RSA 23. mai 2022: I hvilken retning skal NMBU gå?

Av Kari Elise Moxnes

NMBUs ledelse ønsket innspill til universitetets strategiske plan for perioden 2023-2030.

I tillegg til rådets medlemmer var fakultetsstyrenes eksterne medlemmer og universitetsstyret invitert til møtet.

Møtedeltakerne ble bedt om å gi innspill til de delene av strategien som tar for seg internt og eksternt samarbeid, og innovasjon.

Møtet startet med at rektor Curt Rice ønsket velkommen og presenterte arbeidet som er gjort med strategien så langt. Han trakk frem at selv om forskning og utdanning er det primære fokuset på et universitet, har innovasjon blitt stadig mer viktig.

- Og det er mye bra som skjer med innovasjon på NMBU. Men kanskje bør det være enda sterkere til stede i vårt arbeid, sa Rice.

I løpet av møtet kom det flere gode innspill fra deltakerne. Disse dreide seg blant annet om store problemstillinger enkelte deltakere mente burde være nevnt i strategien, som for eksempel energiomstilling, fremtidens matsystemer og naturkrisen verden står overfor.

I tillegg var det flere møtedeltakere som ønsket av strategien skulle si mer om teknologiens rolle i det grønne skiftet, og om sammenhengen mellom innovasjon, nysgjerrighet og grunnforskning.

Enkelte trakk også fram at samarbeid med offentlig sektor bør være en del av strategien, og at NMBU bør ta en tydeligere posisjon regionalt.