Hopp til hovedinnhold

Kurs under planlegging: Samfunnsutvikling

Hver og en av oss kan spille en rolle når samfunnet utvikles. Enten det er snakk om å skape tryggere nabolag, bedre utleieboliger, bærekraftig matproduksjon, mer gjenbruk av byggematerialer, flere grønne møteplasser, økt sirkularitet, et mer livssynsåpent samfunn – eller andre problemstillinger knyttet til bærekraftig samfunnsutvikling.

For at vi skal se en raskere og mer bærekraftig utvikling, trenger vi at flere forstår at de kan ta del i samfunnsutviklingen, og bli samfunnsutviklere. Enten som en del av jobben sin, eller på fritiden. Mange er usikre på hvordan de trer inn i en slik rolle og hvordan de best kan fylle den, noe denne mikroutdanningen søker å gi et svar på.

Påmeldingsfrist

Ikke avklart

* avmelding

Oppstartsdato

Ikke avklart

Studiepoeng

2.5

Pris

Anslått kursavgift: 10.000 kr
Heltidsstudenter ved NMBU kan delta med kun semesteravgift

* Kursavgiften dekker

Tid og sted

Tid: Ikke avklart Sted: Ikke avklart

Nærmere om tid og sted

Hvem er kurset for?

Dette kurset er for deg som er nysgjerrig på å lære og forstå at samarbeid med andre som har ulik erfaring og kompetanse er en nøkkel for å få til store endringer i samfunnet. Kurset er for 

  • ansatte i privat/offentlig/ideell sektor som ønsker å heve sin kompetanse på å sette i gang og lede samfunnsutviklingsprosjekter
  • ansatte og studenter ved utdanningsinstitusjoner 
  • innbyggere som ønsker å ta del i samfunnsutvikling i sin by/nærområde
  • andre som ønsker å drive samfunnsutvikling

Kursets innhold

Kurset gir en teoretisk og praktisk innføring i verktøy, tankesett og metodikk som er viktige når man jobber med utvikling av komplekse samfunnsutfordringer og hverdagsdemokrati.  

Utdanningen er transfaglig fordi vi må vise og forstå at vi må gå utover tradisjonelle faggrenser for å løse komplekse problemer, gjennom et godt samarbeid mellom utdanningsløp og arbeidsliv. Dette innebærer at ulike fagdisipliner ikke bare skal samarbeide, men også integrere kunnskap og metoder for å skape ny innsikt og løsninger. I en transfaglig prosess involveres ofte ikke-akademiske aktører, som sivilsamfunn, næringsliv eller innbyggere, for å sikre en helhetlig forståelse og mer effektive tiltak. Deltagerne vil jobbe med konkrete, reelle case (problemstillinger) som en del av utdanningen.

Det vil være fire digitale samlinger i emnet. I den første samlingen vil deltagerne få en teoretisk og praktisk innføring i tankesett, arbeids- og prosessverktøy, samt en introduksjon til de case det skal jobbes med som en del av utdanningen. Mellom samlingene vil det være gruppearbeid (arbeid med case) under veiledning. I mellom de to samlingene vil deltagerne jobbe med å forstå og løse valgte case sammen. På den andre samlingen vil læringen bli satt i en større sammenheng, med et spesielt fokus på hvordan den nye kunnskapen og kompetansen kan bli tatt i bruk i og utenfor egen arbeidsplass.  

Undervisningen vil i stor grad bruke reelle eksempler og problemstillinger som deltagerne kan jobbe videre med og som gir dem kunnskaper og ferdigheter de kan bruke direkte i sin arbeidshverdag. Det vil også brukes flere forelesere som vil gi deltagerne et transfaglig perspektiv i sitt arbeid.

Utvikling

Kurset blir utviklet som et samarbeid mellom Pådriv Oslo, SoCentral, Kybri og NMBU ved fakultetet for landskap og samfunn (LANDSAM).

Læringsmål

Tentative læringsmål for kurset er:

Økt kunnskap og kompetanse om hvordan du kan ta og utøve rollen som samfunnsutvikler.

  • forståelse for hvordan du kan selv kan ta rollen som samfunnsutvikler
  • kunnskap om hvordan identifisere hvilke ressurser og samarbeidsaktører som bør være med i ulike prosjektfaser
  • en dypere forståelse for organisering og gjennomføring av samarbeidsprosjekter
  • innsikt i hvordan mobilisere og bruke ressurser på tvers av virksomheter, sektorer og bransjer, som er avgjørende for å drive samfunnsutvikling
  • innføring i nye former for samarbeid på tvers av sektorer, jf bærekraftsmål 17.17 
  • ideer til videre læring og utvikling som samfunnsutvikler
  • forståelse og innsikt i hva som er relevante kompetanser og ferdigheter som samfunnsutvikler

Tilgang til en verktøykasse med utprøvd metodikk for igangsetting og utvikling av komplekse samarbeidsprosjekter

  • tilgang til digitalt og fysisk materiell som kan tas fritt i bruk og deles videre 

Erfaring med konkrete resultater knyttet til arbeid med et reelt case/floke

  • praktisk hjelp til å komme i gang med case som skal løses i samarbeid med andre
  • trening i å ta i bruk ulik metodikk for å jobbe med komplekse prosjekter som krever samarbeid
  •  muligheten til å både gi og få råd, knyttet til konkrete problemstillinger/floker i eget arbeid‍ og liv
  • tilgang til et stort nettverk med andre som ønsker å ta rollen som samfunnsutvikler

Moduler og fagnettverk

Dette kurset vil utgjøre modul 1 av totalt to moduler som til sammen vil utgjøre 5 studiepoeng innen samfunnsutvikling.

For å delta på modul 2 må man tidligere ha gjennomført modul 1. Modul 2 vil bestå av to fysiske heldagssamlinger der deltakerne får mulighet til å jobbe mer praktisk med komplekse problemstillinger.

De som har gjennomført modul 1 og modul 2 vil bli invitert i kursets fagnettverk og der få muligheten til å knytte kontakt med andre som interesser seg for samfunnsutvikling.

Forutsatte og anbefalte forkunnskaper

Deltakerne bør være nysgjerrige, og ser at samarbeid med andre som har ulik erfaring og kompetanse er en nøkkel til endringen.

Ettersom en viktig del av kompetansehevingen vil omhandle det å undersøke og jobbe med reelle, komplekse problemstillinger som det trengs ulike perspektiver for å komme videre med, er det også nødvendig at deltakerne representerer et mangfold i perspektiver.

Obligatorisk aktivitet

Vil annonseres når kurset åpner for påmelding.

Medvirkende lærere

Faglig ansvarlig vil være førsteamanuensis Gunnar Ridderström ved fakultetet for landskap og samfunn (LANDSAM). I tillegg vil Pådriv Oslo stille med flere gjesteforelesere.

Tid og sted

Kurset vil bestå av fire digitale samlinger med ulik tematikk.

Dato og tidspunktAktuelle temaer
Ikke avklartInnføring i tankesett, arbeids- og prosessverktøy.
Systeminnovasjon og demokratisk mestring.
Ikke avklartForståelse av lokalmiljøet og lokalsamfunnet.
Samarbeid og samskaping – kjernekompetanse
Ikke avklart Teoretisk og praktisk innføring i tankesett, arbeids- og prosessverktøy, samt en introduksjon til de case det skal jobbes med som en del av løpet.
Prosjektledelse i samfunnsutvikling – Fra idé til handling. Juridisk rammeverk og handlingsrom - Arbeid med deltagernes egne case
Ikke avklartHvordan ta i bruk den nye kunnskapen og kompetansen i og utenfor egen arbeidsplass.  

Tidspunkt og dato vil annonseres når kurset åpner for påmelding.

Eksamen

Vil annonseres når kurset åpner for påmelding.

Studiekompetanse

For å kunne gå opp til eksamen kreves generell studiekompetanse. Mangler du generell studiekompetanse kan du søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. NMBU vurderer slike søknader fortløpende. Søknadsskjema finner du her.

Obligatoriske forutsetninger

For å delta på kurset må du ha minimum 2 års arbeidserfaring. Du kan bli bedt om å dokumentere dette i en eventuell kontroll.

Kursavgiften dekker

Undervisning, eksamen, tilgang til noe litteratur.

Finansiering av kursavgift

Kursavgiften faktureres kort tid etter påmeldingsfristen. Det finnes flere muligheter for å finansiere studieavgiften:

Lånekassen

Du kan få støtte fra Lånekassen basert på hvor mye du skal studere. Hvis du tar et kurs hos oss kvalifiserer du som deltidsstudent og kan få lån og stipend avhengig av hvor mange studiepoeng du tar og om du tidligere har lån i lånekassen. Mer informasjon finner du her.

Utdanningsfond

Flere fagforeninger har egne utdanningsfond som gir støtte til opplæringstiltak for medlemmer. F.eks.:

Noen arbeidsgivere og interesseorganisasjoner har også tilsvarende ordninger. Hvis det er noen opplysninger du trenger for å søke på en slik ordning ta kontakt med kursadministrator.

Bedriftsintern opplæring (BiO)

Et tilskudd som administreres av fylkeskommunen, små og mellomstore bedrifter på inntil 250 ansatte kan søke om tilskudd til kompetanseheving for å gjennomføre omstilling og innovasjon. Mer informasjon om Akershus fylkeskommune sin ordning finnes her. Andre fylker har tilsvarende ordninger og andre frister.

Stipend og legat

Det finnes flere stipend- og legatordninger som støtter kurs og etter- og videreutdanning. Du finner en oversikt her.

Kontaktpersoner:

Portrett av Mathilde Blichfeldt Mjønes

Mathilde Blichfeldt Mjønes

Pådriv Oslo

Kursadministrasjon - Pådriv

Cathrine Skar portrett

Cathrine Skar

SoCentral

Kursadministrasjon - SoCentral