til reise og eventuell overnatting dekkes av kursdeltaker utenom.
Avmelding
Påmelding er bindende. Ved avmelding senere enn 10 virkedager før kursstart eller ved manglende fremmøte belastes full kursavgift. Det tas forbehold om at det er nok påmeldte til at kurset kan gjennomføres.
Vi praktiserer "førstemann til mølla" ved påmelding