Bodegaen, Samfunnet og studentlivet på Ås

Konsertene på Samfunnet er viden kjent. Her en omsvermet Timbuktu fra en konsert under Uka i 2012.Foto: Foto: NMBU

Mange mener at Ås har Norges beste studentmiljø, i hvert fall mener Ås-studenter selv helst det. Under følger en (svært ufullstendig) beretning om studentlivet på Ås gjennom 150 år.

Ås-studenter liker å mene ubeskjedent at de skaper Norges beste og mest kreative studentmiljø. X-Hannkatt Øystein Heggdal har etter observasjon og refleksjon identifisert omstendighetene som må antas å være premissene for Torvald og Toras stadige blomstring:

1. Bosett en stor gruppe tjueåringer i betongblokker av sovjetisk inspirert byggeskikk, på et jorde i Norges kjedeligste kommune.
  2. La dem studere statistikk. Lineær algebra. La lærerne skrible full tre tavler med tegn som ser ut som tegenseriebanning, (før erlik tegnet).
  3. La det kommunale kulturtilbudet begrense seg til en nedlagt kino.

Følgene av dette blir da:

«Den gjengse student har flere kostymer i klesskapet enn vanlige klær. Økonomer setter opp revy og ikke regnskap. Dannelse trumfer utdannelse. Innsikt i en mastergrad bør helst modnes like lenge som en god whisky».

Å Bodega!
Navet for studentlivet på Ås har siden starten i 1864 vært Samfunnet. Samfunnet er lokalisert i Samfunnsbygningen som ble bygget hovedsakelig på dugnad mellom 1932 og 1934.

Bygningen er seinere utvidet i flere omganger. Samfunnsbygningen eies av Studentersamfunnet og NMBU. Huset er et verneverdig klassisk og spesielt funkisbygg. Verneverdigheten stopper den mest løsslupne kreativiteten hos endringskåte Ås-studenter. Antagelig like greit.

Hjertet i Samfunnet er Bodegaen. Bodegakulturen kan ikke hylles tilstrekkelig, men dens betydning for Ås-studentenes studiemotivasjon er uvurderlig. Dette illustreres godt i utvalgte linjer fra Bodegavise;

Å Bodega, Å Bodega,

- Du er Thorvalds beste venn

Ja du er en sann kollega,

Du er blitt vårt annet hjem.

Studentersamfundet i Ås har vært foreningens navn siden 24. april 1920. Formålet er «å fremme et godt kameratslig samvær mellom medlemmene sine. Ved foredrag, ordskifte og underholdning skal det virke til glede og utvikling for disse.»

Før 1900 var møtene utelukkende faglige, men etter hvert vokste en sterk fest, teater, revy- og underholdningstradisjon fram.

De kvinnelige studentene, Toraene, kom ikke for alvor til Ås før langt ut på 1960 tallet, ergo var pardans en utfordring. Rundbrennerkomiteen busset derfor inn sykepleier- og husmorskolestudenter fra omkringliggende skoler til dans. Etter sigende skulle komiteen videre sørge for at orkesteret spilte til etter bussene hadde dratt hjem, slik at pikene mistet muligheten for trygg retur.

Torvald og Toras hverdagsliv
Et mylder av lag og foreninger preger Ås-livet. Så mange at studentene for alvor mente navnet på det nye universitet burde være «Universitetet for Lag og Foreninger».

Noen av foreningene er svært gamle. Hankattforeningen stiftet 1902 er den eldste. Dette er en myteomspunnet, hierarkisk, losjeaktig gutteklubb der de aktive medlemmene bor sammen på Pentagon.

Selv mener hannkattene at de siden 1902 har «stått som en eksponent for det dynamiske – for evnen og viljen til å trenge fram på nye veier der ortodoks fanatisme satte sperringer for menneskeheten».

PB og Hunnkattene må videre nevnes, for å unngå hevn og represalier. Om PB vet den gjengse student ingenting, bortsett fra at disse herrene har hatter like høye som en murerpils. Hunkatten er det kvinnelige motstykket til gutteklubbene, og ble stiftet av de ti kvinnelige studentene som befant seg på NLH i 64. Siden har de gjort striesekk sexy.

TF, Trøndernes Fagforening, av 1903, får æren av å representere de geografiske grupperingene. TF er en avholdsorganisasjon for trøndere som bekjemper kong alkohol ved å forsøke å drikke opp alt svineriet. I tillegg har de som mål å gjenerobre Øst Trøndelag, og flytter hvert år Riksgrensa.

Onde tunger mener det på Ås er 5000 studenter, og 1000 kor og korps. Blæsten er Ås-studentenes korps siden 1973. Mottoet er «det er bedre å være med enn å høre på».

Sangkoret Lærken er Ås eldste kor, men er «mye mer enn et kor, ja kanskje aller helst det».

Sangkoret Noe Ganske Annet er nærmest et seriøst studentkor. Pikekoret IVAR er Ås mest glamorøse pikekor. Tilslutt kommer Over Rævne, som synger om øl, fjell og damer.

Mange foreninger er ikke nevnt. Mange har gjennom tidene oppstått, dødd en stille død, og er nå glemt. Felles for de fleste foreningene er stort eksponeringsbehov, og trang til å underholde. Dette innebærer blant annet at Samfunnet årlig berikes med mange revyer.

UKA i Ås
Historiene om Ås-studentene er uendelig mange, og fyller store arkiver.

Det føles feil å ikke nevne  UKA, Norges lengste studentuke og nest største kulturarrangement. Kjernen i UKA er revyen. Herfra har det kommet mange kjente slagere, den aller mest kjente antagelig «Skigardsvise», med tekst av NLH-student Stanley Jacobsen, fra 1974.

Arrangementet har etter hvert fått et større og større festivalpreg. UKA er unntakstilstand og rundt 1200 studenter jobber frivillig som funksjonærer. Den første «egentlige» UKA i Ås regnes til 1924, selv om UKE navnet ikke ble tatt i bruk før 1934.

Studentsamskipnaden i Ås (SiÅs) er studentenes velferdsorganisasjon, eid og styrt av studentene. SiÅs sørger for å innkvartere ca. 1/3 av Ås-studentene, og holder  det private eiendomsmarkedet i såpass sjakk at vi, bare ved hjelp av Lånekassa, kan være  heltidsstudenter.

Ås-studentene elsker å hate Samskipnaden.  Men siden Samskipnaden har sørget for at Ås-studentene bor tett, billig og på Ås, er Samskipnaden antagelig det viktigste premisset for at studentlivet på Ås er hva det er.

Jeg vil benytte min tilmålte plass til å avslutte med kloke, og sanne ord fra Edgar B. Schieldrop, den første leder av Studentersamfundet i Trondhjem

«Høiskolen vil gjøre dere til studerende. Vi, Samfundet, vil gjøre dere til studenter.»