Nytt styre ved NMBU

Av Kristine Løwe

Kunnskapsdepartementet har oppnevnt ny styreleder og eksterne styremedlemmer til universitetsstyret ved NMBU for perioden 1. august 2021 til 31. juli 2025.

Hanne Refsholt blir ny styreleder. Hun er selvstendig næringsdrivende og tidligere blant annet direktør i TINE.

Per Holten-Andersen, nåværende styremedlem og med lang ledererfaring fra akademia i Danmark, Tone Ikdahl, administrerende direktør i Lovisenberg Diakonale Sjukehus og Stein Eggan, administrerende direktør i NTNU Technology Transfer AS, blir styremedlemmer i neste periode.

Nye varamedlemar er Hannah Gunvor Jacobsen og Kjetil Lønnebakke Tennebø.

Refsholt tar over fra Siri Hatlen, som har vært styreleder siden 2012, når den nye styreperioden starter 1. august.

– Refsholt er en erfaren styreleder med lang ledererfaring fra næringslivet. Jeg er trygg på at det nye styret vil bidra til å styrke universitetets rolle i omstillingen gjennom et enda tettere samarbeid med offentleg sektor og næringsliv. NMBU har et sterkt utdannings- og forskingsmiljø som kan utvikles enda mer slik at studenter og forskere lykkes enda bedre, sier forskings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) i en pressemelding.

Hanne Refsholt  (Stavern) er selvstendig næringsdrivende og nåværende varamedlem i universitetsstyret. Refsholt har lang leder- og styreerfaring fra næringslivet og kjenner NMBU både fra stillingen som direktør i TINE, og fra tiden da hun møtte relativt fast i styret. Tidlegare har Refsholt blant annet vært  administrerande direktør for TINE, og Kjøttbransjens landsforbund.

Hun har også utdannelse fra NMBU. Hun er sivilagronom/ cand.agric fra daværende UMB (før UMB ble slått sammen med NVH til NMBU) og en MBA fra BI.

Styret har totalt 11 medlemmer. Kunnskapsdepartementet utpeker fire eksterne styremedlemmer, og to varamedlemmer. Ansatte og studenter ved NMBU velger resten av  styremedlemmene.

Les mer om de nye utnevnelsene til NMBUs universitetsstyre for perioden 1. august 2021 til 31.juli 2025 hos KD.

Se Kunnskapsdepartementets utnevnelser for universitetstyret i inneværende periode her.