– Meritterte undervisere mer enn staffasje

Av Elisabeth Dyb

Deltakerne foran Andedammen på NMBU i anledning det første nasjonale symposium for meritterte undervisere.
Deltakerne foran andedammen i anledning det første nasjonale symposium for meritterte undervisere på NMBU.Foto: Håkon Sverdvik/NMBU

NMBU satte arbeid med utdanningskvalitet på agendaen og arrangerte den første samlingen av landets meritterte undervisere. Prorektor for utdanning Elin Kubberød og mange andre pekte på at sektoren bør utnytte kompetansen deres bedre.

Den meritterte underviserens rolle som pådriver og utfordrer for pedagogisk utviklingsarbeid sto på agendaen da NMBU arrangerte det første nasjonale symposiet for meritterte undervisere.

Det var god stemning og engasjerte samtaler som preget dagen da NMBU inviterte til diskusjon om veien videre for meritteringsordningen (uhr.no) og de merittertes rolle i arbeidet med utdanningskvaliteten.

– Underviserne kan vise vei

– Som universitet med et sterkt samfunnsoppdrag om bærekraftig utvikling og kunnskapsformidling, er vi stolte over å være vertskap for en arena som løfter frem betydningen av fremragende undervisning, sa Fjellheim da hun ønsket velkommen.

Hun trakk frem symposiet som en viktig arena for diskusjon om meritteringsordningens rolle og de merittertes undervisernes bidrag på UH-institusjonene og for sektoren.  

– Vi står i en krevende tid som sektor, som utfordrer vår evne til å opprettholde og utvikle kvaliteten i undervisning. Vi må finne måter hvor vi lar våre meritterte undervisere vise vei fremover for hvordan vi kan utvikle god undervisning og kollegial kultur for pedagogisk utviklingsarbeid i utdanningene, fortsatte Fjellheim.

Ikke til pynt

Elin Kubberød, NMBUs prorektor for utdanning og merittert underviser, har ledet symposiets programkomite. De har vært opptatt av å sette søkelys på hvordan institusjonene drar nytte av de merittertes utdanningsfaglige kompetanse i det pedagogiske utviklingsarbeidet.

– Hvordan kan vi også påta oss den videre forpliktelsen til å lede, utfordre og utvikle undervisningspraksiser i utdanningene? Meritterte undervisere skal ikke kun være akademisk staffasje, men reelle pådrivere for pedagogisk utvikling, sa Kubberød i sitt innlegg.

– Vi ser i forskning og i diskusjoner at de meritterte ofte ikke involveres i nødvendige endringsprosesser – de blir sjelden brukt til å forbedre undervisning eller inkludert i strategiske initiativer. Hvordan kan vi gi de meritterte underviserne større mulighet til å være pådrivere for forandring og nødvendig omstilling i sektoren? Dette er et stort potensial som fortsatt ikke er fullt utløst, og som vi må jobbe for å realisere, påpekte Kubberød.

Prorektor for utdanning Elin Kubberød
Prorektor utdanning, Elin Kubberød. Foto: Håkon Sverdvik/NMBU

Oppfordret til samarbeid

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) var også til stede, representert ved divisjonsdirektør for høyere utdanning og forskning, Ragnhild Tungesvik. I sitt innlegg trakk Tungesvik blant annet frem Riksrevisjonens rapport (2023) som viser at universitetene og høgskolene ikke har lagt godt nok til rette for at underviserne skal kunne arbeide med kvalitetsutvikling i studieprogrammene.

– Systematisk kvalitetsutvikling er institusjonenes ansvar, derfor er det viktig at institusjonene samarbeider og at de meritterte har en rolle inn i dette arbeidet. Vi bør forene krefter for å flytte kvalitetsarbeidet fremover, og HK-dir vil bli med på laget som sammen må dannes for å bidra til den endringen som kreves, sa Tungesvik.

Divisjonsdirektør ved HK-dir Ragnhild Tungesvik
Divisjonsdirektør ved HK-dir Ragnhild Tungesvik. Foto: Håkon Sverdvik/NMBU

UHR vil legge til rette

Leder for Universitets- og høgskolerådets fellesstrategiske enhet UHR-Utdanning, Stine Grønvold, bet seg merke engasjementet i gruppesamtalene ved bordene.
– Dersom man kunne måle engasjementet i et heatmap i dette rommet så hadde det vært lysende røde punkter i hele kartet, sa Grønvold.
Hun pekte på UHR sitt mål om å jobbe for å utvikle gode fagmiljøer og læringsarenaer, sikre gode karriereløp og være attraktive samarbeidspartnere.

– Merittering må ses i sammenheng med andre karrieretiltak og i en helhetlig kompetansepolitikk, og UHR er veldig interessert i å legge til rette for samarbeid og deling, mener hun.

Leder for UHR-Utdanning Stine Grønvold
Leder for UHR-Utdanning Stine Grønvold. Foto: Håkon Sverdvik/NMBU

Starten på et nasjonalt nettverk?

Interessen for symposiet og tilbakemeldingene fra deltakerne viser at det er et behov i sektoren om å samarbeide for å utvikle ordningen og finne løsninger for de merittertes rolle i kvalitetsarbeidet fremover. Prorektor Elin Kubberød håper symposiet var starten på det som kan utvikle seg til å bli et nasjonalt nettverk og samarbeid på tvers.

– Dette symposiet var starten på det som må bli et nasjonalt initiativ fremover. Hvem som overtar stafettpinnen videre vet vi ikke enda, men erfaringene fra dagen viser at det er et behov i sektoren for å dele erfaringer og samordne oss på nasjonalt nivå. De meritterte underviserne har allerede vist at de er villige til å utfordre det etablerte ved å eksperimentere med nye metoder. Nå er det på høy tid at vi går foran for å drive utviklingen som strategiske ledere i omstillingsarbeidet.

Les også programkomiteens debattinnlegg i Khrono:

Akademisk staffasje eller pådrivere for pedagogisk utvikling?

Glimt fra dagen:

Publisert - Oppdatert

Del på