Norsk studie om hester som kommuniserer med mennesker går verden over

Av Kristine Løwe

Siri Furre og hest
Siri Furre og hestFoto: Camilla Frey

En norsk forskergruppe tok i bruk symboler for å spørre hester om de ville ha på dekken. Forskningen får nå stor oppmerksomhet verden over.

Hesteeiere overdriver bruken av dekken, svarte 23 hester i verdens første undersøkelse i sitt slag.

Etter at en artikkel om metodikken som ble brukt i det nå avsluttede forskningsprosjektet nylig ble publisert i den anerkjente journalen «Applied Animal Behaviour Science», har den fått bred oppmerksomhet i internasjonale medier.

– Generelt er det slik at hesteeiere tror hestene trenger dekken i større grad enn det de gjør. Ifølge hestene brukes dekken for ofte, sier professor Knut Egil Bøe ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Sammen med forskerkollegene Cecilie Marie Mejdell (Veterinærinstituttet),  Grete Helen Meisfjord (Norsk institutt for bioøkonomi) og dyretrener Turid Buvik (Trondheim Hundeskole) tok Bøe i bruk symboler for å spørre hester om de ville ha på dekken eller ikke.

I løpet av 14 dager lærte Buvik 13 kaldblods- og 10 varmblodshester å kommunisere sine ønsker. Etter å ha kjent på været i to timer, fikk hestene velge ved å peke med mulen på tre ulike symboler:

• Liggende strek: Jeg vil ha dekken på
  • Stående strek: Jeg vil ta dekken av
  • Blankt symbol: Ingen endring

Resultatene var imponerende og informative. Varmblodshestene ønsket oftere å ha dekkenet på enn kaldblodshestene. Dessuten var det først og fremst i regnvær hestene ønsket tildekking. Men undersøkelsen avdekket store individuelle forskjeller.

Og når hestene først innså at de kunne snakke med menneskene sine ble de stadig mer ivrige etter å gjøre det - og prøvde ofte å få deres oppmerksomhet selv når de ikke deltok i formelle øvelser.

Studien får i disse dager bred internasjonal oppmerksomhet, og er omtalt av alt fra den britiske rikskringkasteren BBC til virale nettsteder som I fucking love science.

- I går fikk vi en henvendelse fra Australsk radio, og vi har blitt kontaktet av alt fra indiske til koreanske medier. Det er veldig morsomt at dette får så stor oppmerksomhet, sier Bøe.

Les mer om metodikken i studien i «Applied Animal Behaviour Science».

Hesten gir beskjed om den vil ha på dekken eller ikke ved å peke på symboler med mulen. Foto: Turid Buvik