Reisebrev fra University of Edinburgh

Av Tonje C. Nore

Lea K. Rønning og Ida Westerbakk er veterinærstudenter på fjerde året på campus Adamstuen. I perioden 14. Januar til 21. April 2017 reiste vi på utveksling til Edinburgh. Vi hadde besøkt byen ved en tidligere anledning og ville svært gjerne se hva mer vi kunne få oppleve av Skottland. Samtidig var det viktig for oss at hverken landet eller den medisinske praksisen vi skulle møte gjennom oppholdet var for ulikt det hjemme i Norge. Vi fikk alt vi ønsket oss og mye mer!

Vi leide en fin liten leilighet i området Gorgie i Edinburgh, tyve-minutter utenfor sentrum med norsk gå-tempo. Leiligheten fant vi via Airbnb, og utleier var ei flott og hyggelig dame. Vi hadde alt vi trengte, og det var en god pris sammenliknet med boligmarkedet i Oslo. Naboen var Gorgie City Farm  – med flotte sære griseraser og mange andre dyr.

Byen har veldig mye fint å tilby. Den er hyggelig og spesiell med sine nivå-inndelinger, bruer og smågater som kalles close eller wynd. Samtidig er den veldig internasjonal!

Etter oppholdet er vi lommekjent i store deler av Edinburgh. Princes street og gatene bakenfor tilbyr alt av high-street shopping. Royal Mile strekker seg fra Edinburgh Castle  med flott utsikt over byen og parker med hav av påskeliljer, ned til Palace of Holyroodhouse, The Queen’s residence. Derfra kan man bestige Arthur’s seat og se hele veien til havet. Grassmarket og Rose street har de beste pubene, og om man ønsker å handle på bruktbutikker og ta te på en café er det veldig flott langs Morningside og Bruntsfield.

Med to uker Spring Break leide vi bil og kjørte Skottland rundt. Skottland er mindre enn man tror og vi rakk å se svært mye på få dager. Vi reiste til Isle of Skye, beundret goldt landskap og Old Man of Storr, og kjørte videre på smale veier til Ullapool. Derifra til øst og
Dunrobin Castle, Inverness, Aberdeen, St.Andrews og Balmoral i Cairngorms National Park. Landskapet er unikt, og vi fikk se flott natur og dyreliv.

Vi gikk turer fra Murrayfield Stadium langs elven Water of Leith, innom Dean Village, videre til marked i Stockbridge på lørdager, eller hele veien til Leith for en magisk tour på The Royal Yacht Britannia. Det er enkelt å komme seg rundt i byen, enten til fots eller med litt trening; også med buss. Lothian busses tar deg rundt i hele byen og til flyplassen – Skaff deg busskort her! Tog tok vi til byen Stirling for en tur på Stirling Castle, og en tur til Linlithgow Palace. Tog kan man også ta om man ønsker å se mer av Skottland, enda lengre bort fra byen!

Reisen ut til Campus tar om lag en halvtime fra sentrum. Campus er flott, og studentene har gjennomgående gode studietilbud, øvelses-modeller, grupperom og bibliotek. Lokalene er nye og med god plass til alle. De ulike klinikkene er velutstyrte og moderne, og tilbyr alt fra tannundersøkelse på Exmoore til fullkropps CT av Eclectus papegøye. Det finnes til og med en egen spesialisert exotics avdeling!

Våre opplevelser på de ulike rotasjonene er gjennomgående positive. Vi har møtt veldig hyggelige og hjelpsomme mennesker, både av ansatte og medstudenter. På alle rotasjonene ble vi møtt med interesse og til tider medlidenhet, selv om det sjelden var behov. Studentmiljøet er internasjonalt og inkluderende. Til tross for at studentene vi tok rotasjoner med var siste-års studenter, kunne vi som oftest henge godt med faglig. Vi reiste allikevel hjem med store mengder ny kunnskap og flere nye ferdigheter.

De største språklige utfordringene møtte vi dag én da vi skulle ha tak i en taxi i sentrum. Etter det mener vi det verste var overstått. De aller fleste ansatte og studenter snakket godt forståelig skotsk, kom fra andre engelsktalende land eller hadde engelsk som andrespråk – akkurat som oss. Undervisningen var grei å følge, og de få språk-barrierer som oppsto ble ikke mer enn god underholdning. Kommunikasjon med klienter virket skremmende i begynnelsen, men de fleste har en uformell og vennlig tone. Det samme gjelder overfor professorer og ansatte. Vi fikk holde flere små foredrag, og fikk spisset engelsk-ferdighetene gjennom kasus-presentasjoner og konsultasjoner.

Vi ble veldig godt kjent med flere av studentene, og de anbefalte oss Exmoor pony trekking, tok oss med på utflukter, Burn’s Night Dinner, ost og vinkvelder og var veldig inkluderende. Vi spiste ikke lunsj alene med mindre vi absolutt ville. Samme kveld som vi reiste holdt sisteårs studentene en Final Year Revue – en stor oppsetning der studenter og ansatte kommer sammen om å skape «god» underholdning. Vi gikk glipp av den, lov meg at dere ikke gjør det!

Lykke til på utveksling, det er en opplevelse for livet!

Hilsen Lea og Ida