Tuva Todnem Lund ny leder i Norsk studentorganisasjon

Av Kristine Løwe

Tuva Todnem Lund er ny leder av Studentsamfunnet.
Tuva Todnem Lund er ny leder av Studentsamfunnet. Foto: Privat

NMBUs studentleder Tuva Todnem Lund (25) skal lede alle Norges studenter det neste året. Med på laget får hun Magnus Dybdahl, i dag medlem av arbeidsutvalget til Studenttinget ved NMBU, som fag- og forskningspolitisk ansvarlig.

Et flertall i valgkomiteen til Norsk studentorganisasjon (NSO) hadde innstilt Tuva Todnem Lund som leder, og lørdag ble hun valgt som ny leder sammen med et nytt styre hvor Dybdahl også ble valgt inn.

–  Det vil bli et savn for NMBU og i min ledergruppe, men en lykke for sektoren. Jeg er veldig stolt på vegne av NMBU og vårt studentdemokrati over at Tuva nå blir ny NSO-leder og Magnus fag- og forskningspolitisk ansvarlig, skriver NMBUs rektor Sjur Baardsen på Twitter.

–  Vi ved NMBU har hatt gleden av å ha Tuva som studentleder siste året. Nå får NSO en solid og engasjert leder. Gratulerer Tuva, skriver NMBUs prorektor Solve Sæbø.

Todnem Lund skal lede det nye arbeidsutvalget i NSO som tiltrer 1. juli 2021.

– Jeg ønsker å gjøre situasjonen best mulig for flest mulig. Jeg har et engasjement og en lyst til å stå på og jobbe videre, sa Tuva før valget.

Hun påpekte at NSO kan bistå med å løfte frem de sakene på medlemslagsnivå som er store nok mye oftere.

– Sittende arbeidsutvalg ved NMBU har gjort en god jobb og startet med å invitere til dialog, men så ser jeg likevel at det er mye å gå på, og at det er mye som kan videreutvikles. Jeg mener jeg har en innsikt og en erfaring fra lokallagsnivå, som vil være en fordel inn i jobben som leder for NSO, sa hun.

Les mer hos Studentsnakk.