Studieteknikk

Av Iben Andersen

Døra inn til studier er åpnet.
Døra inn til studier er åpnet.Foto: Shutterstock

Å få kontroll over studiene handler ikke bare om å lese, men også om planlegging, motivasjon, selvdisiplin, notatteknikker, øving og fritid. Det finnes mange måter å lære på. Ved å bli bevisst på ulike studieteknikker, kan du velge de verktøyene som passer best for deg. Her finner du ulike ressurser som kan være nyttig for deg som ny student.

Søk & Skriv er laget for alle studenter som ønsker å lære mer om informasjonssøk, studieteknikk og akademisk skriving, uavhengig av studiested og -emne. Søk & Skriv er et samarbeid mellom bibliotekene ved Høgskulen på Vestlandet, Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo samt Institutt for filosofi og førstesemesterstudier ved Universitetet i Bergen.

Finn gode råd og tips om studieteknikk, lesemåter, lesing og skriving og bruk av studiegrupper (kollokviegruppe), slik at du får en god start på dine studier.

Skrivesenteret ved NMBU tilbyr veiledning i akademisk skriving for bachelor, master og PhD-studenter.