Reisebrev fra Montana

Av Vilma Veronica Bischof

Ragnhild ved Montana State University
Ragnhild ved Montana State UniversityFoto: Ragnhild ved Montana

Våren 2017 reiste jeg til Montana State University, Bozeman for å ta et semester i USA. Og det er jeg kjempeglad for at jeg gjorde.

Jeg visste ikke så mye om Montana før jeg dro, men har nå forelsket meg helt i denne staten. Grunnen til at jeg valgte Montana var at universitetet har avtale med NMBU, de er gode på ingeniørfag og jeg fikk sjansen til å oppleve en helt ny kultur. Det var en del papirarbeid jeg måtte gjøre før jeg dro, så jeg anbefaler å være tidlig ute med planleggingen for å finne fag som passer for deg og skrive søknader.

Bozeman, byen hvor universitetet ligger i, er en liten by med om lag 45 000 innbyggere. Universitetet har rundt 15 000 studenter. Det er altså ikke en stor by, men det er en trivelig og typisk amerikansk småby med koselige butikker, kafeer, restauranter og bra uteliv.

Det var imidlertid området rundt byen, som var mest spektakulær, med fantastisk natur. For meg var Montana en lite kjent stat, som viste seg å være en perle blant amerikanske stater. Høye fjell, dyreliv og fine nasjonalparker. Yellowstone nasjonalpark ligger delvis i Montana, og en tur dit er obligatorisk hvis man er i området. Der kan man se geysirer, varme kilder, haugevis av bison og mye annet.

Glacier er også en nasjonalpark med utrolig fin natur og rikt dyreliv. Jeg så mange forskjellige ville dyr da jeg var der, møtte blant annet på en grizzlybjørn. Det er så mye man kan se og gjøre i Montana, hver helg når jeg ikke var opptatt med skole var jeg utendørs på forskjellige turer og aktiviteter. Jeg kjørte slalåm i Big Sky, USAs største skianlegg, som bare ligger en times kjøring unna campus. Jeg var på isklatring i Hyalite Canyon, på skiturer med langrennsski og på fjellturer.

Skolesystemet er svært annerledes enn ved NMBU. Det er mye mer obligatorisk undervisning og innleveringer fra uke til uke, og delprøver gjennom hele semesteret. Dette var uvant til å begynne med, men når man etter hvert skjønte systemet gikk det greit. Man må likevel være forberedt på at det er stor arbeidsmengde. Lærerne er veldig hjelpsomme, og alle fagområder har læresenter hvor man kan spørre om hjelp. Dette tilbudet er gratis. I mange fag er det også lab, hvor man blir kjent med mange andre studenter og får god hjelp av en lærerassistent. Det kan være lurt er å melde seg opp i fag før du kommer til Bozeman. Fagene kan bli fylt opp hvis du venter helt til du starter på skolen, og plutselig passer ikke alle fagene du skal ha inn i timeplanen din.

Jeg bodde på tomannsrom på campus med en jente fra Montana. Boforholdene var bra, men forholdsvis dyre. Hadde jeg vært der et helt år ville jeg nok prøvd og funnet bolig privat. Men når man bor på campus følger det med en rekke ting, så det er lettvint og praktisk å bo der. All maten blir servert i kantiner, og det er mye å velge mellom for enhver smak. Både hamburger, pizza og pommes fries, men også salater, vegetar og sunne alternativer. På skoleområdet lå det kafeer, kiosker, kinosal og bowling- og biljardhall. Det var et stort treningssenter på campus, med styrkeapparater, svømmebasseng og basketballbaner/gymsaler. Man kunne også prøvespille for ulike idretter, jeg ble med på fotballaget for jenter og trente med dem 1-2 ganger i uka. Det var en fin måte og bli kjent med flere amerikanske studenter. Om man ville leie ski, skøyter eller turutstyr var det mulig å gjøre på et Outdoor Recreation Center som lå på campus. Der kunne man melde seg på ulike turer og aktiviteter, og det var både billig og praktisk for utvekslingsstudenter (som meg) som ikke hadde bil. Universitetet hadde et eget universitetspoliti, og det var vakter i hvert hus der det bodde studenter så man alltid skulle føle seg trygg. Universitetet arrangerte ulike arrangementer for studentene, og er det noe amerikanerne kan så er det å lage underholdning. Når det var basketballkamp var det fullt show med cheerleadere, korps, konkurranser og andre innslag. Det samme gjaldt for kamper i amerikansk fotball og andre idretter. Det var altså mye morsomt studentene kunne delta på i løpet av semesteret.

Jeg vil bare avslutte med å si at å ta et semester i utlandet har vært den beste avgjørelsen jeg har tatt. Så om du tenker på det, er det bare å gripe sjansen. Det er interessant og lærerikt å bli kjent med en ny kultur, og finne ut at det faktisk går an å leve godt i andre land enn i Norge. Jeg lærte mye om meg selv, og jeg har fått venner og opplevelser for livet.

Ragnhild Galtvik. 4.klasse Byggeteknikk og arkitektur