Koro lager skilt og digitale løsninger for informasjon om kunsten i Uraksen

Av Kjersti Sørlie Rimer

Uraksen juni 2021
Uraksen juni 2021Foto: Kjersti Sørlie Rimer

I forbindelse med det store byggeprosjektet, som gir plass til Veterinærinstituttet og Veterinæshøgskolen på Campus Ås, har Koro hatt et stort kunstprosjekt. Mange av kunstverkene er plassert ute i parken og i skogen rundt. I løpet av første uke i juli starter arbeidet med skilting av kunstverkene, så når skiltingen er på plass, kan man på egenhånd vandre, nyte og lære.

Det ble satt av 17 millioner til kunst i prosjektet, en sum som gir rik anledning til at mange kunstnere kan utfolde seg og ansatte, studenter og beøkende kan glede seg. I følge Koro er hovedintensjonen at kunsten som er plassert utendørs skal reflektere hele virksomheten på campus, mens kunsten innendørs knytter seg tettere til veterinærfaget. Totalt har 21 kunstnere bidratt med ny kunst. I tillegg er det overflyttet ni større og mer enn 50 mindre kunstverk, som grafiske blad, skulpturer og rektorportretter fra Adamstuen.

Kunstvandring-på-Campus-Ås_2021.pdf (koro.no)